Sześć pomysłów na przebudowę ulicy Towarowej przygotowały zespoły projektantów. Chcą zmienić służącą głównie samochodom ulicę w bardziej przyjazną ludziom. Do dyskusji będą mogli włączyć się w weekend warszawiacy.
Ulica z trzema pasami w każdym kierunku, torami tramwajowymi, otoczona głównie biurowcami i budynkami handlowymi nie przyciąga. To "autostrada" w środku miasta, która raczej je rozcina, niż łączy. W ramach pomysłu "Nowa Towarowa" powstały wizje przebudowy. Jest ich sześć i pokazują, jak mogłaby zmienić się jedna z głównych arterii Woli.
Park Laboratorium
BudCud i Fundacja Salony (Mateusz Adamczyk, Marta Gendera, Agata Woźniczka) zaproponowali Park Laboratorium. Nazywają go "tymczasowym miastem". "Autorzy zaprojektowali rodzinę mebli miejskich, którymi można zarówno definiować tymczasowe przestrzenie publiczne, jak i aranżować zagospodarowania permanentne" – czytamy w opisie projektu. Na wizualizacjach widać, że autorzy chcą przy ulicy Towarowej tworzyć strefy piknikowe, relaksu z zadaszeniem, pawilony do spotkań, czy park i plac zabaw.
+48
+48 Grupa Projektowa (Tomasz Duda, Karol Miklaszewski, Karol Szparkowski, Krzysztof Pasternak) proponuje zwężenie tzw. pasa biurowego i samej ulicy. W efekcie ma powstać "Liniowa Dzielnica Biurowa". Projekt zakłada przełożenie jezdni na jedną stronę torowiska tramwajowego i zwiększenie liczby skrzyżowań. Ich zdaniem pozwoli to stworzyć więcej przejść naziemnych i odzyskać przestrzeń po zachodniej stronie, gdzie miałby powstać zielony bulwar. W swoim projekcie zaserwowali również trzy parki.
Cztery Pory Woli
Cztery Pory Woli (Tomasz Bojęć, Przemysław Chimczak, Paweł Jaworski, Maciej Warot) to próba stworzenia "pętli" łączącej przestrzenie publiczne w dzielnicy. Jednocześnie chcą zachować tranzytową rolę ul. Towarowej, ale także przekształcić ją w lokalny zieleniec. Według nich ulica ma być obszarem z dodatkową zielenią, ciągami pieszymi, drogami dla rowerów i pawilonami usługowymi, połączonym z terenami wokół budynków biurowych.
Towarowa Boulevard
"Towarowa Boulevard, czyli od "Szerzej! Szybciej!" do wielkomiejskiej alei” to pomysł autorstwa Mycielski Architecture & Urbanism (skład Daniel Piotrowski, Maciej Mycielski, Ewa Trocha, Jan Jakiel, Łukasz Oleszczuk, Tomasz Czerniak). Chcą zmienić ulice w "miejski korytarz". Rezygnują z przewidzianych w dokumentach planistycznych miasta estakad w ciągu Towarowej i Okopowej. Proponują przesunięcie obwodnicy Śródmieścia w ciąg al. Prymasa Tysiąclecia. Takie rozwiązanie rozważa obecnie ratusz.
CZYTAJ WIĘCEJ. Na samej Towarowej proponują wytyczenie ciągów rowerowych po obu stronach ulicy i zwężenie jezdni do dwóch pasów w jedną stronę. Chcą także prowadzić więcej zieleni przy jezdniach.
R_Ewolucja
Katedra Sztuki Krajobrazu SGGW (Beata Gawryszewska, Joanna Kowalewska, Izabela Myszka-Stąpór, Kinga Rybak-Niedziółka, Ryszard Nejman, Anna Wilczyńska, Ewa Zielińska) zaproponowała R_Ewolucję. Według tego pomysłu Towarowa ma być bardziej zwrócona ku mieszkańcom. "Ulicy Towarowej pozostawimy charakter wielkomiejskiej arterii z trambuspasem, ścieżkami rowerowymi i lokalnie poszerzonymi chodnikami. Obecne w parterach budynków ekrany z wyświetlanymi widokami dawnej i współczesnej Woli, zapewnią wrażeniowe połączenie obu stron ulicy. Dekoracyjne i użytkowe ogrody wertykalne współtworzą linearny park miejski, bufor między strefą metropolitalną a publiczną" – czytamy w opisie projektu.
Program przemian
"Program przemian Nowa Towarowa" to propozycja Woli Rozwoju (Zuzanna Bogucka, Krzysztof Martyniak, Monika Pękalska, Magdalena Wrzesień). Widzieliby na ulicy priorytet dla pieszych i rowerów, nowe nasadzenia, a w tym ogrody, a także wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w oświetleniu. Ich zdaniem przydałyby się także tarasy widokowe w obrębie planowanych i istniejących wysokościowców. Chcieliby także stworzyć przy rondzie Daszyńskiego główny punkt informacyjny o Warszawie. A przy terenach kolejowych ma się pojawić zieleń.
Plany na przyszłość
O tych projektach będzie można porozmawiać w sobotę 12 marca o godz. 17:00 w Muzeum Powstania Warszawskiego. Nie wiadomo, czy ostatecznie wybrany zostanie jeden z projektów, czy powstanie zupełnie inny, z połączenia kilku. To wyklaruje się po dyskusjach z mieszkańcami i w gronie urzędników oraz ekspertów z Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich powstaną wytyczne korzystające z różnych rozwiązań. Wiadomo, że urząd miasta będzie brał je pod uwagę. – Rozpoczęliśmy warsztaty, żeby dowiedzieć się, jak ulica ma wyglądać. Powstaną wytyczne, które pokażą, w jakim kierunku powinna się zmienić – wyjaśnia Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika ratusza. Zaznacza jednak, że na razie miasto nie ma pieniędzy na przebudowę Towarowej. Na razie nie wiadomo też kiedy dokładnie ulica mogłaby się zmienić.
Projekt Nowa Towarowa to wspólne działanie Wolskiego Centrum Kultury, urzędu miasta, Muzeum Warszawy, Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Architektów Polskich, Pracowni Badań i Innowacji Społecznych "Stocznia" oraz dwóch firm deweloperskich: Ghelamco i Skanska.
ran/r