Superkret przeszedł pod parkiem Świętokrzyskim, a w środę przebił ścianę szczelinową szybu demontażowego. Z łącznika między liniami skorzystają pociągi II linii metra, które będą serwisowane - tak jak wagony I linii – w bazie na Kabatach (za stacją Rondo ONZ zostaną skierowane w prawo).
Nocować będą najczęściej na torach odstawczych.
Jednotorowy tunel ma kształt łuku i liczy sobie 393 metry. Kilkudziesięciometrowy początek został wykonany kilkanaście lat temu podczas prac przy I linii podziemnej kolejki.
W sierpniu ta sama tarcze przebiła się do komory rozjazdowej ze stacji Rondo ONZ. Był to symboliczny koniec budowy odcinka od ronda Daszyńskiego do ronda ONZ.
Wróci do drążenia II linii
Teraz TBM zostanie rozmontowany, wyciągnięty i przetransportowany do tunelu by dalej drążyć właściwy szlak II linii w kierunku Wisły. Anna będzie pracować obok drugiej tarczą, nazwanej Marią.
Dwa inne TBM-y wydrążą natomiast tunel od strony Pragi. Od 15 lutego tarcza Krystyna wydrążyła już 121 metrów tunelu. Swoją pracę rozpoczęła na budowanej stacji Dworzec Wileński i podąża w kierunku stacji Stadion.
Drugi tunel w tym samym kierunku będzie drążyć Elisabetta. Jej rozruch ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu. Robotnicy kończą jej montaż w szybie startowym
Maszyna jak fabryka
TBM to wielka maszyna przypominająca nieco małą fabrykę. Waży 600 ton i mierzy 97 metrów długości. Jednocześnie drąży, przesuwa się i pozostawia za sobą gotowy tunel.
Centralny odcinek podziemnej kolejki ma mieć siedem stacji i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Oficjalna data zakończenia inwestycji to 2014 rok.
Tak w sierpniu "Anna" przebiła ścianę stacji Rondo ONZ:
Tak przebijała się "Anna"
b/roody
Źródło zdjęcia głównego: M. Żuchowski