1 kwietnia ruszył Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań. Można spisać się przez internet, telefon lub w urzędzie. Ratusz przygotował też punkt dla osób głuchoniemych, które nie mogą skorzystać z innych form.
Główną formą spisu powszechnego jest samospis internetowy w specjalnej aplikacji interaktywnej na stronie Głównego Urzędu Statystycznego. To rozwiązanie najbezpieczniejsze i najszybsze. Jak poinformował stołeczny ratusz, zostało ono przyjęte nie tylko ze względu na pandemię, ale również wygodę - taka forma pozwala spisywać się o dowolnej godzinie przez siedem dni w tygodniu.
Z kolei osoby, które nie mają w domu komputera i internetu, mogą zgłosić się do urzędu dzielnicy i tam skorzystać z punktu do samospisu internetowego.
Spisać można się też telefonicznie przez infolinię. Informacje pod tym numerem zbierać będą rachmistrzowie spisowi. Natomiast jeśli pozwolą na to warunki epidemiczne rachmistrzowie ruszą w teren. Ratusz wskazał, że są trzy sposoby potwierdzenia tożsamości rachmistrza: kontakt z infolinią spisową (22 279 99 99), skorzystanie z aplikacji "Sprawdź rachmistrza" na spis.gov.pl lub sprawdzenie go na stronie internetowej Urzędu Statystycznego w Warszawie.
Stanowisko dla głuchoniemych
Te rozwiązania są jednak nie do zrealizowania dla osób głuchoniemych, które komunikują się tylko z osobami posługującymi się językiem migowym i pytania w kwestionariuszu dla części z nich mogą być niezrozumiałe. Ratusz oszacował, że w stolicy może to dotyczyć nawet 25 tysięcy osób. Dla osób głuchoniemych, które posługują się polskim językiem migowym lub korzystają z systemu języka migowego, uruchomiono specjalne stanowisko samospisowe.
Ratusz przekazał, że punkt będzie czynny codziennie w urzędzie przy Kruczkowskiego 2, sala obsługi 0.28, stanowisko nr 5, w godzinach od 9 do 15. By skorzystać ze stanowiska, należy wcześniej się umówić pod adresem e-mail: nsp2021@um.warszawa.pl. Stanowisko znajduje się na parterze budynku, w sali obsługi Biura Administracji i Spraw Obywatelskich.
O Narodowym Spisie Powszechnym
"Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań jest przeprowadzany co 10 lat. Ostatni spis odbył się w 2011 roku. Tegoroczny rozpocznie się 1 kwietnia i potrwa do 30 czerwca. Obecnie procedowana jest zmiana ustawy z dnia 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r. (Dz.U. poz. 1775 oraz z 2020 r. poz. 1486) wydłużająca czas trwania spisu do 30 września 2021 r." - przypomniał magistrat.
Wyjaśnił też, że dzięki Spisowi Powszechnemu urzędy statystyczne otrzymują szczegółowe informacje o liczbie ludności i jej rozmieszczeniu, strukturze demograficznej i zawodowej, sytuacji ekonomicznej i społecznej gospodarstw domowych wraz z informacją o ich warunkach mieszkaniowych.
"Obowiązkiem spisowym są objęte osoby fizyczne stale zamieszkałe i czasowo przebywające w mieszkaniach, budynkach i innych zamieszkanych pomieszczeniach nie będących mieszkaniami na terenie Polski, osoby fizyczne nie mające miejsca zamieszkania" - wylicza ratusz. I dodaje, że temu obowiązkowi podlegają również mieszkania, budynki, obiekty zbiorowego zakwaterowania i inne zamieszkane pomieszczenia nie będące mieszkaniami.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/ tvnwarszawa.pl