Cztery firmy zgłosiły się w przetargu na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich. Ratusz analizuje oferty, które zawierają się w przedziale od 3,6 do 5,8 miliona złotych. Wybrany wykonawca będzie miał 30 miesięcy na przygotowanie dokumentacji kompletnej przebudowy jednej z głównych arterii stolicy.
Jak podał stołeczny ratusz, oferty w przetargu na przebudowę Alej Jerozolimskich złożyły Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu (3 miliony 605 tysięcy złotych), Biuro Projektów Metroprojekt z Warszawy (5 mln 818 tys. zł), Progreg z Krakowa (4 mln 895 tys. zł) i Safege z Warszawy (5 mln 569 tys. zł). Już rozpoczęto analizę nadesłanych propozycji, a rozstrzygnięcie powinno zapaść do końca wakacji. Od daty podpisania umowy wybrany wykonawca będzie miał 30 miesięcy na przeprowadzenie powierzonego zadania.
Co się zmieni?
Chodzi o przygotowanie projektu całkowitej przebudowy Alej Jerozolimskich na odcinku od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego. Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Ta inwestycja potrwa około trzech lat i będzie się wiązała z dużymi utrudnieniami, zarówno w ruchu indywidualnym, jak i komunikacji publicznej.
Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać zupełnie inaczej niż dziś. Inny będzie podział ulicy, z szerokimi chodnikami i wyznaczonymi miejscami na ogródki gastronomiczne, drogami rowerowymi o szerokości trzech metrów po obu stronach. Przybędzie zieleni. Jezdnia w każdą stronę będzie się składała z pasa ruchu ogólnego, buspasa i pasa do parkowania.
Do historii przejdą ronda u zbiegu z Marszałkowską (rondo Dmowskiego) i Nowym Światem (rondo de Gaulle’a). Zamiast nich powstaną zwyczajne skrzyżowania, co pozwoli odzyskać przestrzeń dla pieszych i poprawić przesiadki. Na obu skrzyżowaniach powstanie komplet naziemnych przejść dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości "Domu Partii" (drugie dojście do przystanku tramwajowego) i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Jak zwrócili uwagę urzędnicy, przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone, tak aby zapewnić jak największy komfort pasażerom i ułatwić przesiadki.
Przetarg na zaprojektowanie nowych Alej Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową. Projekt opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej, tak aby wprowadzić zmiany nad tunelem średnicowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
Nowe Centrum Warszawy
Przebudowa Alej Jerozolimskich to jeden z elementów Nowego Centrum Warszawy. Wzdłuż placu Defilad dobiega końca budowa nowej drogi dla rowerów. Po latach obietnic w sąsiedztwie ronda Dmowskiego, choć nie bezpośrednio przy nim, w tym roku mają pojawić się wreszcie naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Miasto wybrało ofertę firmy Balzola, która za 11 milionów złotych wytyczy wokół ronda cztery naziemne przejścia na wysokości ulic: Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej. Przy trzech z nich zostaną utworzone przejazdy rowerowe.
Oprócz tego trwa przebudowa placu Pięciu Rogów, rozstrzygnięty został konkurs na koncepcję Chmielnej, a - jak zapowiada miasto - niebawem zostanie ogłoszony kolejny – na rejon ulic Złotej i Zgoda. Z kolei w ubiegłym roku kompleksową zmianę przeszedł centralny odcinek alei Jana Pawła II wraz z rondem Czterdziestolatka.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM