Bramki widmo na A2 do likwidacji. Ale nie będzie trzeciego przetargu

Nieużywane bramki na A2
Źródło: TVN24BIŚ
- W środę ruszą prace związane z likwidacją nieużywanych bramek do poboru opłat na autostradzie A2 w rejonie Pruszkowa - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Jan Krynicki.

Rzecznik wyjaśnił, że w poniedziałek wykonawca zaczął przygotowania, a właściwe prace mają ruszyć w środę. - W środę ruszają pierwsze prace na placu poboru opłat. Likwidujemy po trzy wysepki, patrząc od wewnątrz. Remont będzie się odbywał w miejscu, który już dziś jest wydzielony, wiec utrudnienia będą jak najmniejsze - powiedział rzecznik.

Dodał, że prace na A2 odbywać się będą na punkcie poboru opłat Pruszków, a wykonawca ma czas do końca czerwca tego. Na razie pozostaną zewnętrzne wysepki. - Od 1 lipca bieżącego roku powinniśmy pojechać bezkolizyjnie dwoma pasami w każdym kierunku - zapewnił Krynicki.

Na początku grudnia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przekonywał, że to miejsce "będzie wreszcie bezpieczne dla użytkowników autostrady A2". Metalowe słupy i betonowe przeszkody stoją od siedmiu lat i powodują korki ze względu na konieczność zmniejszenia prędkości w ich pobliżu.

Bez przetargu

Wcześniej dwukrotnie GDDKiA próbowała w przetargu wybrać firmę, która usunie bramki w okolicy Pruszkowa. W obu przypadkach złożone oferty przekraczały kwotę, którą na ten cel zarezerwowała Dyrekcja.

Ostatecznie, jak poinformowała tvn24bis.pl Małgorzata Tarnowska z mazowieckiego oddziału GDDKiA, wykonawcą będzie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjno-Drogowych z Grójca.

"Nie ogłaszany był trzeci przetarg, więc nie nastąpił wybór wykonawcy w ramach postępowania" - stwierdziła w odpowiedzi na nasze pytania.

"Istniało duże prawdopodobieństwo, że kolejny przetarg nie zakończy się rozstrzygnięciem i wyłonieniem wykonawcy (poprzednie dwa postępowania zostały unieważnione z uwagi na kilkukrotnie wyższe oferty od kosztorysu inwestorskiego). Prace będą wykonywane na podstawie umowy, jaką Oddział w Warszawie ma zawartą na kompleksowe utrzymanie dróg. Wykonawca otrzyma wynagrodzenie za zleconą pracę, czyli za mobilizację sprzętu, ludzi oraz zużyty materiał" - dodała.

A2 zyska dodatkowy pas

W poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Łodzi podpisała także umowę z wykonawcą analizy technicznej niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla dobudowy trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2.

Wykonawca w ciągu 19 miesięcy przygotuje analizę techniczną z elementami koncepcji na budowę trzeciego pasa ruchu na autostradzie A2 na 46-kilometrowym łódzkim odcinku trasy. To wstępny etap inwestycji, kolejnym - po uzyskaniu decyzji środowiskowej - będzie ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj, a w konsekwencji realizacja.

Dobudowę między innymi trzeciego pasa ruchu na odcinku autostrady A2 od Łodzi do Warszawy także w grudniu zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Inwestycja polegać będzie na dobudowie po jednym pasie ruchu od węzła Łódź-Północ do węzła Pruszków trzeciego pasa ruchu, a na odcinku węzeł Pruszków - węzeł Konotopa czwartego pasa ruchu.

Rozbudowa dróg
Rozbudowa dróg
Źródło: GDDKiA

Dobudowa będzie realizowana po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2, z wykorzystaniem istniejącego szerokiego pasa dzielącego (pasa rozdziału), posiadającego rezerwę pod takie właśnie poszerzenie.

- Ta przestrzeń jest już zagospodarowana na potrzeby drogi, dzięki czemu realizacja inwestycji powinna pójść sprawnie. Nie będzie wymagana rozbiórka obiektów inżynierskich. Wszelkie dokumenty na dobudowę pasa muszą być jednak wykonane od początku - wyjaśnił p.o. dyrektora GDDKiA Tomasz Żuchowski.

Zakłada się, że prace przygotowawcze będą trwać maksymalnie do 2021 roku. Ich koszt jest szacowany na około siedem milionów złotych. Natomiast na samą realizację powinno się przewidzieć okres nawet do trzech lat, z uwagi na planowane prace bez zamykania odcinka dla ruchu. Szacowany łączny koszt rozbudowy A2 o jeden pas może wynieść około 600 milionów złotych.

PAP/mb//dap

Czytaj także: