Wszystkie tarcze pod ziemią. Tunele metra będą na jesieni?

Mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro
Źródło: Marcin Gula/ tvnwarszawa.pl
Jeszcze w tym tygodniu zakończy się drążenie pierwszego z dwóch tuneli II linii metra pod dnem Wisły. Tarczy TBM Krystyna zostało do pokonania zaledwie kilkadziesiąt metrów. Jeżeli dotychczasowe tempo prac się utrzyma, tunele na całym odcinki podziemnej kolejki będą gotowe na jesieni tego roku.

Z rzecznikiem prasowym wykonawcy II linii metra spotykamy się na najniższej kondygnacji budowanej stacji Centrum Nauki Kopernik. Mateusz Witczyński oprowadza nas po wschodniej części budowy.

Mimo że jesteśmy 25 metrów pod ziemią, próżno szukać tu chłodu. Temperatura to prawie 30 stopni Celsjusza. Powietrza dostarcza wielki "rękaw" dmuchawy.

Czekają na Krystynę i Elisabettę

Praca wre. Kilkadziesiąt osób wykonuje tzw. fałszywy tunel w miejscu, gdzie powstaną przyszłe perony pasażerskie.

Czasu jest mało, bo jeszcze w tym tygodniu na stację dotrze tarcza Krystyna; po wakacjach jest spodziewana tarcza Elisabetta.

- Dotrą tutaj obydwie tarcze, które wyruszyły z Dworca Wileńskiego. Krystyna w najbliższym czasie, ponieważ znajduje się kilkadziesiąt metrów od ściany wschodniej tej stacji. Po jej przebiciu pokona 15-metrowy fałszywy tunel – wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy spółki AGP Metro.

Elisabetta dociera do Wisły od strony stacji Stadion.

Mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro

Anna przy Nowym Świecie, Maria się szykuje

Odwiedziliśmy również część zachodnią stacji CNK. Weszliśmy z kamerą jako pierwsi tam, gdzie prawie rok temu doszło do zalania. Ze ściany szczelinowej budowanego łącznika wydobyła się błotnista masa.

– Teren został oczyszczony – zapewnia rzecznik AGP Metro.

Faktycznie, dziś po zalaniu nie ma śladu; o awarii przypomina jedynie tzw. korek.

Tam również robotnicy szykują fałszywe tunele – dla tarcz Anny i Marii.

Na antresoli przeznaczonej dla pasażerów (będą tam m.in. sklepy) lada dzień rozpoczną się prace wykończeniowe.

- W tej chwili Anna jest kilkadziesiąt metrów przed stacją Nowy Świat. Tarcza Maria jest jeszcze przygotowywana do rozruchu na stacji Świętokrzyska – tłumaczy Witczyński.

To zostało do zrobienia

Jak dodał przedstawiciel wykonawcy, prace przy drążeniu tuneli dobiegają końca.

Zostały do wykonania odcinki pomiędzy stacjami Świętokrzyska – Nowy Świat (jeden tunel do wykonania, drugi już jest) i Nowy Świat – Centrum Nauki Kopernik (dwa tunele), zaś po prawej stronie miasta odcinek pomiędzy stacjami Stadion a Centrum Nauki Kopernik.

Witczyński przewiduje, że drążenie tuneli metra zakończy się na przełomie października i listopada.

Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Schemat rozbudowy metra w Warszawie z roboczymi nazwami stacji
Źródło: Metro Warszawskie / tvn24.pl

bf/mz

Czytaj także: