Setki telefonów, zegarków, tabletów, laptopów czy aparatów - to tylko kilka przykładów zgub, które trafiły w ubiegłym roku do stołecznego biura rzeczy znalezionych. Są tam też zguby znacznie dziwniejsze.
Biuro podsumowało 2019 rok. Na przechowanie przyjęło łącznie 9800 rzeczy. To o 100 więcej niż w 2018 roku. Warszawiacy gubili głównie dokumenty, telefony, zegarki i elektronikę. Do biura przy Dzielnej 15 trafiło w ciągu ubiegłego roku 639 telefonów, 412 zegarków, 106 tabletów, 58 laptopów, 33 aparaty fotograficzne i 36 czytników.
Do depozytu trafiło też 18 pierścionków, 18 obrączek i 14 łańcuszków znalezionych na terenie miasta.
- Mieszkańcy przynoszą do nas różne przedmioty, przeważają dokumenty, telefony, elektronika, zegarki (w tym smartwatche i opaski fitness), gotówka, biżuteria oraz torby i plecaki. Zdarzają się również nietypowe znaleziska, jak wózek widłowy, kask jeździecki, telewizor, dron czy elektroniczny tłumacz – informuje Arkadiusz Rączkowski z Biura Administracji i Spraw Obywatelskich, koordynujący pracę biura.
Przedmioty dostarcza głównie policja, straż miejska, Metro Warszawskie, Lotnisko Chopina, Centrum Nauki Kopernik, a także stołeczne kina czy centra handlowe.
Poszukiwany właściciel
Do zadań pracowników biura należy znalezienie i zidentyfikowanie właściciela. Dlatego dzwonią pod numery telefonów znajdujące się na wizytówkach pozostawionych w teczkach czy dokumentach. Kontaktują się z ostatnio wybieranym numerem w telefonach komórkowych lub drogą mailową, o ile jest to możliwe i urządzenie nie zostało zablokowane.
Spośród zgub, które nie zawierają jakichkolwiek danych kontaktowych, do właścicieli wraca około 8 procent rzeczy.
Jak odebrać zgubę?
Po swoją rzecz można zgłosić się do biura przy Dzielnej 15. Najpierw trzeba przedstawić dowód zakupu lub inny dokument poświadczający własność. Jeśli to niemożliwe, konieczne jest dokładne opisanie zguby, określenie jej cech szczególnych oraz wskazanie okoliczności i potencjalnego miejsca zagubienia.
Trzeba też opłacić koszty przechowania, utrzymania oraz poszukiwania właściciela rzeczy.
Zguby są przechowywane w biurze przez dwa lata od dnia znalezienia. Po tym terminie prawo własności przechodzi na znalazcę. Ich właścicielem staje się miasto Warszawa.
Ogłoszenia na temat zagubionych przedmiotów publikowane są w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy informacyjnej biura rzeczy znalezionych oraz elektronicznej tablicy ogłoszeń urzędu miasta. Informacje na temat godzin otwarcia oraz dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej biura.
Warszawskie biuro rzeczy znalezionych zostało powołane do życia 67 lat temu.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: R. Motyl/ UM Warszawa