W raporcie komisji Millera podano wysokość uderzenia w brzozę, które doprowadziło do oderwania końcówki skrzydła, a nie wysokość przełamania drzewa - tak szef PKBWL Maciej Lasek tłumaczy 1,5-metrową różnicę między danymi komisji i prokuratury.
Naczelna Prokuratura Wojskowa podała w poniedziałek, że brzoza, w którą 10 kwietnia 2010 r. uderzył samolot Tu-154M, została przełamana na wysokości około 6,66 m od podłoża.
Tymczasem w opublikowanym w lipcu 2011 r. protokole z prac komisji badającej katastrofę, którą kierował ówczesny szef MSWiA Jerzy Miller, podano, że drzewo złamano na wysokości 5,1 m. Podobną wysokość - "około 5 metrów" - podaje też w swoim raporcie Międzypaństwowy Komitet Lotniczy (MAK). - Podtrzymuję to, co napisaliśmy, bo to jest rzecz, którą zmierzyli nasi koledzy na miejscu zdarzenia. Oni określili punkt zderzenia na wysokość 5,1 m - powiedział Maciej Lasek, przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych. Dodał, że "666 cm, podane przez prokuraturę, to wysokość kikuta". Lasek - podobnie jak w poniedziałek prokuratura - zwrócił uwagę, że drzewo jest ucięte nieregularnie. Lasek zaznaczył, że brzoza była okorowana. Jego zdaniem stało się tak, ponieważ tuż przed uderzeniem samolot zaczął się wznosić i skrzydło uderzyło w drzewo pod kątem. - Przy prostopadłym uderzeniu drzewo nie powinno być okorowane - zauważył Lasek. - Jestem sobie w stanie wyobrazić, że pierwsze miejsce kontaktu skrzydła z drzewem jest niżej niż miejsce przełamania - powiedział Lasek. Podkreślił też, że pomiar drzewa wykonała na miejscu polska komisja. - Nie jest to pomiar wykonany przez Rosjan - dodał. Według Laska różnice między wysokościami podawanymi przez komisję i prokuraturę nie oznaczają, że trzeba na nowo obliczać tor lotu Tu-154M.
"Zderzenie z brzozą nie było przyczyną katastrofy"
Lasek zaznaczył, że zderzenie z brzozą nie było przyczyną katastrofy smoleńskiej. Jak napisano w raporcie komisji Millera, przyczyną katastrofy było zejście poniżej minimalnej wysokości - przy nadmiernej prędkości opadania, w warunkach atmosferycznych, które uniemożliwiały zobaczenie ziemi - oraz spóźnione rozpoczęcie procedury odejścia na drugi krąg. Obie te przyczyny doprowadziły do zderzenia z drzewem, oderwania fragmentu lewego skrzydła, co doprowadziło do utraty sterowności i zderzenia z ziemią. Zarówno przed uderzeniem w brzozę, które doprowadziło do odpadnięcia części skrzydła, jak i po tym fakcie, tupolew z prezydentem Lechem Kaczyński i 95 innymi osobami na pokładzie zahaczył o inne drzewa oraz linię energetyczną.
Prokuratura: Brzoza przełamana na wysokości ok. 666 cm
Przed poniedziałkowym komunikatem prokuratury media informowały, że według pomiarów biegłych powołanych przez polskich śledczych brzoza jest złamana na wysokości 7,7 m, czyli prawie trzy metry wyżej, niż napisano w raporcie komisji Millera. Prokuratura sprostowała te dane, podając wysokość 6,66 m i jednocześnie przepraszając za błędne podanie danych, które - jak napisano - wynikało z pośpiechu. Średnica drzewa w miejscu jego ścięcia wynosi 52 cm. W raporcie komisji Millera wysokość przecięcia brzozy określono na 5,1 m.
- O godz. 6:41:02 na wysokości 1,1 m nad poziomem lotniska, w odległości 855 m od progu DS 26 (lotnisko w Smoleńsku - red.), samolot zderzył się lewym skrzydłem z brzozą o średnicy pnia 30-40 cm, w wyniku czego nastąpiła utrata około 1/3 długości lewego skrzydła. Spowodowało to wejście samolotu w niekontrolowany obrót w lewą stronę - napisano w tym raporcie.
Autor: db//gak / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: tvn24