ZTM przypomniał, że stacja Pole Mokotowskie powstała 27 lat temu, razem z pierwszym oddanym do użytku odcinkiem metra. "Obowiązywały wówczas inne standardy budowy takich obiektów i windy – ułatwiające dostanie się na stację osobom z niepełnosprawnościami, seniorom i podróżującymi z dziećmi w wózkach – zbudowano tylko po jej południowej stronie. Podobnie było na innych stacjach najstarszego odcinka podziemnej kolei. Konieczne więc było wybudowanie dodatkowych dźwigów" - czytamy w komunikacie. Z czasem budowane były kolejne windy na stacjach: Imielin, Stokłosy, Ursynów, Racławicka i Służew.
Teraz przyszedł czas na Pole Mokotowskie. Nowe windy pojawią się po obu stronach alei Niepodległości, przy już istniejących zejściach do metra na wysokości ulicy Bruna. Będzie można nimi zjechać na poziom antresoli stacji, a potem przejść do trzeciej nowej windy, transportującej na peron.
Trzy nowe windy
Winda po wschodniej stronie ulicy znajdzie się między dwoma zejściami do metra i będzie można nią dostać się bezpośrednio do korytarza antresoli stacji. "Winda po drugiej stronie ulicy (czyli po zachodniej stronie al. Niepodległości) nie może być umiejscowiona w podobny sposób, bo pomiędzy dwoma zejściami do stacji jest wlot ulicy G.Bruna. Dlatego zostanie wybudowana przy północnym zejściu (bliższym ul. Batorego), a do korytarza antresoli będzie prowadził zbudowany za ścianą schodów dodatkowy korytarz" - wyjaśnił ZTM. Trzecia winda zwiezie pasażerów na peron ze specjalnie zbudowanej platformy nad schodami peronowymi. Z antresoli stacji będzie do niej prowadził korytarz za ścianą schodów.
W ramach inwestycji zainstalowane zostaną nowe ułatwienia dla niepełnosprawnych.
Sprawdza podziemne instalacje
ZTM przekazał, że wykonawca przejął już plac budowy. Prace rozpocznie od takich, które można wykonywać o tej porze roku.
Przełożony zostanie fragment chodnika przy ulicy Bruna. Wykonane będą wykopy kontrolne, aby sprawdzić, czy położenie podziemnych instalacji jest zgodne z mapami. "Następnie rozpocznie się przebudowa odcinków kolidujących z budową. Do przełożenia jest sieć energetyczna, gazowa i kanalizacja. Po zabezpieczeniu terenu specjalnymi ściankami, rozpoczną się zasadnicze wykopy - szybów i korytarzy wind przy ulicy Bruna" - poinformował ZTM.
Na pierwszym podziemnym poziomie konieczne będzie przebudowanie części pomieszczeń technicznych - w ich miejscu znajdzie się korytarz prowadzący do windy na peron. Nad schodami na peron zbudowana zostanie betonowa konstrukcja antresoli, z której będzie wchodziło się do windy zjeżdżającej na peron stacji.
Metro będzie kursować bez zmian
W czasie tych prac metro będzie kursowało bez zmian, a ewentualne utrudnienia dla pasażerów mogą wynikać z robót, które będą wymagały zwężenia schodów zewnętrznych i na peron.
Termin zakończenia prac zapisany w umowie to 12 października. ZTM podpisał umowę na budowę wind z Warszawskim Przedsiębiorstwem Mostowym Mosty Sp. z o.o. Budownictwo sp. k. w październiku ubiegłego roku. Wartość kontraktu to ponad 9,2 miliona złotych.
Czytaj też: Wielkie plany Warszawy: pięć linii metra, nowe trasy tramwajowe
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński/tvnwarszawa.pl