Pasażerowie stołecznej komunikacji miejskiej, którzy zrezygnowali z podróży na czas zagrożenia epidemicznego, mogą zwrócić się z wnioskiem o zawieszenie biletu długookresowego. O możliwości zwrotu informują Koleje Mazowieckie.
Jak podał Zarząd Transportu Miejskiego, wniosek w sprawie zawieszenia biletu długookresowego należy przesłać na adres: ztm@ztm.waw.pl z tytułem wiadomości: zawieszenie biletu. Ważne, aby podać numer karty. Od środy zawieszenia można dokonać też na stronie zawieswkm.wtp.waw.pl.
Ponowne zakodowanie biletu
"Pasażer nie otrzyma zwrotu pieniędzy, będzie mógł natomiast przekodować niewykorzystany czas ważności biletu na inny termin, po zgłoszeniu się do Punktu Obsługi Pasażerów, w dowolnie wybranym przez siebie terminie" - poinformował ZTM.
Jak wyjaśnił rzecznik zarządu Tomasz Kunert, "odwieszenie" biletu wymaga zmiany zapisu na Warszawskiej Karcie Miejskiej, co można zrobić tylko w POP-ie. - Ta wizyta w POP-ie jest konieczna ze względu na ograniczenia techniczne systemu. Nie możemy przekodować biletu na inny termin elektronicznie, trzeba przyjść do punktu z kartą, żeby to zmienić. Można to zrobić w dowolnym momencie, nawet za kilka miesięcy - zaznaczył.
To oznacza, że w chwili, gdy stan zagrożenia epidemicznego przestanie obowiązywać, w kolejkach do POP-ów może się zrobić tłoczno. Można tego uniknąć: na karcie można zakodować dowolny, nowy bilet. A "zawieszony" można odebrać później.
Liczy się od dnia wysłania maila
Rzecznik ZTM dodał, że przekodowywany okres ważności będzie się liczył od dnia złożenia wniosku przez Internet. - Jeśli ktoś na przykład wyśle maila we wtorek, to zawieszenie liczy się od wtorku, nawet jeśli odpowiedź na maila przyjdzie w inny dzień - zastrzegł Kunert.
Zwrócił również uwagę, że nie ma minimalnego okresu, od którego takie zawieszenie będzie uwzględnianie. To znaczy, że jeśli na przykład pasażer wykupił bilet na 90 dni, został mu ostatni tydzień ważności, to i tak można go zawiesić.
Bilet Kolei Mazowieckich można oddać
O możliwości częściowego lub całkowitego zwrotu biletów okresowych poinformowały natomiast Koleje Mazowieckie.
"W związku z zagrożeniem epidemicznym, do odwołania wprowadzamy szczególne zasady zwrotu należności za całkowicie lub częściowo niewykorzystane bilety okresowe ważne na pociągi KM w kasach biletowych oraz na podstawie pisemnych wniosków o zwrot za częściowo lub całkowicie niewykorzystany bilet, przesyłanych przez podróżnych elektronicznie (…) podróżni, którzy rezygnują z przejazdów pociągami Kolei Mazowieckich, mogą dokonać zwrotu biletów okresowych imiennych (tygodniowych, dwutygodniowych, miesięcznych i kwartalnych) całkowicie niewykorzystanych oraz częściowo niewykorzystanych, proporcjonalnie do liczby dni niewykorzystanych, bez potrącenia odstępnego" - poinformowały w komunikacie Koleje Mazowieckie.
Jak informują przedstawiciele KM, zwrotu biletów dokonuje wydział kontroli dochodów na podstawie pisemnego wniosku.
Zamknięta połowa Punktów Obsługi Pasażerów
Wcześniej ZTM poinformował, że obowiązują nowe, tymczasowe zasady funkcjonowania POP-ów.
"Czynnych będzie 11 punktów – przy Żelaznej 61, na stacjach M1: Służew, Politechnika, Centrum, Świętokrzyska, Ratusz Arsenał, Dworzec Gdański, Plac Wilsona, Młociny, na stacji M2 Dworzec Wileński oraz w centrum handlowym Blue City. Zmienią się godziny otwarcia niektórych POP-ów" - czytamy w komunikacie ZTM-u.
Nieczynne do odwołania będą też Punkty Obsługi Pasażerów – na Lotnisku Chopina, na dworcach: Centralnym, Wschodnim i Zachodnim, na stacjach M1: Imielin i Marymont oraz na stacjach M2: Trocka, Stadion Narodowy, Nowy Świat-Uniwersytet, Świętokrzyska i Rondo ONZ.
Infolinia
Polski Narodowy Fundusz Zdrowia prowadzi całodobową infolinię (tel. 800 190 590) udzielającą informacji o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZTM