Po 16 dniach utrudnień, nad wsuniętym w ziemię tunelem Trasy Świętokrzyskiej jeżdżą już pociągi. - Wszystko poszło zgodnie z planem – mówią pracownicy ZMiD i zapowiadają kolejną taką operację już we wrześniu.
To było widowiskowe i ekspresowe przedsięwzięcie. W ciągu niespełna dwóch godzin ważąca około 4 tys. ton gotowa betonowa konstrukcja została wsunięta w docelowe miejsc. Na specjalnych wózkach tunel pokonał dystans ok. 100 metrów.
Ze względu na skomplikowaną operację inżynieryjną, pasażerowie pociągów musieli liczyć się z utrudnieniami. Część tras skrócono, a składy kierowano na linie objazdowe.
Przywrócono pociągi
12 czerwca ruch został wznowiony, a pociągi wróciły na swoje trasy. Na odcinku między Warszawą Wschodnią a stacją Warszawa Praga ponownie kursują składy SKM w kierunku Legionowa, pociągi Kolei Mazowieckim – do Modlina i Nasielska i PKP Intercity – do Trójmiasta.
- Cała operacja poszła zgodnie z założonym planem – mówi nam Agata Choińska-Ostrowska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Utrudnienia dla pasażerów trwały 16 dni. Wyłączenie ruchu i przygotowania do skomplikowanej operacji rozpoczęto się w nocy z 26 na 27 maja, od rozbiórki torowiska i nasypu. Samo wsunięcie konstrukcji mogliśmy obserwować na początku czerwca.
- Po wsunięciu konstrukcji należało odtworzyć infrastrukturę kolejową. Musieliśmy odbudować tory kolejowe i trakcję, a następnie mogliśmy już przywrócić ruch pociągów – dodaje Choińska-Ostrowska.
We wrześniu kolejna operacja
Rzeczniczka zapowiada też, że już we wrześniu planowana jest druga tego typu operacja, tym razem bliżej ul. Zabranieckiej. - To będzie dokładnie taki sam proces, jak teraz. Oddzielnie wybudowana konstrukcja zostanie wsunięta w ziemię na specjalnych wózkach – dodaje.
Ruch kolejowy ponownie zostanie wstrzymany, lecz tym razem pasażerowie nie będą musieli martwić się o utrudnienia. – Będziemy wsuwać tunel pod inną linię, na której jeżdżą pociągi towarowe. Nie będzie tak dużych zmian dla pociągów osobowych, jak teraz – uspokaja rzeczniczka.
Trasa Świętokrzyska jest obecnie budowana na Pradze Północ. Poprzez tunele pod torami kolejowymi zapewni połączenie z Targówkiem. Długość połączenia drogowego pomiędzy skrzyżowaniem z Wybrzeżem Szczecińskim a ul. Zabraniecką wyniesie nieco ponad 3 km. Trasa ułatwi dojazd mieszkańcom rejonu Szmulowizny oraz Targówka do centrum miasta. Po obu stronach jezdni mają powstać chodniki oraz ścieżki rowerowe.
ZOBACZ FILM Z OPERACJI WSUWANIA TUNELU
Przesuwanie tunelu
kw/b
Źródło zdjęcia głównego: ZMID