Rzecznik Praw Obywatelskich ma wątpliwości co do obowiązującej od początku lipca w Warszawie strefy czystego transportu. Chodzi o interpretację przepisów umożliwiających wjazd do miasta samochodom wszystkich seniorów, którzy mają ukończone 70 lat. RPO zwrócił się do drogowców o wyjaśnienia.
Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski zaznacza, że ZDM wydaje zezwolenia na wjazd do strefy czystego transprotu (STC) wszystkim, którzy w 2023 roku mieli ukończony 70. rok życia.
- Dla nas to dość oczywista interpretacja tego przepisu - podkreślił Dybalski w odpowiedzi udzielonej PAP.
Wyjątkiem samochód seniora, który skończył 70 lat
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje strefa czystego transportu (SCT). Obejmuje ona większość Śródmieścia i fragmenty otaczających je dzielnic. W ten sposób miasto chce ograniczyć ilość zanieczyszczeń powietrza i poprawić stan zdrowia mieszkańców. RPO zwraca uwagę, że zgodnie z uchwałą rady Warszawy zakaz wjazdu do strefy czystego transportu nie obejmuje samochodu będącego najpóźniej od 31 grudnia 2023 r. własnością lub współwłasnością osoby fizycznej, która w 2023 r. ukończyła 70 lat.
"Literalna wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że z zakazu wyłączono pojazdy osób, które urodziły się w 1953 r., bowiem tylko te osoby ukończyły w 2023 r. 70. rok życia. Przy takim rozumieniu osoby, które w 2023 r. miały ukończone 71 lat i więcej nie mogłyby korzystać z przywileju wjazdu do strefy" – zauważa RPO w przesłanym w piątek komunikacie.
RPO zaznacza, że gdyby jednak zinterpretować ten przepis w ten sposób, że słowo "ukończyły" rozumieć jako "miały ukończony", to z zakazu wjazdu do strefy byłyby wyłączone auta osób, których wiek w 2023 r. wynosił 70 lat i więcej.
"Taka wykładnia oznacza jednak, że osoby, które ukończyły 70. rok życia w 2024 r. albo wiek ten ukończą w 2025 r. i w latach następnych, nie mogłyby korzystać z wyłączenia od zakazu wjazdu do strefy czystego transportu, bowiem w 2023 r. miały ukończone 69 lub mniej lat" – podkreśla RPO.
Wątpliwości RPO
Według RPO kryterium ukończonych w 2023 r. 70 i więcej lat życia, od którego spełnienia uzależnione jest niepodleganie zakazowi wjazdu do strefy, prowadzi do zróżnicowania sytuacji prawnej właścicieli aut.
"Strefa czystego transportu została ustanowiona na czas nieokreślony, co oznacza, że każdego roku pewna liczba właścicieli będzie kończyć 70. rok życia. Nie będą oni jednak zwolnieni z zakazu wjazdu do strefy, mimo że w latach następujących po 2023 r. będą w wieku 70. i więcej lat" – zauważa RPO. Podkreśla, że tego rodzaju zróżnicowanie uprawnień seniorów nie znajduje racjonalnego wytłumaczenia.
Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego Biura RPO Piotr Mierzejewski zwrócił się do dyrektora Biura Zarządzania Ruchem Drogowym Urzędu m.st. Warszawy Tamasa Dombi o wyjaśnienia.
W Warszawie od 1 lipca do strefy czystego transportu nie mogą wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) starsze niż 27 lat lub niespełniających normy euro 2 i pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) starsze niż 19 lat lub niespełniające normy euro 4.
Na stronie ZDM "Sprawdź swój pojazd" można dowiedzieć się, czy dany samochód może wjechać do strefy.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PhotoRK/Shutterstock