Budowa dużego parkingu P+R w Falenicy stanąła po znakiem zapytania. Sprawa trafiła do sądu i nie wiadomo kiedy zostanie ostatecznie rozstrzygnięta. Sprawy w swoje ręce bierze dzielnica, która za własne pieniądze zamierza zbudowac trzy parkingi w najbliższym sąsiedztwie wawerskich stacji kolejowych.
Budowa parkingu w Falenicy, tuż przy granicy z Józefowem, była planowana od lat i wydawała się przesądzona. Teraz okazuje się, że perspektywa wygodnego parkowania przy stacji w Falenicy bardzo się oddala. Dlaczego?
Decyzja zaskarżona
- Decyzja lokalizacyjna została zaskarżona przez mieszkańców do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odwołaliśmy się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Czekamy na decyzję – ucina Igor Krajnow. Dopytywany o przyczyny oporu mieszkańców, odmawia komentarza i odsyła do dzielnicy. Ta odbija piłeczkę do ZTM.
– Na temat protestów mieszkańców nic nie wiem. Moim zdaniem P+R w Falenicy byłby znacznie bardziej potrzebny, niż ten w Wawrze. Ale cieszymy się równie mocno z tego wawerskiego – informuje Adam Godusławski, wiceburmistrz Wawra.
Według rzecznika ZTM wspomniany parking przy stacji kolejowej PKP Wawer zostanie otwarty "zaraz po feriach". Na zbudowanie jednopoziomowego obiektu na 250 samochodów i przebudowę krótkiego odcinka ul. Widocznej wykonawca potrzebował ponad roku. Parking przeszedł już procedurę odbiorów technicznych i czeka na otwarcie. Na razie zamiast samochodów, widać tam wyłącznie grubą warstwę śniegu.
Dzielnica buduje sama
Nie oglądając się na plany ZTM dzielnica postanowiła na własną rękę budować parkingi dla pasażerów SKM i Kolei Mazowieckich. - Zarząd wystąpił do PKP z propozycją umieszczenia w pasie kolejowym tymczasowych parkingów przy stacjach PKP Radość, Międzylesie, Gocławek. W lutym będziemy wybierać projektanta tego zadania i to on, po uzgodnieniach z PKP, wybierze odpowiednia technologię, a PKP poda nam warunki w tym możliwą szerokość pasa – tłumaczy wiceburmistrz dzielnicy i deklaruje, że każdy parking powinien pomieścić co najmniej kilkadziesiąt samochodów. Przewidziano też stojaki na rowery.
Plany budowy parkingu tuż obok torów kolejowych zgłosiło także centrum handlowe w Miedzeszynie. Parkingi wybudowane przez samorządowców i przedsiębiorców nie będą funkcjonować w ramach sieci Parkuj i Jedź (Park&Ride), co oznacza, że nie będzie konieczne posiadanie ważnego biletu ZTM, żeby z nich skorzystać.
Na podobne rozwiązanie zdecydowały się władze podwarszawskich Józefowa i Otwocka. Parkingi te cieszą się ogromną popularnością mieszkańców, którzy po zostawieniu aut kontynuują podróż do stolicy pociągami.
Dużo zależy od PKP
Kiedy parkingi w Radości, Międzylesiu i na Gocławku będą gotowe? Wiceburmistrz przekonuje, że samą budowę można zrealizować w trzy miesiące, ale znacznie dłużej potrwają procedury. - Z doświadczeń Józefowa wynika, że uzgodnienia, ze względu na strukturę i mnogość spółek PKP, trwają około 12-24 miesięcy – wylicza Godusławski.
Jeśli dodać do tego czas konieczny do odbiorów technicznych, w optymistycznym wariancie parkingi powstaną w drugiej połowie 2013 roku. W wersji pesymistycznej poczekamy na niego do 2014. Na temat daty otwarcie P+R w Falenicy ZTM odmawia komentarzy.
Piotr Bakalarski
Tu planowano budowę P+R Falenica:
Mapy dostarcza Targeo.pl