Ostatnie upalne dni dawały się we znaki pasażerom komunikacji miejskiej, a nadzór ruchu wzmógł kontrole klimatyzacji w autobusach i tramwajach. Odnotowano 32 przypadki niedziałających urządzeń.
"Jechałam dziś dwa razy autobusem. W żadnym nie działała klimatyzacja. Po 40 minutach ledwo stałam na nogach" - napisała w poniedziałek na warszawa@tvn.pl Paulina. Podobnych głosów było więcej, bo pogoda dała "popalić" warszawiakom. Temperatura w Warszawie była najwyższa od prawie 20 lat.
170 kontroli w trzy dni
Urzędnicy zapewniają, że w upalne dni, odbyło się też więcej kontroli w autobusach i tramwajach.
- Jak wzrasta temperatura, są one intensyfikowane. Tak było pomiędzy 27 a 29 lipca - mówi Konrad Klimczak z biura prasowego ratusza. - Przeprowadzono ok. 170 kontroli, odnotowano 32 przypadki uchybień - dodaje.Uchybień, czyli na przykład niedziałającej lub wyłączonej klimatyzacji. Za każdy taki przypadek przewoźnikowi naliczane są kary finansowe. Łącznie od maja przeprowadzono 1481 kontroli, odnotowano 247 usterek. - O problemach z klimatyzacją informują nas też pasażerowie. Apelujemy o zgłaszanie takich przypadków poprzez infolinię 801 044 484, bo wtedy trafiają one do nadzoru ruchu - zaznacza Klimczak.
W autobusach maksymalnie 25 st. C.
Minimalna moc chłodzenia jest ustalona w specyfikacji przetargowej. W przypadku przewoźników autobusowych – Miejskich Zakładów Autobusowych, Mobilisu, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz ITS Michalczewski - temperatura wewnątrz pojazdów nie może przekroczyć 25 st. C. Gdy jest większa, klimatyzacja powinna włączać się automatycznie.W tramwajach chłodzenie ma działać przez cały czas kursowania. W pociągach SKM, podobnie jak w autobusach, temperatura wewnętrzna nie powinna przekroczyć 25 st. C.
Kierowca ma "ciepły guzik"
Kierowcy autobusów wyposażonych w klimatyzację mają obowiązek stosowania przez całą dobę tzw. "ciepłego guzika", pozwalającego na otwieranie drzwi przez pasażerów samodzielnie. Jeśli na przystanku nie ma oczekujących i nikt nie wysiada, drzwi pozostają zamknięte i do środka nie dostaje się wtedy gorące powietrze, a schłodzone nie wydostaje się na zewnątrz.W pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia wnętrza okna muszą zostać odblokowane, powinny zostać otwarte szyberdachy i włączone nawiewy.
Część pojazdów klimatyzowana
Ile jest klimatyzowanych pojazdów? W 2012 roku były 1002 autobusy (czyli 53,9 proc. wszystkich) i 164 tramwajów (33,47 proc.). W urządzenia chłodzenia były wyposażone wszystkie pociągi SKM (29 składów).
W autobusach wskaźnik wozów klimatyzowanych w 2013 roku (dane z czerwca) wzrósł do 61,48 proc. (MZA – 53,09 proc., Mobilis – 98,64 proc., ITS Michalczewski – 50,93 proc., PKS Grodzisk Mazowiecki – 100 proc.), a w tramwajach do 37,55 proc. (187 wagonów klimatyzowanych).
Mniej problemów?
Zarząd Transportu Miejskiego twierdzi, że z roku na rok problemów z klimatyzacją w pojazdach komunikacji jest mniej. W roku 2011 sprawdzono 1427 pojazdów i odnotowano 523 uchybienia. Rok później liczba skontrolowanych wozów wzrosła do 5035, a nadzór ruchu ukarał przewoźników autobusowych za 1383 przypadki niesprawnej klimatyzacji. Pasażerowie są innego zdania: - "mobilne sauny", "smród, duchota, zdechnąć można" – to tylko niektóre z opinii.
ran/b
Źródło zdjęcia głównego: ZTM