Radni przyznali kilkaset dodatkowych milionów złotych dla Tramwajów Warszawskich. Pieniądze mają pomóc w realizacji inwestycji planowanych na lata 2025-2029. Pośród nich jest krótki, choć kluczowy odcinek nowej trasy tramwajowej wzdłuż Pola Mokotowskiego. Jego budowa skróci czas dojazdu na Ochotę i Wolę.
Podczas sesji Rady Warszawy w czwartek 24 kwietnia radni zgodzili się na dokapitalizowanie Tramwajów Warszawskich. Miasto przekaże spółce dodatkowe 208 milionów złotych. "Łączna kwota środków na dokapitalizowanie spółki w latach 2025-2029 będzie wynosić 788 milionów złotych" - czytamy w uchwale.
Zgodnie z jej zapisami w tym roku tramwajarze dostaną dodatkowe 150 mln zł, w 2026 r. - 154 mln zł, w 2027 r. - 144 mln zł, w 2028 - 190 mln zł i 150 mln zł w 2029 r.
Dodatkowe wsparcie tramwajowych inwestycji
W treści uchwały wyjaśniono, że prośba Tramwajów Warszawskich o dokapitalizowanie wiąże się z "aktualizacją zadań inwestycyjnych, zmianą harmonogramów ich realizacji oraz wysokości nakładów na projekty w zakresie inwestycji infrastrukturalnych, taborowych, kubaturowych i prac modernizacyjnych".
Rzecznik Tramwajów Warszawskich Witold Urbanowicz wyjaśnia w rozmowie z tvnwarszawa.pl, że pozyskane środki będą przeznaczone na dokapitalizowanie wszystkich zadań inwestycyjnych w latach 2025-2029.
Tramwaje Warszawskie mają podpisaną z miastem wieloletnią umowę na świadczenie usług przewozowych. Określa ona także program inwestycyjny. Obecny kontrakt obowiązuje do 2027 roku. Jak tłumaczy nam radny Piotr Wertenstein-Żuławski, przewodniczący Komisji Infrastruktury i Inwestycji w Radzie Warszawy, przyjęta w kwietniu uchwała częściowo przeznacza środki na realizację zadań planowanych w perspektywie, która zostanie już ujęta w nowej umowie.
- Najlepszym przykładem jest linia tramwajowa na Zieloną Białołękę. Obecnie ją projektujemy i do 2028 roku mają być gotowe pozwolenia na budowę. Już dziś zapewniamy jej finansowanie - wskazuje radny. - Musimy myśleć nie tylko o inwestycjach, ale i o utrzymaniu istniejącej infrastruktury. W tym roku będzie realizowany bardzo szeroki zakres remontów torowisk w Warszawie. To także wymaga środków finansowych - dodaje.
- Samo dokapitalizowanie nie umożliwia nam realizacji którejkolwiek z inwestycji. To jedno ze źródeł finansowania - tłumaczy Urbanowicz. Dla każdej inwestycji konieczne jest także finansowanie zewnętrzne. Spółka pozyskuje je z dotacji unijnych, a także w formie kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy pożyczek z Krajowego Planu Odbudowy. Dzięki dodatkowym pieniądzom z miasta będzie dysponować kapitałem, który będzie traktowany jak wkład własny.
- To pomocny krok, ale nie oznacza rewolucji - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich o decyzji radnych.
Ułożą torowisko wzdłuż Pola Mokotowskiego
W programie aktualnych inwestycji spółki wymienione zostały: budowa nowych linii tramwajowych do Wilanowa, Winnicy, na Gocław i Zieloną Białołękę, a także budowa nowej zajezdni tramwajowej Annopol i zakup nowych tramwajów niskopodłogowych.
Pośród nich znajdujemy nowe szczegóły dotyczące budowy nowej linii tramwajowej wzdłuż Pola Mokotowskiego. To krótki, ale istotny i brakujący odcinek magistrali tramwajowej Wola - Wilanów. W jej ramach powstaje 20-kilometrowa trasa tramwajowa zwana Tramwajem do Wilanowa. Docelowo ma ona być najszybszym połączeniem między Ochotą a Mokotowem oraz Dworcem Zachodnim i Wolą.
Przypomnijmy, że trzy lata temu podpisana została umowa na wykonanie dokumentacji projektowej i środowiskowej dotyczącej tego odcinka. W 2023 roku złożono wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
"W 2025 roku planowane jest pozyskanie ostatecznej DŚU oraz realizacja kolejnych etapów dokumentacji projektowej przez projektanta. W latach 2027-2029 planowane jest podpisanie umowy i realizacja robót budowlanych" - podano w uchwale Rady Warszawy.
Rzecznik Tramwajów Warszawskich zastrzega, że należy ostrożnie podchodzić do powyższych terminów. - W przypadku każdej skomplikowanej inwestycji nie mamy wpływu na to, jak działają instytucje zewnętrzne. Czasem pozyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zajmuje dużo czasu - wskazuje Urbanowicz.
I dodaje, że nie wiadomo jeszcze, jakie obowiązki zostaną nałożone na tramwajarzy. Nowa linia tramwajowa będzie przebiegała bezpośrednio przy Polu Mokotowskim, czyli jednym z największych i najcenniejszych stołecznych terenów zielonych. Przykładowo inwestor może zostać zobowiązany decyzją środowiskową do przygotowania dodatkowej opinii o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, podczas starania się o pozwolenie na budowę. Wydłuży to formalności poprzedzające prace budowlane.
Nowa trasa na obrzeżach parku
Nowe tory pobiegną od pętli tramwajowej ulicą Banacha, Rostafińskich i Boboli, gdzie połączą się z istniejącymi przy Rakowieckiej.
"W ramach budowy tramwaju wzdłuż Pola Mokotowskiego zaplanowaliśmy przebudowę istniejących torów na ul. Banacha, przebudowę pętli tramwajowej, a także przebudowę torów na Rakowieckiej. Łącznie trzeba będzie zbudować około 1,5 km nowych torów i przebudować 1,5 km istniejących. Przewidziano nowe przystanki przy skrzyżowaniu Banacha ze Żwirki i Wigury" - informowały w jednym z komunikatów Tramwaje Warszawskie.
Obecnie w pobliskim sąsiedztwie przyszłej trasy trwają prace remontowe. Latem ubiegłego roku rozpoczęła się budowa linii tramwajowej wzdłuż ulicy Rakowieckiej na odcinku od Puławskiej do alei Niepodległości. Pod koniec kwietnia rozpoczął się najtrudniejszy etap inwestycji, czyli przebudowa skrzyżowania Niepodległości-Rakowiecka. Powstaje tam węzeł rozjazdowy.
Plany remontowe i nowe trasy
Sprawę jako pierwsza opisała "Gazeta Stołeczna". Jak zauważyła, z uchwały Rady Warszawy możemy dowiedzieć się, jakie są nadchodzące plany tramwajarzy oraz harmonogramy toczących się inwestycji. Przykładowo: dotychczas podpisano już trzy aneksy finansowe z wykonawcą linii tramwajowej do Wilanowa. Prace na odcinku od św. Bonifacego do pętli Stegny powinny zakończyć się w lipcu, a na pozostałych realizowanych odcinkach w ostatnim kwartale tego roku.
W przypadku zajezdni Annopol w grudniu ubiegłego roku potwierdzone zostało zakończenie robót przez generalnego wykonawcę. Tramwajarze zgłosili następnie wady i oczekują na ich usunięcie. "Równolegle prowadzone są prace oraz rozruch technologiczny mające na celu pełną eksploatację zajezdni" - czytamy w uchwale. Po usunięciu wad planowane są próby eksploatacyjne, realizowane już przy bieżącej pracy zajezdni.
Nowa trasa na Gocław ma być budowana w latach 2027-2030. Z kolei tramwaj na Zieloną Białołękę wejdzie w fazę robót budowlanych w latach 2028-2030.
Tramwajarze planują także prace modernizacyjne na istniejących trasach. Przykładowo na obwodnicy śródmiejskiej roboty budowlane mają toczyć się w latach 2025-2032 oraz w 2037 roku. Jeszcze w tym roku powinna ruszyć przebudowa torowiska na Marszałkowskiej (od Królewskiej do Widok). W nadchodzących latach remontowane będą także poszczególne odcinki trasy w ciągu alei Jana Pawła II.
Za dwa lata planowana jest modernizacja przejazdu tramwajowego wraz z przejściami dla pieszych na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej z Wawelską. W tym samym czasie remont ma przejść także torowisko na Grochowskiej między rondem Wiatraczna a pętlą Gocławek.
Autorka/Autor: kk
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie