W niedzielę rusza jedna z większych inwestycji kolejowych w Warszawie. Warta około 196 milionów złotych inwestycja, oznaczać będzie duże utrudnienia dla pasażerów kolei i kierowców na Woli. PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczną drugi etap modernizacji linii obwodowej na odcinku od Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej.
W związku z modernizacją ten odcinek zostanie wyłączony z ruchu. Pociągi przyjeżdżające od strony Legionowa będą dojeżdżały do stacji Warszawa Gdańska. Dalszą podróż zapewni komunikacja miejska.
- W najbliższą niedzielę wchodzi w życie marcowa korekta rozkładu jazdy, wtedy pociągi na warszawskim węźle kolejowym zaczną kursować w zmienionej formie, a to za sprawą rozpoczęcia prac na liniach obwodowych. Pociągi dojeżdżające do Warszawy od Legionowa będą kończyły swój bieg na dworcu Warszawa Gdańska - powiedział Jakubowski.
Kolejarze podkreślają, że na bieżąco ostrzegają pasażerów o utrudnieniach. Na peronach remontowanych stacji pojawili się informatorzy, którzy rozdają ulotki.
- Remont linii numer 20 pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską potrwa 12 miesięcy. W tym czasie wykonawca ma przebudować całą linię wraz z remontem trzech istniejących przystanków oraz dobudowaniem dwóch kolejnych - dodał.
Nowe przystanki i nowe nazwy
Konrad Kuźniarski, dyrektor w PKP PLK odpowiedzialny za modernizację warszawskiej linii obwodowej powiedział, że dwa nowe przystanki powstaną w okolicy ul. Obozowej i Powązkowskiej.
Po remoncie zmienią się nazwy przystanków, tak aby zintegrować je z istniejącym układem komunikacyjnym. Nazwy stacji odpowiadać będą ich lokalizacji.
Dzięki modernizacji linii na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, między innymi dzięki windom i systemom specjalnych oznaczeń krawędzi peronów.
Modernizację przejdą też wiadukty nad ulicami Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy. Powstaną także nowe kładki dla pieszych. Według PKP PLK inwestycja zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży, umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń, a także zlikwiduje "wąskie gardła".
Dzięki modernizacji zwiększy się też przepustowość linii, polepszą się warunki przejazdów nie tylko pasażerskich ale także towarowych. To szczególnie ważne, ponieważ w trakcie remontu przebiegającej przez Śródmieście linii średnicowej pociągi pojadą właśnie remontowanym odcinkiem, przez stację Warszawa Gdańska. Tam w ubiegłym roku dobudowano trzeci peron.
Utrudnienia
Przebudowa linii obwodowej oznaczać będzie duże utrudnienia dla kierowców na Woli, gdzie trwa budowa II linii metra. Co prawda kolejarze nie planują zamykać ulic pod wiaduktami, które mają być rozbierane, ale w trakcie najcięższych prac nie wszystkie jezdnie będą jednak czynne.
- Najważniejszym założeniem przy skoordynowaniu robót będzie zapewnienie dobrej komunikacji mieszkańcom i ograniczenia zmian w organizacji ruchu. Najcięższe prace rozbiórkowe wiaduktów planujemy wykonać w trakcie wybranych weekendów, przy zmienionej organizacji ruchu - zapowiadał w lutym rzecznik PKP PLK.
PAP/md/mś