Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji chce zabronić odsyłania widzów i słuchaczy do portali społecznościowych. Powód? Zdaniem członka KRRiT Krzysztofa Lufta, "niedopuszczalne jest (...) namawianie widzów i słuchaczy do korzystania np. z Facebooka".
Jak pisze "Presserwis", tematem portali społecznościowych KRRiT zajęła się się po skardze na Program I Polskiego Radia. Jeden ze słuchaczy poskarżył się, że prowadzący w audycjach często odsyłają do Facebooka, przez co reklamują ten serwis.
"Bo odsyła się po informacje inaczej niedostępne"
Sprawie poświęcono wtorkowe posiedzenie Krajowej Rady. I choć nie przyjęto jeszcze oficjalnego stanowiska, wyciągnięto pierwsze wnioski.
– Nie ma przeszkód, by media, także publiczne, były obecne w serwisach społecznościowych, miały tam profile i promowały swoje audycje. Niedopuszczalne jest jednak promowanie takich serwisów na antenie, zwłaszcza jeśli słuchaczy i widzów odsyła się tam po informacje inaczej niedostępne - mówi "Presserwisowi" członek KRRiT Krzysztof Luft.
Luft zaznacza, że stanowisko KRRiT będzie odróżniać "sygnalizowanie obecności mediów w serwisach społecznościowych" od "namawiania widzów i słuchaczy do korzystania np. z Facebooka". - To drugie zachowanie jest bowiem niedopuszczalne – podkreśla.
Zakaz obejmie media publiczne i komercyjne?
Projekt stanowiska opracowuje obecnie departament reklamy. – Moim zdaniem zakaz reklamowania serwisów społecznościowych w audycjach powinien dotyczyć zarówno mediów publicznych, jak i komercyjnych. Nie chciałbym, żeby na antenie co chwila pojawiały się komunikaty: "więcej na Facebooku" – uważa Stanisław Celmer, dyrektor departamentu reklamy KRRiT.
Stanowisko w sprawie serwisów społecznościowych KRRiT ma przyjąć w ciągu kilku tygodni.
5,5 z 38 milionów Polaków ma konto na Facebooku
Jak podaje portal internetowy Socialbakers, który zbiera statystyki nt. Facebooka, obecnie w Polsce w serwisie tym zarejestrowanych jest 5,56 miliona użytkowników. W ciągu ostatnich miesięcy do Facebooka dołączyło 2,3 miliona nowych polskich internautów - to wzrost o 71,5 proc.
Pod względem liczby zarejestrowanych osób w Facebooku plasujemy się na 22. miejscu na światowej liście. W rankingu prowadzi macierzysty kraj portalu - Stany Zjednoczone (151,8 mln), Indonezja (35,0 mln), Wielka Brytania (28,8 mln) czy Turcja (26,2 mln). Na całym świecie w serwisie zarejestrowanych jest 637,5 miliona osób.
Źródło: Presserwis, socialbakers.com
Źródło zdjęcia głównego: facebook.pl