Podsumowali kontrole ciężarówek. Ponad cztery miliony złotych kar

Drogowcy kontrolują obciążenie ciężarówek
Drogowcy kontrolują obciążenie ciężarówek
Źródło: ZDM
Drogowcy skontrolowali w ubiegłym roku ponad cztery tysiące ciężarówek. Ponad jedna ósma z nich była przeciążona.

Powód kontroli jest prosty - przeciążone ciężarówki niszczą drogi. Jak porównują drogowcy, jedna może uszkodzić nawierzchnię bardziej, niż wszystkie samochody osobowe w ciągu tygodnia. Są też szkodliwe dla środowiska. Im więcej muszą udźwignąć, tym więcej spalają paliwa. W dodatku nadmiernie zużywają się wtedy układ hamulcowy i ogumienie, a to też wpływa na zanieczyszczenie powietrza.

Remonty za pieniądze z kar

Zarząd Dróg Miejskich skontrolował w 2018 roku 4055 samochodów ciężarowych, przeciążonych było 551. "Z tego tytułu wydaliśmy 511 decyzji administracyjnych naliczających kary na łączną kwotę 4 267 070 złotych. Procedura administracyjna zmierzająca do naliczenia i wyegzekwowania kary od przewoźników jest długa, ale mimo tego wpływy z kar w 2018 roku wyniosły 1 794 214 złotych. Te pieniądze będziemy mogli przeznaczyć na dalsze remonty infrastruktury drogowej" - informują drogowcy.

Dodają też, że w ubiegłym roku było cztery razy więcej kontroli niż przed dwoma laty (w 2017 r.). Ich zdaniem przynosi to efekty. "Przekroczenia dopuszczalnych norm zdarzają się dwukrotnie rzadziej" - zaznacza ZDM.

Sześć punktów kontrolnych

Drogowcy prowadzą kontrole od 2016 roku. Ich stanowiska znajdują się w kilku częściach miasta: na Łopuszańskiej, Przyczółkowej, K. Wóycickiego, Połczyńskiej, na moście Siekierkowskim i w alei Krakowskiej. W planach są też kolejne.

Do kontroli wykorzystują specjalistyczny sprzęt do ważenia pojazdów. Dysponują dwoma pojazdami i przenośnymi wagami. Zawsze towarzyszą im funkcjonariusze policji.

Policja ma też prawo do zatrzymania ciężarówki w dowolnym miejscu Warszawy, jeśli podejrzewa, że jej ładunek przekracza dozwolone obciążenie. Wówczas kierowcy są proszeni o przejazd na stanowisko kontrolne.

Zgodnie z prawem u ciężarówek poruszających się po drogach publicznych nacisk na pojedynczą oś napędową nie może przekraczać 11,5 tony. Natomiast u tych, które poruszają się po drogach wojewódzkich i powiatowych w granicach Warszawy, nie może być większy niż 8 ton.

Za naruszenie norm przewoźnika mogą ukarać policja, Inspekcja Transportu Drogowego lub zarządca drogi - w przypadku stolicy jest to ZDM. Kary są pieniężne i wynoszą od 500 złotych do 15 tysięcy.

Na tvnwarszawa.pl informowaliśmy też o kontrolach autokarów przed wyjazdami na ferie zimowe:

Kontrole autokarów

Źródło: TVN24
"Sprawdzamy stan techniczny pojazdów"
"Sprawdzamy stan techniczny pojazdów"
Teraz oglądasz
Policja skontroluje autokary przed wyjazdami na ferie
Policja skontroluje autokary przed wyjazdami na ferie
Teraz oglądasz

Kontrole autokarów

kk

Czytaj także: