Jak podały PKP PLK w komunikacie, nowa stacja Warszawa Zachodnia ma być bardziej funkcjonalna, pozbawiona barier architektonicznych i dobrze przygotowana do obsługi pasażerów.
Według kolejarzy projekt zakłada zmiany na stacji w obszarze obsługi pasażerów oraz w zakresie technicznym i bezpieczeństwa.
"Uwzględnia integrację komunikacji miejskiej i kolejowej, w zakresie przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych. Powstanie multimodalny węzeł komunikacyjny. Linia średnicowa będzie przystosowana do zwiększonej liczby pociągów. Stworzone zostaną nowe możliwości połączeń na linii Piaseczno - Legionowo" - napisano w komunikacie.
Zwiększenie komfortu pasażerów
- Modernizacja stacji Warszawa Zachodnia wpisuje się w program poprawy dworców kolejowych. To zwiększenie komfortu pasażerów korzystających z przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych – podkreślił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. - Warszawa Zachodnia będzie dobrą wizytówką kolei na styku połączeń między wschodem a zachodem - dodał.
Jak podały PKP PLK, na stacji przebudowane zostaną istniejące perony i dobudowany jeden dodatkowy. Pasażerowie będą korzystać z hali peronowej. Całkowicie zmieni się przejście podziemne. Będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Przejście doświetlą świetliki umieszczone na peronach. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych.
- Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W kolejnych latach liczba pasażerów będzie tu wzrastać - poinformował prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Jak dodał, Zachodnia otwiera także jedną z najważniejszych inwestycji, czyli przebudowę linii średnicowej w Warszawie.
PKP PLK przebuduje dworzec
Koniec prac w 2021 roku
Projekt modernizacji stacji za ponad 14 mln zł wykona firma TorProjekt Sp. z .o.o, wyłoniona w ramach ogłoszonego wcześniej przetargu.
Prace nad dokumentacją zakończą się w pierwszym kwartale 2019 roku. W drugim kwartale natomiast planowane są prace budowlane. Zakończenie inwestycji w ma nastąpić w czwartym kwartale 2021 roku.
Według PKP PLK szacowany koszt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" realizowanego z udziałem środków unijnych to 500 mln zł. Wysokość dofinansowania to około 80 proc.
Nowe przetargi
Jak poinformował na czwartkowej konferencji prasowej prezes Merchel, PKP PLK planują też ogłoszenie w tym roku przetargów na 6 mld zł. Dodał, że rozliczenia z wykonawcami, które w tym roku mają wynieść 5,5 mld zł, są realizowane zgodnie z założeniami.
- Do końca roku zakładamy ogłoszenie nowych przetargów na około 6 mld zł, natomiast sytuacja może być dynamiczna po 6 lipca, kiedy będzie decyzja Komisji Europejskiej dotycząca przyznanych nowych środków na projekty CEF (Connecting Europe Facility - PAP). Jeśli będzie korzystna dla nas, to przetargów będzie więcej - powiedział.
Prezes spodziewa się, że z tego instrumentu Polska może otrzymać do 4 mld zł. Dodał, że część tych środków jest uwzględniona w projektach znajdujących się w przygotowaniach i procedurach przetargowych.
- Plan (rozliczeń z wykonawcami - PAP), który mamy opracowany na ten rok, około 5,5 mln zł, jest realizowany w terminie - powiedział. Przyjęty we wrześniu 2015 roku Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku zakłada wydatki inwestycyjne na poziomie ponad 66 mld zł.
Merchel podtrzymał wcześniejsze plany PKP PLK w zakresie podpisywania nowych umów. - Od początku roku podpisaliśmy kontrakty o wartości 10 mld zł i liczymy, że do końca czerwca wartość ta wzrośnie do 11 mld zł - powiedział. - W tym roku jeszcze będzie około 10 mld zł, czyli dwadzieścia kilka miliardów będziemy mieli zakontraktowane łącznie z poprzednim rokiem - dodał.
Przebudują Warszawę Zachodnią
PAP/kw/b