U zbiegu tych dwóch arterii w czerwcu, dzień po dniu, doszło do dwóch poważnych wypadków. I w jednym, i w drugim przypadku autobus skręcał w Królewską i zderzył się z jadącym Marszałkowską tramwajem. Łącznie kilkanaście osób zostało rannych. Sprawą zajęła się prokuratura, a także specjalna komisja złożona z miejskich urzędników. Dość szybko (jeszcze w czerwcu) zakaz skręcania w lewo z Marszałkowskiej wprowadził Zarząd Transportu Miejskiego, ale dotyczył on tylko autobusów miejskich. Podobne obostrzenia zapowiadał także w niedalekiej przyszłości Zarząd Dróg Miejskich - już dla wszystkich uczestników ruchu.
Rozwiązanie tymczasowe
Jak planowano, tak też się stało. - Obecnie wprowadziliśmy rozwiązanie tymczasowe polegające na zakazie skrętu w lewo, z ulicy Marszałkowskiej w Królewską (jadąc od placu Bankowego do ronda Dmowskiego - red.). Zamiast tego możliwość zawracania zagwarantowano w okolicach Grzybowskiej, w okolicach placu Grzybowskiego. Zmiany zostały wprowadzone 2 listopada, w godzinach wieczornych - mówi nam Paweł Olek z ZDM.
- Jest to rozwiązanie tymczasowe. Natomiast docelowo skrzyżowanie to będzie przebudowane. Plan jest taki, aby stworzyć ten lewoskręt i wprowadzić inne rozwiązania, które mają znacząco poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu - uzupełnia Olek.
Pracują nad projektem
Obecnie trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. Zajmuje się tym firma Siemens, z którą ZDM 29 września podpisał umowę dotyczącą Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Skrzyżowanie Marszałkowska - Królewska należy do tego systemu, a zatem zadaniem Siemensa jako jego operatora jest nie tylko jego bieżące utrzymanie, ale też modernizacja. - Operator przystąpił do tworzenia dokumentacji w zasadzie natychmiast po podpisaniu umowy. To dla niego zadanie priorytetowe - zapewnia nasz rozmówca z ZDM. Jak dodaje, odbyło się również spotkanie z jednostkami miejskimi, m.in. z Biurem Polityki Mobilności i Transportu, na którym drogowcy przedstawili swoje plany. Pozytywna opinia biura będzie niezbędna do wprowadzania zmian na skrzyżowaniu. Jeśli chodzi o obecną organizację ruchu (czyli zakaz lewoskrętu z Marszałkowskiej w Królewską), będzie ona obowiązywała aż do czasu przebudowy całego skrzyżowania. - To jest rozwiązanie najbezpieczniejsze i jednocześnie takie, które można było wprowadzić dość szybko, bez ingerencji w infrastrukturę drogową - informuje Olek.
Marszałkowska bez lewoskrętu w Królewską
kw/b