Tramwaj jedzie tyłem, motorniczy poza kabiną. Nietypowe manewry na mokotowskiej pętli

W związku z budową torowiska tramwaje po pętli Kielecka jeżdżą tyłem
Jazda tramwajem do tyłu z perspektywy motorniczego
Źródło: Klemens Leczkowski/tvnwarszawa.pl

W związku z budową linii tramwajowej w ciągu ulicy Rakowieckiej na Mokotowie Tramwaje Warszawskie zdecydowały się na zastosowanie nietypowego manewru. Na pętli Kielecka składy zawracają tyłem. Motorniczy wykorzystują do tego zdalny pulpit. Na nagraniu reportera tvnwarszawa.pl widać, jak cały proces wygląda z poziomu prowadzącego tramwaj.

Od lata ubiegłego roku na Starym Mokotowie trwa budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Rakowieckiej na odcinku od Puławskiej do alei Niepodległości. Pod koniec kwietnia rozpoczął się najtrudniejszy etap inwestycji, czyli przebudowa skrzyżowania Niepodległości-Rakowiecka. Powstaje tam węzeł rozjazdowy. Aby zminimalizować utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej, roboty podzielono na cztery etapy.

W pierwszym, podczas majówki, ruch tramwajowy został wstrzymany między przystankami Nowowiejska i Woronicza. Tramwajarze zamontowali rozjazd nakładkowy nad stacją metra Pole Mokotowskie, aby mogły tam zawracać tramwaje jednokierunkowe.

Tyłem po pętli

W tym tygodniu rozpoczął się drugi etap, który ma potrwać do przełomu lipca i sierpnia. Ruch został wstrzymany między przystankami Metro Pole Mokotowskie a Kielecką. Ale tramwaje pomiędzy Służewcem a pętlą Kielecka wciąż kursują. To za sprawą manewru, który Tramwaje Warszawskiej wykorzystały w ruchu liniowym po raz pierwszy. Składy jadące od strony Służewca zawracają na pętli Kielecka tyłem. We wtorek manewr obserwował reporter tvnwarszawa.pl Klemens Leczkowski. Na nagraniu pokazał, jak cały proces wygląda z wnętrza tramwaju, z poziomu motorniczego.

WhatsApp Video 2025-05-06 at 13
Jazda tramwajem do tyłu z perspektywy motorniczego
Źródło: Klemens Leczkowski/tvnwarszawa.pl

"Po tym, jak pasażerowie wysiądą na przystanku Kielecka (w kierunku centrum), motorniczy przejdzie do tylnego pulpitu manewrowego i objedzie pętlę - tramwaj podstawi się na przystanek Kielecka (w kierunku Służewca)" - opisały manewr w mediach społecznościowych Tramwaje Warszawskie.

Pulpit manewrowy w tramwaju to panel sterowania znajdujący się z tyłu pojazdu, który pozwala na jazdę do tyłu i manewrowanie tramwajem bez konieczności przebywania kierującego w kabinie. Jak przyznał w rozmowie z reporterem tvnwarszawa.pl Klemensem Leczkowskim motorniczy, cofanie tramwaju przy pomocy pulpitu z tyłu odbywa się niezwykle rzadko, zazwyczaj przy wypadkach. - To dobra okazja do przypomnienia sobie tej umiejętności - przyznał.

Tramwajarze zaapelowali do pieszych o zwracanie szczególnej uwagi przy przechodzeniu przez tory. "Tramwaj może nadjeżdżać z dwóch stron, także pod prąd" - ostrzegli

Jak długo potrwają utrudnienia?

Tramwajarze przypomnieli też, że nad stacją metra Pole Mokotowskie zawracają składy linii nr 17, które jadą w kierunku Dworca Centralnego i Winnicy. Z Kieleckiej zaś ruszają tramwaje linii nr 77, które dowożą m.in. do szpitala MSWiA, Galerii Mokotów i pętli Służewiec. Kursuje autobusowa linia zastępcza Z-1 na trasie Metro Pole Mokotowskie – Woronicza.

W trzecim i czwartym etapie prac, zaplanowanym na sierpień, tramwaje ponownie nie pojadą między przystankami Nowowiejska i Kielecka, a przez kilka dni między Nowowiejską a Woronicza. Wówczas przeprowadzony zostanie remont torowiska na skrzyżowaniu alei Niepodległości i alei Armii Ludowej (obok GUS). W pełni na al. Niepodległości i Rakowiecką składy mają wrócić we wrześniu.

Czytaj także: