Bartelski o tramwajach według Jakiego: 85 procent w planach, reszta - nietrafna


Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Warszawy Patryk Jaki przedstawił plany rozbudowy linii tramwajowych o 69 kilometrów torów. Każdy z 13 pomysłów ocenił prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski. Wytknął, że większość znajduje się już w planach spółki, a autorską część koncepcji uznał za "niefortunną" i "nietrafną". "Troszkę nauki jeszcze przed Panem Ministrem" - stwierdził w swojej analizie.

Jak wylicza Bartelski, 85 procent tras zaplanowanych przez sztab Patryka Jakiego, to warianty, które są w przygotowaniu lub planach Tramwajów Warszawskich. A co za tym idzie są to trasy "przemyślane i przeliczone, co sprawia, że program nie jest w większości mrzonką". Jednak wobec pozostałych 15 procent autorskich propozycji kandydata, szef TW jest krytyczny. "Są niefortunne, bądź wręcz nietrafne i kontrowersyjne" - ocenił Bartelski.

Ocena tras tramwajowych proponowanych przez JakiegoWojciech Bartelski / Facebook

Na załączonej wyżej mapce, Bartelski oznaczył trasy proponowane przez sztab Jakiego. Te zaznaczone na zielono są w przygotowaniu przez Tramwaje Warszawskie. Oznaczone kolorem żółtym oznaczają trasy planowane. Natomiast na czerwono podkreślone zostały propozycje, które zostały przez tramwajarzy przeanalizowane i odrzucone. Pozostałe pomysły, które nie podlegały nigdy analizom TW są na mapie zaznaczone kolorem czarnym.

POZNAJ SZCZEGÓŁY TRAMWAJOWYCH PROPOZYCJI PATRYKA JAKIEGO

Pięć tras ocenionych pozytywnie

Zacznijmy od propozycji tras, które Bartelski uznał za zgodne z planami Tramwajów Warszawskich. W sumie jest ich pięć.

Pierwsza z nich to tramwaj na Wilanów i Stegny. Ten miałby pojechać ulicami: Goworka, Spacerową, Sobieskiego - tu odnoga w św. Bonifacego do pętli Stegny, oraz dalej Sobieskiego, al. Rzeczypospolitej do pętli Wilanów. Trasa liczyłaby około 10 kilometrów.

Drugi pomysł oceniony pozytywnie to połączenie Mokotowa, Ochoty i Woli. Inwestycja nazwana roboczo "południową częścią Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia" (około 5,4 km) przebiegałaby Rakowiecką na odcinku od Puławskiej do alei Niepodległości, oraz od zbiegu Rakowiecka/Boboli, Rostafińskich, Żwirki i Wigury, Banacha do Pętli Banacha, kolejno Bitwy Warszawskiej 1920 r. - tu odnoga na Szczęśliwickiej do pętli Szczęśliwice, pod dworcem Zachodnim i oraz Tunelową, Prądzyńskiego do Ordona i dalej Ordona do Kasprzaka.

Trzecia to projekt obsługi tramwajowej mieszkańców Odolan. Zgodnie z planami Jakiego - zapewnić ma ją sześciokilometrowa linia przebiegająca od Ordona, projektowaną Nowo Prądzyńskiego do Gniewkowskiej i nią do pętli przy nowej zajezdni tramwajowej na Odolanach, oraz od Wolskiej i Sowińskiego do Gniewkowskiej.

Czwarty pomysł zgodny z pracami Tramwajów Warszawskich to linia na osiedle Ruda. Zaproponowana trasaprzebiegaod pętli Potocka ulicami: Mickiewicza, Rudzką, Klaudyny, Podleśną do pętli Gwiaździsta. Ma niecałe dwa i pół kilometra.

Ostatni pomysł, wobec którego Bartelski nie odniósł się krytycznie to przywrócenie tramwaju na Krakowskim Przedmieściu. Dekadę temu, podczas remontu ulicy, odkryto fragmenty przedwojennych torów, które przebiegały w tym miejscu. A kilka lat temu jedna z firm analitycznych stworzyła ranking potrzebnych tras. Linia między innymi przez Krakowskie Przedmieście znalazła się na tej liście. W projekcie Jakiego torowisko miałoby około 5,8 kilometra. Przebiegałoby od placu Unii Lubelskiej, dalej Bagatelą, Alejami Ujazdowskimi, Nowym Światem, Krakowskim Przedmieściem, Miodową, Bonifraterską do Międzyparkowej.

Osiem krytycznych ocen

Przejdźmy teraz do omówienia uwag Bartelskiego dotyczących ośmiu pozostałych projektów.

Jaki zaproponował połączenie Tarchomina z Żeraniem poprzez sześciokilometrową linię biegnącą wzdłuż Modlińskiej. Bartelski uznał, że północny łącznik z trasą na Nowodwory szlakiem Modlińskiej i Światowida jest zdumiewającym pomysłem. "Pan Jaki (lub jego ludzie) winien wiedzieć, że jest w konstrukcji wiaduktów w ciągu istniejącej Trasy Mostu Północnego specjalny obiekt stworzony po to, by pod mostem mógł przejechać tramwaj" - napisał szef TW. Dodał też, że rozwiązanie to wyklucza Trasę Mostu Północnego, na czym ucierpieliby mieszkańcy Białołęki.

Bartelski odniósł się krytycznie do planu połączenia tramwajowego Zielonej Białołęki. Ponad pięciokilometrowy odcinek ciągnąłby się od ronda Żaba, ulicą Św. Wincentego, Głębocką, trasą Olszynki Grochowskiej do osiedla Derby. Zaznaczył, że taki szlak jest planowany od dawna, jednak Patryk Jaki dociągnął trasę wyłącznie do ulicy Skarbka z Gór, zamiast do ulicy Zaułek, jak planują Tramwaje Warszawskie. "Zabrakło elementarnej znajomości topografii Białołęki" – stwierdził Bartelski.

Trzeci podawany w wątpliwość projekt to Tramwajowa Średnica Pragi. W ten sposób kandydat nazwał roboczo - połączenie Gocławia z Dworcem Wschodnim i rondem Żaba (około 7,2 km). Ta trasa przebiegałaby ulicami: Bora-Komorowskiego, Egipską, Międzynarodową, aleją Tysiąclecia, pod dworcem Wschodnim PKP, dalej aleją Tysiąclecia do ronda Żaba. Bartelski określił go jako "wyjątkowo niefortunny". Jego zdaniem sensownym elementem tego projektu jest odcinek między Grochowską i Kijowską. Kolejny fragment między Gocławiem a Grochowską, jak zauważa Bartelski, biegnie przez środek parku. "Odcinek północny, od Kijowskiej wzdłuż Szwedzkiej do ronda Żaba był w analizach, ale jest nieopłacalny. Ulica Szwedzka po prostu jest za wąska, żeby efektywnie wbudować w nią tramwaj. Nie obyłoby się bez wyburzeń tkanki praskiej" - podkreślił dyrektor Tramwajów Warszawskich.

Pomysły dla Mokotowa

Patryk Jaki przedstawił też projekt linii na Sielce i Siekierki (około 4,9 km). Przebiegałaby od skrzyżowania ze Spacerową, Belwederską, Sobieskiego, Gagarina, Polski Walczącej do Trasy Siekierkowskiej. Zdaniem Bartelskiego, poprowadzenie tej trasy broni się do miejsca, w którym przecina się z Trasą Siekierkowską. "Dalej to już ekstrawagancja. Linia obsługiwałaby ogrody działkowe i elektrociepłownię. Pomysł najwcześniej na rok 2040 i później" - podsumował.

Pomysł tramwajowego połączenia dla biurowej części Służewca prezes Bartelski ocenił jako dyskusyjny. Jak argumentował, przede wszystkim jest to linia kosztowna, a przez gęstą zabudowę w tej części miasta byłaby też kręta. Pogorszyłoby to warunki ruchowe w okolicy, które już teraz nie są uznawane za najlepsze. "Linia biegłaby w bliskiej strefie dojścia od istniejącej już, właśnie otwartej na nowo linii wzdłuż Marynarskiej" - zaznaczył Bartelski. Według projektu Jakiego, trasa miałaby około półtora kilometra długości. Przystanki ulokowane byłyby na ulicach: Wilanowskiej do zbiegu z Marynarską/Wołoską oraz przedłużeniu Woronicza, Racjonalizacji, Konstruktorską, Suwak do pętli Służewiec.

Tramwajowe plany Patryka JakiegoInformacje prasowe

"Nieprzemyślany i niestaranny"

Bartelski uznał, że pomysł poprowadzenia linii tramwajowej do Raszyna jest nieprzemyślany, a sam projekt został wykonany niestarannie. Jako pierwszy problem dyrektor Tramwajów Warszawskich wskazał kwestie finansowe. Wcześniej pojawiały się propozycje, by gmina Raszyn sfinansowała infrastrukturę, a Warszawa zapewniła tabor i obsługę. Jak ocenia Bartelski koszt budowy odcinka raszyńskiego, to blisko 100 milionów złotych, co znacznie wykracza poza możliwości finansowe gminy. "Korespondowałem w tej sprawie z wójtem i ich propozycja ograniczała się do sfinansowania dokumentacji (2-3 procent wartości projektu) co pokazuje, że kompromis finansowy w tej sprawie jest niemożliwy" - podkreślił.

Dodał też, że trasa miałaby sens w wariancie dłuższym, niż propozycja Jakiego. Zaproponował on, by tramwaj wyruszył z P&R aleja Krakowska do pętli przy kościele w Raszynie. Zdaniem Szefa TW lina powinna kończyć się w Jankach, gdzie powstałby przy okazji parking P+R.

Tramwajowa Obwodnica Śródmieścia

Projekt połączenia Woli i Żoliborza, czyli zachodnia część Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia (około 6 km) wywołał mieszaną opinię Bartelskiego. Trasa miałaby biec od Dworca Zachodniego PKP, Tunelową, Krzyżanowskiego do Kasprzaka i dalej Płocką, Ostroroga, Kozielską, Elbląską, Ficowskiego do Powązkowskiej i dalej Krasińskiego do Broniewskiego. Z jednej strony, chwali on północną część projektu. "Ciekawa, nowatorska koncepcja do wykorzystania" – napisał. I dodał, że choć nie była analizowana przez tramwajarzy, może stanowić sensowne dopełnienie zachodniej części ringu. Za nieudany pomysł Bartelski uznał południowy fragment trasy, argumentując to tym, że nie warto dublować linii biegnącej szlakiem Skierniewicka/Młynarska.

Bartelski miał też zastrzeżenia do północnej części Tramwajowej Obwodnicy Śródmieścia, czyli połączenia Targówka z Żoliborzem. Zaproponowana trasa zaczęłaby się u zbiegu Wincentego z Matki Teresy z Kalkuty, dalej prowadziłaby do Odrowąża, wiaduktem nad stacją Warszawa Praga do Jagiellońskiej, mostem i ulicą Krasińskiego do Broniewskiego. Dyrektor TW przypomniał, że taka trasa jest w planach miasta, uwzględniona jako most samochodowo-tramwajowy. "Kandydat nie wyjaśnił roli mostu w jego wizji, co więcej we wcześniejszych wystąpieniach wskazywał na potrzebę szukania dla niego nowej lokalizacji, bo aktualna generuje niepotrzebne emocje" - podkreślił.

Na koniec Bartelski zwrócił uwagę na to, że Patryk Jaki nie zamieścił żadnych wyliczeń finansowych ani prognoz potoków ruchowych, choć dane te są publicznie dostępne.

[object Object]
"Konsekwencja w działaniu" TVN24
wideo 2/3

kk/PAP/b

Pozostałe wiadomości

Próbę porwania 11-letniego chłopca w Ciechanowie udaremnił 16-latek, który spłoszył sprawcę - przyznaje policja. Jedna z radnych miejskich wystąpiła o nagrodę dla nastolatka. Wiadomo już, że chłopiec odbierze ją z rąk prezydenta Ciechanowa w poniedziałek.

Zepchnął dziecko z roweru, próbował wciągnąć do auta. Porwaniu zapobiegł 16-latek, dostanie nagrodę

Zepchnął dziecko z roweru, próbował wciągnąć do auta. Porwaniu zapobiegł 16-latek, dostanie nagrodę

Źródło:
PAP

Chłopiec jadący rowerem został potrącony przez kierowcę w Legionowie. Na miejscu lądował śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Potrącenie 12-letniego chłopca. Jechał rowerem

Potrącenie 12-letniego chłopca. Jechał rowerem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W poniedziałek rozpocznie się długo wyczekiwany remont mocno zużytego torowiska w alei Waszyngtona przy ulicy Międzynarodowej. Tramwaje nie będą kursowały pomiędzy rondem Waszyngtona a rondem Wiatraczna.

Po jednym pasie w obu kierunkach w alei Waszyngtona.  Szczegóły i harmonogram remontu.

Po jednym pasie w obu kierunkach w alei Waszyngtona.  Szczegóły i harmonogram remontu.

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatrzył sprawę aktora Piotra Zelta, który został oskarżony o to, że zniesławił i znieważył byłą rzeczniczkę Straży Granicznej we wpisie na Facebooku. Sprawa musi wrócić do pierwszej instancji.

Zwrot w sprawie sądowej znanego aktora

Zwrot w sprawie sądowej znanego aktora

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwie osoby zostały przetransportowane do szpitala po wypadku pod Sochaczewem. Zderzyły się tam trzy samochody: dwa osobowe i tir.

Wypadek pod Sochaczewem. Trzy auta rozbite, ranni kierowcy

Wypadek pod Sochaczewem. Trzy auta rozbite, ranni kierowcy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Rok przed inauguracją najważniejszego turnieju pianistycznego na świecie będzie można kupić bilety na wszystkie przesłuchania konkursowe. Bilety, tym razem, będą dostępne nie tylko online.

Zmiana zasad sprzedaży biletów na Konkurs Chopinowski

Zmiana zasad sprzedaży biletów na Konkurs Chopinowski

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Ulica Puławska w kierunku Ursynowa zyska nowy asfalt. Prace będą prowadzone w weekend. W poniedziałek ulica będzie przejezdna na całej szerokości. A już w sobotę zostanie otwarte dla kierowców skrzyżowanie Sobieskiego z Dolną.

W poniedziałek udrożnią Puławską. W sobotę otworzą newralgiczne skrzyżowanie

W poniedziałek udrożnią Puławską. W sobotę otworzą newralgiczne skrzyżowanie

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

W piątek rano na Saskiej Kępie w odstępie 15 minut doszło do dwóch pożarów: jeden na ulicy Londyńskiej, drugi na Międzynarodowej. W ich wyniku uszkodzonych zostało łącznie pięć samochodów. Policja wyjaśnia, czy doszło do podpalania i czy stoi za nim ta sama osoba.

Dwa pożary w ciągu 15 minut, pięć aut zostało uszkodzonych

Dwa pożary w ciągu 15 minut, pięć aut zostało uszkodzonych

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W mediach społecznościowych opublikowano nagranie, na którym kierowca pędzi blisko 300 kilometrów na godzinę. Na naklejce przedniej szyby da się odczytać numer rejestracyjny, a ze względu na charakterystyczną kładkę dla pieszych, można rozpoznać także miejsce szaleńczego rajdu. Nagranie analizują policjanci.

Na liczniku 290 kilometrów na godzinę. Policja szuka kierowcy z nagrania

Na liczniku 290 kilometrów na godzinę. Policja szuka kierowcy z nagrania

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Nowym Dworze Mazowieckim zderzyły się autobus i auto osobowe. Pierwszy z pojazdów przeciął barierki i wylądował w zaroślach. Podróżowały nim 33 osoby. Jedna trafiła do szpitala.

Po zderzeniu z autem autobus wjechał w zarośla. Podróżowały nim 33 osoby

Po zderzeniu z autem autobus wjechał w zarośla. Podróżowały nim 33 osoby

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Pod Płockiem dachowało auto osobowe, jego kierowca nie przeżył wypadku. Na czas działań policji, wyjaśniającej okoliczności zdarzenia, lokalna droga jest zablokowana.

"Zjechał z drogi i uderzył w drzewo. Zginął na miejscu"

"Zjechał z drogi i uderzył w drzewo. Zginął na miejscu"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W piątek wieczorem rowerzyści opanują cztery dzielnice Warszawy: Śródmieście, Ochotę, Pragę Południe oraz Żoliborz. Warszawska Masa Krytyczna wyruszy z placu Zamkowego. Trasa liczy 22 kilometry.

Wieczorem Masa Krytyczna. Rondo Dmowskiego rowerzyści objadą aż cztery razy

Wieczorem Masa Krytyczna. Rondo Dmowskiego rowerzyści objadą aż cztery razy

Źródło:
PAP

Do końca października tramwaje nie będą jeździły ulicą Jagiellońską między rondem Starzyńskiego a pętlą na Żeraniu. Powodem jest budowa dojazdu do powstającego w okolicy osiedla. Uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza.

Deweloper buduje osiedle. Jagiellońska miesiąc bez tramwajów

Deweloper buduje osiedle. Jagiellońska miesiąc bez tramwajów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W niedzielę, 29 września, odbędzie się 46. Nationale Nederlanden Maraton Warszawski. Trasa prowadzi przez siedem dzielnic. - Jest naprawdę ciekawa. To jedyna okazja, żeby obejrzeć miasto ze środka ulicy - zauważa Adam Kszczot, medalista mistrzostw świata i Europy, który jest ambasadorem imprezy.

"Maraton gwarantuje pełen przekrój emocji". Pobiegną przez siedem dzielnic

"Maraton gwarantuje pełen przekrój emocji". Pobiegną przez siedem dzielnic

Źródło:
PAP

Podróżujący przez Rembertów 23-latka został zatrzymany do policyjnej kontroli, ponieważ w obszarze zabudowanym jechał ponad 100 kilometrów na godzinę. W dodatku, jak podała policja, w ogóle nie powinien wsiadać za kierownicę.

Ponad setka na liczniku w terenie zabudowanym. Kierowca z sądowym zakazem

Ponad setka na liczniku w terenie zabudowanym. Kierowca z sądowym zakazem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W Nowym Dworze Mazowieckim zderzyły się motocykl oraz dwa samochody osobowe. Kierowca jednośladu nie przeżył wypadku. Jedna osoba trafiła do szpitala. Na miejscu pracowały służby.

Zderzenie trzech pojazdów, motocyklista nie żyje

Zderzenie trzech pojazdów, motocyklista nie żyje

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prace budowlane w Muzeum Sztuki Nowoczesnej dobiegają końca. - Jest szansa na to, że wpisze się na stałe w krajobraz Warszawy jako jeden z najważniejszych jej symboli - powiedział w czwartek prezydent stolicy Rafał Trzaskowski. Otwarcie MSN planowane jest na październik.

W środku wielka sztuka, gołębie przegoni sokół. Nowe muzeum prawie gotowe

W środku wielka sztuka, gołębie przegoni sokół. Nowe muzeum prawie gotowe

Źródło:
PAP

Samolot z prezydentem Andrzejem Dudą wracający z Nowego Jorku nie mógł wylądować za pierwszym podejściem na Lotnisku Chopina w Warszawie. Jak udało nam się ustalić, podczas lądowania innej maszyny doszło do zderzenia na pasie z ptakiem. Konieczna była interwencja lotniskowego sokolnika, którego pojazd na krótki czas zablokował jedyną dostępną drogę startową.

Sokolnik na pasie, samolot z prezydentem nie mógł wylądować za pierwszym podejściem

Sokolnik na pasie, samolot z prezydentem nie mógł wylądować za pierwszym podejściem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kontroler ruchu lotniczego wydał zgodę na zajęcie pasa i start samolotu egipskiego przewoźnika. Chwilę później zgodę cofnął, samolot jednak stanął na pasie. W tym czasie do lądowania podchodziła inna maszyna, której pilot, aby uniknąć kolizji, na wysokości zaledwie 280 metrów musiał przerwać podejście w końcowej fazie lądowania. Z powodu wyłączenia jednego z pasów na Okęciu do podobnych sytuacji w ciągu ostatnich kilku dni dochodziło kilkukrotnie.

Za ciasno na pasie startowym, piloci musieli przerywać lądowania

Za ciasno na pasie startowym, piloci musieli przerywać lądowania

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W czwartek po południu wyłączono z użytkowania trzy stacje pierwszej linii metra: Dworzec Gdański, Ratusz-Arsenał, Świętokrzyska. Powodem był wypadek, do którego doszło na tej pierwszej. Kobieta w ciąży przez przypadek ześlizgnęła się z peronu i spadła pod nadjeżdżający pociąg. Z pomocą poszkodowanej ruszyli świadkowie.

Kobieta w zaawansowanej ciąży ześlizgnęła się z peronu i wpadła na torowisko metra

Kobieta w zaawansowanej ciąży ześlizgnęła się z peronu i wpadła na torowisko metra

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

Komenda Stołeczna Policji odniosła się do kwestii nielegalnych wyścigów organizowanych na ulicach Warszawy i ościennych powiatach. Wskazała na trudności związane ze zwalczaniem tego zjawiska. Funkcjonariusze zapewniają też, że nie bagatelizują problemu.

Blokują ulice, "kręcą bączki", ścigają się. Policja: zwalczenie  nielegalnych wyścigów jest trudne

Blokują ulice, "kręcą bączki", ścigają się. Policja: zwalczenie nielegalnych wyścigów jest trudne

Źródło:
tvnwarszawa.pl

- Potrzebujemy obiektywnego i racjonalnego spojrzenia na gospodarkę finansową. Potrzebujemy osób, które mniej przywykły do wydawania tak dużych sum pieniędzy - mówiła w czwartek ministra kultury Hanna Wróblewska, tłumacząc przyczyny zwolnienia dyrektora Muzeum Historii Polski Roberta Kostry. Na jego stanowisko powołała dr. hab. Marcina Napiórkowskiego. Nowy dyrektor wyraził nadzieję, że wystawę stałą muzeum otworzy ze swoim poprzednikiem.

"Potrzebujemy osób, które mniej przywykły do wydawania tak dużych sum pieniędzy"

"Potrzebujemy osób, które mniej przywykły do wydawania tak dużych sum pieniędzy"

Źródło:
PAP

Warszawski Uniwersytet Medyczny ma nowego rektora. Został nim prof. Rafał Krenke. Jest ordynatorem i kierownikiem Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych, Pneumonologii i Alergologii Wydziału Lekarskiego WUM. Wcześniejsze wybory rektora zakończyły się nieporozumieniami i w efekcie fiaskiem.

Koniec zamieszania na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Jest nowy rektor

Koniec zamieszania na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. Jest nowy rektor

Źródło:
PAP

W czwartek rano w bloku na warszawskim Ursynowie wybuchł pożar. Spłonęło mieszkanie znajdujące się na siódmym piętrze. Jedna osoba nie żyje.

Tragiczny pożar mieszkania, jedna osoba nie żyje

Tragiczny pożar mieszkania, jedna osoba nie żyje

Źródło:
tvnwarszawa.pl