"Jak zapowiedzieliśmy, tak zrobiliśmy. Wraz z nadejściem wiosny, wprowadzamy ruch wahadłowy na wiadukcie na ulicy Marywilskiej. Nowy obiekt został udostępniony kierowcom w piątek, 7 kwietnia. Tego samego dnia na swoje trasy wróciły także autobusy komunikacji miejskiej" - poinformował w piątek Zarząd Dróg Miejskich.
Niekontrolowane przemieszczenie podpory
W październiku ubiegłego roku robotnicy remontujący wiadukt na ul. Marywilskiej w Warszawie zamknęli przejazd. Zgodnie z planami ruch miał być przywrócony, jednak podczas robót doszło - jak poinformował Zarząd Dróg Miejskich - do "niekontrolowanego przemieszczenia podpory".
"Na skutek powstałych przemieszczeń stwierdzono, że dźwigary płyty wiaduktu przeznaczonego do obsługi ruchu kołowego, utraciły swoją stabilność, co powoduje zagrożenie dla bezpiecznej eksploatacji obiektu" - przekazał wówczas ZDM.
Wiadukt został zamknięty dla kierowców i pieszych. Mieszkańcy północnej części tzw. Zielonej Białołęki zostali odcięci od południowej części dzielnicy, w której znajduje się m.in. przychodnia lekarska, dentysta oraz poradnia psychologiczno-pedagogiczna, a także przystanki autobusowe. Jedyne połącznie – nie licząc dalekich objazdów przez Żerań lub Brzeziny – mieszkańcom umożliwiała kolej SKM lub KM.
Zakończenie prac w czerwcu
Drogowcy wyjaśnili, że na tempo prac wpływ miała pogoda. "Większość kluczowych prac, głównie konstrukcyjnych, prowadzonych było w okresie zimowym, co było sporym wyzwaniem. Niskie temperatury zmniejszały tempo wielkoformatowych prac betoniarskich, czyli konstruowania ścian murów oporowych czy ustroju nośnego wiaduktu. Dodatkowym utrudnieniem był padający i roztapiający się śnieg. Woda zamarzająca w wykopach wykluczała możliwość wykonywania zasypek fundamentów oraz rozpoczęcie budowy nasypu drogowego" - przekazali.
Po tym, gdy pogoda się poprawiła, drogowcy przyspieszyli z pracami, dzięki czemu udostępniono wiadukt mieszkańcom na początku kwietnia. Teraz wschodnia część wiaduktu jest już odbudowana. W piątek, 7 kwietnia, została udostępniona kierowcom. Na tym etapie prac, na nowym obiekcie obowiązywać będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Nie będzie także ograniczeń tonażowych.
Piesi i rowerzyści nadal będą korzystać z funkcjonującego chodnika tymczasowego. Taka organizacja ruchu potrwa do czerwca bieżącego roku. Wówczas także druga część wiaduktu będzie odbudowana i oddana do użytkowania.
W związku z otwarciem tej części wiaduktu na stałe trasy wrócą autobusy linii 176 i N64. Pojadą na wprost ulicą Marywilską do Czołowej. Tym samym zlikwidowana zostanie zastępcza linia Z76 oraz kursy nocne linii 133.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM