Odcinek trasy tramwajowej między Wolą a Wilanowem, który ma przebiegać wzdłuż Ordona na Odolanach, zostaje odłożony na lata 2026 - 27. Jak podaje transport-publiczny.pl powodem jest "ograniczenie finansowania".
Trasa, która połączy Wolę z Wilanowem, będzie liczyć w sumie 18 kilometrów. Jej pierwszy odcinek miał przebiegać przez Odolany - w rejonie ulicy Ordona. Wizualizacje i zdjęcia pokazywaliśmy na tvnwarszawa.pl.
Opóźnienie na Odolanach
Poszczególne etapy mają być realizowane w latach 2019 - 23. Jednak przedstawiciel Tramwajów Warszawskich Michał Powałka już kilka miesięcy temu zapowiadał, że odolański odcinek może złapać opóźnienie. - Możliwe, że powstanie nieco później. To zależy od koordynacji prac PKP PLK przy Dworcu Zachodnim, a także od funduszy na przedłużenie trasy tramwajowej do Kasprzaka - mówił.
Dziś potwierdzają się te informacje. "Realizacja połączenia Dworzec Zachodni - ul. Kasprzaka (w kierunku zachodnim) - wobec ograniczenia finansowania - zakładana jest w latach 2026 - 2027" - czytamy w piśmie Tramwajów Warszawskich, omawianym przez transport-publiczny.
Część mieszkańców protestuje
Tramwaj na Ordona miałby służyć mieszkańcom z prężnie rozbudowujących się Odolan. Nie wszyscy jednak odnoszą się do tej inwestycji z entuzjazmem. Część mieszkańców Ordona protestuje. Obawiają się hałasu i utrudnień dla ruchu samochodowego.
- Z jednej strony mieszkańcy Odolan chcą nowej infrastruktury, ale z drugiej strony jest też silna grupa, która protestuje przeciwko autobusowi i tramwajowi na Odolanach. To są głosy głośne, choć mniejszościowe - podkreśla w rozmowie z transportem-publicznym burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski.
Wariant puszczenia trasy przez Ordona nie jest jeszcze przesądzony, choć jest preferowany. "Jako jedyny jest on zgodny z dalekosiężnymi planami rozwoju sieci tramwajowej (obsługa całych Odolan komunikacją tramwajową, lokacja na Przycach nowej zajezdni tramwajowej), a także w lepszy sposób obsługuje osiedle, niż wariant przez al. Prymasa Tysiąclecia" - przekonują Tramwaje Warszawskie.
Wizualizacje nowej trasy
Kilka miesięcy temu spółka pokazała wizualizacje możliwej trasy. I tak tramwaj ma się zaczynać właśnie w rejonie Ordona/Kasprzaka. Potem składy mają wjeżdżać w tunel pod aleją Prymasa Tysiąclecia w kierunku Dworca Zachodniego. Pod ziemią linia połączy się z odnogą, która ma być zbudowana w rejonie starych zbiorników Gazowni Warszawskiej. Pod peronami Dworca Zachodniego powstanie z kolei pierwszy w stolicy podziemny przystanek tramwajowy, który ma umożliwi wygodną przesiadkę do pociągów.
Na Ochocie tramwaje wyłonią się z tunelu już za parkiem Zachodnim, na środku Bitwy Warszawskiej 1920 roku, którą dotrą do Grójeckiej, gdzie nowe tory połączą się z istniejącymi. Dalej trasa ma prowadzić przy pętli na Banacha, przecinać Żwirki i Wigury i wjeżdżać na Rostafińskich przy Polu Mokotowskim. Na filmie widać, że zrezygnowano z poprowadzenia przejazdu pod ziemią.
kw/r