Ratusz chce mniej diesli w centrum. Ale zwężanie dróg idzie opornie

Źródło:
tvnwarszawa.pl / PAP
Piotr Siergiej o strefach czystego transportu (materiał z 07.12.2020)
Piotr Siergiej o strefach czystego transportu (materiał z 07.12.2020)TVN24
wideo 2/4
Piotr Siergiej o strefach czystego transportuTVN24

Stare auta z silnikami Diesla są największymi trucicielami w stolicy. Z opublikowanego przez ratusz raportu wynika, że niewielki procent takich pojazdów odpowiada za nieproporcjonalnie dużą część emisji spalin. Warszawscy urzędnicy zamierzają wykorzystać wnioski z badania do prac nad strefami czystego transportu. Do końca roku ma być gotowy plan ich wdrażania.

Ratusz zaprezentował w środę raport dotyczący emisji spalin z pojazdów. Badanie zrealizowała Międzynarodowa Rada Czystego Transportu (International Council on Clean Transportation) na zlecenie TRUE Initiative, przy współpracy z urzędem miasta. Wnioski sporządzono na podstawie ponad 220 tysięcy rzeczywistych pomiarów emisji spalin z niemal 150 tysięcy pojazdów poruszających się po stołecznych ulicach.

Badania teledetekcyjne były prowadzone jesienią 2020 roku. Emisję mierzono w sześciu lokalizacjach - dwóch punktach na Marywilskiej (ponad 26 tysięcy pomiarów), dwóch punktach na Wale Miedzeszyńskim (ponad 14 tysięcy pomiarów), na Puławskiej (74 tysiące pomiarów) i w alei Prymasa Tysiąclecia (ponad 105 tysięcy pomiarów).

Zgromadzone w trakcie pomiarów numery rejestracyjne zostały później wprowadzone do Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, skąd badacze pobrali dane dotyczące wieku oraz stanu technicznego. Z raportu wynika, że warszawskie powietrze zatruwają najstarsze auta z silnikami Diesla. Stanowią one niewielki procent wszystkich pojazdów w stolicy, a zarazem odpowiadają za nieproporcjonalnie dużą część emisji samochodowych spalin.

OGLĄDAJ PROGRAM "7 ŻYĆ" O BEZPIECZEŃSTWIE NA POLSKICH DROGACH >>>

Auta z silnikami Diesla najbardziej zatruwają Warszawę

Pośród niemal 150 tysięcy pojazdów ujętych w badaniu samochody osobowe stanowiły 68 procent, następne były pojazdy nieposiadające określonej klasy (23 procent), lekkie pojazdy użytkowe (8 procent) i autobusy (1 procent). "Pojazdom, dla których nie były dostępne informacje o klasie pojazdu, nie przypisano żadnych norm emisji. Pojazdy innych klas, takie jak motocykle, ciężkie samochody ciężarowe oraz ciągniki leśne i rolnicze, stanowiły mniej niż 0,5 procenta całej badanej floty" - czytamy w raporcie. Statystycznie 859 na 1000 pojazdów to samochody prywatne.

Niemal 36 procent stanowiły auta z napędem Diesla, które odpowiadają za blisko 59 procent emisji tlenków azotu do atmosfery. Auta napędzane benzyną to 64 procent wszystkich pojazdów. Opowiadały one za 41 procent emisji tlenków azotu.

Udział pojazdów w ruchu na ulicach WarszawyUrząd m.st. Warszawy

Ratusz podaje, że 17 procent samochodów osobowych poruszających się po Warszawie spełnia wymogi normy Euro 3 lub są to pojazdy starsze - wszystkie wyprodukowane przed 2006 rokiem. "To właśnie ta najstarsza grupa aut emituje najwięcej zanieczyszczeń - 37 procent emisji tlenków azotu (NOx) oraz 52 procent pyłów (PM). Pomiary wskazują, że emisje szkodliwych gazów wzrastają nawet kilkukrotnie wraz z wiekiem pojazdów" - wynika za raportu.

Badania pokazały, że samochody z silnikiem Diesla emitują więcej zanieczyszczeń niż pojazdy benzynowe z podobnych roczników. "Jest to zauważalne w przypadku tlenków azotu (NOx) i szczególnie widoczne w przypadku pyłów PM pochodzących z rur wydechowych - w tym drugim przypadku różnica między emisjami emitowanymi przez samochody z silnikiem Diesla a benzynowymi z tej samej kategorii jest od 4 do 11 razy większa" - zaznacza ratusz.

Największymi trucicielami są stare auta z silnikami Diesla. Wyniki pomiarów pokazują, że 6 procent takich pojazdów sprzed 2006 roku odpowiada aż za 18 procent emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx) i 37 procent emisji pyłów zawieszonych (PM) wytwarzanych przez wszystkie samochody z napędem Diesla w Warszawie.

- Jakość powietrza w Warszawie spowodowana trującymi dieslami jest zła i nie poprawia się pomimo tego, że dochodzi do wymiany floty samochodów - powiedział podczas konferencji prasowej wiceprezydent Michał Olszewski. Zaznaczył, że wprawdzie stacje pomiarowe pokazywały spadek stężenia szkodliwych substancji na przestrzeni ostatnich 15 lat, jednak ostatnie lata pokazują, że ten trend się wypłaszczył. - Oznacza to, że pomimo że jeździmy coraz nowszymi samochodami, to ta jakość powietrza w Warszawie nie jest najlepsza - podkreślił.

Udział warszawskich pojazdów w emisji tlenków azotuUrząd m.st. Warszawy
OCENA RZECZYWISTEJ EMISYJNOŚCI POJAZDÓW W WARSZAWIE - RAPORT

Ratusz zapowiada strefę czystego transportu

Autorzy raportu przygotowali rekomendacje: w pierwszej kolejności polecają wprowadzić ograniczenia dla samochodów niespełniających wymagań normy emisji spalin Euro 4 (czyli z rocznika 2005 i starszych), a następnie rozszerzyć te ograniczenia także na pojazdy z silnikami Diesla z kategorii Euro 4 i 5 (roczniki 2006-2014). Proponują też, by miasto przygotowało regulacje dla taksówek i autobusów komercyjnych.

To jednak nie koniec. Jak przekazał podczas środowej konferencji prasowej Tamas Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym w ratuszu, autorzy badania będą teraz zajmowali się przygotowaniem analizy, która stanie się podstawą do utworzenia Strefy Czystego Transportu. Analiza ma zawierać warianty i scenariusze wdrożenia takich obszarów.

- Plan Ochrony Powietrza przyjęty dla województwa mazowieckiego nakłada na władze miejskie obowiązek utworzenia strefy - przypomniał wiceprezydent Olszewski. - Niezależnie od wariantu wdrażanie ograniczeń, planujemy je przeprowadzać stopniowo i rozpocząć je od najbardziej trujących pojazdów. Wypracowane scenariusze zostaną przedstawione radnym i mieszkańcom, ostateczną decyzję podejmuje Rada Warszawy po konsultacjach społecznych - zapowiedział.

Punty pomiarowe emisji spalin w 2020 rokuUrząd m.st. Warszawy

Strefa czystego transportu w Warszawie - harmonogram

Urzędnicy mają już wstępny harmonogram. - Do końca tego roku mamy przedstawić jako miasto plan wdrożenia stref. Myślę, że jesteśmy na dobrej drodze, żeby do końca roku z takim planem do mieszkańców wyjść. Do końca przyszłego roku powinno powstać pilotażowe wdrożenie, a do końca 2025 roku - docelowe wdrożenie - opisywał Dombi. Zastrzegł jednak, że ostateczny harmonogram będzie należał do decyzji radnych.

Wskazał jednocześnie, że zakres strefy będzie wynikał głównie z analiz, nad którymi będą teraz pracowali twórcy raportu. Ich propozycje zostaną przedstawione mieszkańcom, a po konsultacjach powstanie projekt uchwały. - Radni maja 60 dni od przedłożenia przez prezydenta propozycji uchwały na podjęcie decyzji o wdrożeniu Strefy Czystego Transportu. Po ewentualnym przyjęciu uchwały wdrożenie strefy jest zadaniem technicznym, polegającym na przygotowaniu i wprowadzeniu projektu organizacji ruchu. Można to porównywać do analogii strefy płatnego parkowania - wyjaśnił Dambi.

Na granicy strefy zostaną ustawione znaki drogowe, które będą określały, gdzie i jakie pojazdy mogą wjeżdżać. Kodeks wykroczeń zakłada (art. 96c), że za nieuprawniony wjazd do Strefy Czystego Transportu grozi grzywna w wysokości do 500 złotych. – Egzekwowanie wjazdu będzie należało do odpowiednich służb - zapowiedział dyrektor.

Jak podał, Strefy czystego transportu utworzono dotychczas w około 250 miastach zachodniej Europy. W Polsce nie ma jeszcze ani jednej. Polskie przepisy dopiero od niedawna umożliwiają wprowadzenie w miastach ograniczeń dla najstarszych i najbardziej trujących pojazdów. Zasady określa ustawa o elektromobilności. Tworzenie stref czystego transportu ma skłonić kierowców do przyspieszenia wymiany aut na bardziej przyjazne środowisku, częstszego korzystania z transportu zbiorowego i innych mniej emisyjnych sposobów przemieszczania się.

Średnia realna emisja pyłów przez auta w Warszawie Urząd m.st. Warszawy

Nie będzie zwężenia Puławskiej

Wprowadzenie stref czystego transportu pozwoli zapewne ograniczyć odsetek pojazdów w określonych częściach miasta. To radykalny krok. Tymczasem ratusza nie stać póki co na to, by przeprowadzić równie ważne zmiany, na daleko mniejszą skalę. Przykładem jest mokotowski odcinek Puławskiej między Dolną a Rakowiecką. Mieszkańcy, wspierani przez aktywistów, od lat walczą tu o zmiany. Samochody mają bowiem do dyspozycji po trzy pasy, choć ruch wcale nie jest tu tak duży. Za to piesi tłoczą się na wąskich chodnikach, na których w dodatku dopuszczono parkowanie. Jesienią ubiegłego roku aktywiści z Pieszej Masy Krytycznej przeszli ulicą z miarkami, by pokazać, że w niektórych miejscach przechodniom pozostaje mniej niż metr odstępu między budynkami a zaparkowanymi pojazdami.

Aktywiści przypominali też wielokrotnie, że dla rowerzystów w ogóle nie ma tu miejsca. Wygodna trasa, która zaczyna się w Piasecznie, bezkolizyjnie mija Dolinę Służewiecką i dalej łączy Ursynów i Mokotów, nie dociera do Śródmieścia. Urywa się na wysokości Dolnej, gdzie rowerzyści zmuszeni są do zjechania na ulicę. Nie wszyscy jednak mają odwagę jechać tuż obok aut pędzących po trzypasmowej jezdni. Wielu woli łamać przepisy i lawirować między pieszymi na zastawionym chodniku.

Drogowcy przymierzają się do zmian w związku z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania. Na próżno jednak oczekiwać generalnej przebudowy ulicy. W ubiegłym roku podczas konsultacji społecznych przestawione zostały trzy warianty. Pierwszy zakładał zachowanie trzech pasów ruchu i parkowanie na chodniku, ale tylko dla mieszkańców. Druga propozycja to przeniesienie parkowania na jezdnię i zachowanie dwóch pasów ruchu. Trzeci wariant to likwidacja parkowania, zachowanie trzech pasów ruchu i poszerzenie chodnika.

Rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Mikołaj Pieńkos przekazał w rozmowie z "Gazetą Stołeczną", że na podstawie skrajnych wariantów zmian na Puławskiej, przedstawionych w ramach konsultacji, zostanie wypracowany "wariant pośredni". "Stołeczna" tłumaczy jego założenia: na jezdni pozostaną wciąż trzy pasy ruchu, natomiast z chodnika usunięta zostanie większość miejsc parkingowych. Takie rozwiązanie ma pozwolić na wygospodarowanie chociaż dwumetrowej szerokości przestrzeni dla przechodniów. Nie będzie więc żadnych zmian, które poprawią komfort rowerzystów. Rzecznik ZDM podkreślił, że ich wdrożenie wymagałoby większej przebudowy. Pomysły przedstawione przez drogowców w ramach konsultacji były ukierunkowane na zapewnieniem miejsc parkingowych spełniających wymogi SPPN oraz poprawę komfortu pieszych.

Kwestie rowerowe zostały pominięte.

"Wydepczemy nasze prawa". Piesza Masa Krytyczna przeszła przez Warszawę
"Wydepczemy nasze prawa". Piesza Masa Krytyczna przeszła przez Warszawę Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl

Autorka/Autor:kk/r/b

Źródło: tvnwarszawa.pl / PAP

Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl

Pozostałe wiadomości

"Na pływalni Polonez OSiR Targówek przy ulicy Łabiszyńskiej 20 na Targówku korzystający z basenu dorośli i dzieci zatruli się chlorem. Poszkodowane są już 23 osoby" - poinformowała Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego "Meditrans" w Warszawie. Ewakuowano 60 osób. Są wstępne wyniki badania próbek powietrza i wody.

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

21 osób z basenu trafiło do szpitali. Strażacy pobrali próbki wody 

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Od trzeciego sierpnia przy ulicy Marywilskiej miało działać tymczasowe targowisko z 800 kontenerami i parkingiem na 400 samochodów. Tak się nie stanie. Nowy termin nie jest znany. Spółka Marywilska 44 zamieściła w tej sprawie komunikat.

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Zła wiadomość dla kupców z Marywilskiej 44. Powstanie tymczasowego targowiska opóźnione

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W Siedlcach doszło do pościgu niczym z filmów akcji. Jego bilans to poszkodowany policjant i dwa zniszczone radiowozy. Kierowca bmw zatrzymał się dopiero na blokadzie. Okazało się, że miał się czego obawiać.

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Nocny pościg, dwa zniszczone radiowozy i ranny policjant

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Łazienki Królewskie zostały częściowo otwarte, polecają się do odwiedzania. Zobaczyć można wystawę czasową, a także wysłuchać koncertów chopinowskich czy wziąć udział w Festiwalu Strefa Ciszy. Muzeum wprowadziło czasowo niższe ceny za wstęp.

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Usuwanie zniszczeń trwa, ale Łazienki Królewskie są otwarte. Bilety są tańsze

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Do stołecznego ogrodu zoologicznego zawitali nowi mieszkańcy. To dwie pary zwisogłówek koroniastych. Są jednymi z najmniejszych papug na świecie. Odpoczywają i śpią w specyficzny sposób. W kwestii żywienia nie pogardzą owocami.

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Odpoczywają i śpią, zwisając głowami w dół. To jedne z najmniejszych papug na świecie

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy pomogli 15-latkowi, który zatruł się alkoholem. Miał dwa promile we krwi. Po ocuceniu awanturował się, odebrała go matka.

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

15-latek zatruł się alkoholem, znaleźli go na ławce w parku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do poważnego wypadku doszło pod Pułtuskiem. Z wraków wydobywał się dym. W jednym z aut siedziała kobieta, w drugim kilkuletnia dziewczynka. Obie były ranne i potrzebowały pomocy. Uczynili to policjanci, przejeżdżający obok.

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Wraki aut dymiły. "W jednym, w foteliku siedziała ranna, płacząca kilkuletnia dziewczynka"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do tragedii doszło pod Płockiem. Na drodze krajowej numer 60 dachował lexus. Autem podróżowały cztery osoby. Kierowca zginął na miejscu. Troje pasażerów, w tym kobieta i dwoje dzieci, z obrażeniami trafiło do szpitala. Trasa jest całkowicie zablokowana. Prokuratura wszczęła śledztwo dotyczące spowodowania wypadku komunikacyjnego ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Kierowca nie żyje, roczny chłopiec i siedmioletnia dziewczynka są ranni. Śledztwo w sprawie wypadku

Aktualizacja:
Źródło:
PAP

Wyszedł z więzienia, gdzie odbywał wyrok za kradzież i jeszcze tego samego dnia ukradł rower należący do 14-letniego chłopca i został zatrzymany.

Wolnością cieszył się kilka godzin

Wolnością cieszył się kilka godzin

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S2, w pobliżu węzła Opacz, doszło do zderzenia busa i samochodu ciężarowego. "Jedna osoba poszkodowana" - poinformowano w komunikacie, opublikowanym w mediach społecznościowych OSP Raszyn.

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Zderzenie busa z ciężarówką na S2

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Podczas patrolowania rejonu ulicy Gołkowskiej strażnicy miejscy zauważyli, że ktoś skacze do Jeziorka Czerniakowskiego z mostu. Okazało się, że chętnych do kąpieli w niedozwolonym miejscu było więcej.

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Weszli po obudowie drabinki, skakali z mostu do wody. Niebezpieczna zabawa nastolatków

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W miejscowości Sielice koło Sochaczewa tir z naczepą zablokował drogę krajową numer 50. Służby miały problem z usunięciem pojazdu.

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Tir utknął w rowie. Był problem, by go wydostać

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Cierpliwość mieszkańców Górnego Mokotowa po raz kolejny zostaje wystawiona na próbę. Tramwaje znikną z ulicy Puławskiej na cały miesiąc. To przez rozpoczynającą się budowę torowiska Rakowieckiej. W tym czasie zawieszona zostanie także oddana w maju linia na Sielce.

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Męczarnia mieszkańców Mokotowa. Puławska znów bez tramwajów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Agresywne zachowanie 45-latka na pokładzie samolotu z Londynu do Kowna sprawiło, że kapitan podjął decyzję o lądowaniu na lotnisku w Modlinie. Interweniowali strażnicy graniczni.

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Wulgaryzmy i alkohol. Nieplanowane lądowanie przez agresywnego pasażera

Źródło:
PAP

Rozpoczęły się prace związane z likwidacją tunelu pod ulicą Marszałkowską. To pierwszy etap przebudowy rejonu Złotej i Zgody. Urzędnicy deklarują, że za dwa lata to miejsce zmieni się nie do poznania - auta zastąpią szpalery drzew i ogródki restauracyjne.

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Zasypują tunel w centrum Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Przy użyciu sztucznej inteligencji z wykorzystaniem kompilacji archiwalnych, pokolorowanych zdjęć powstał film o Warszawie. Ma pokazywać, jak wyglądało miasto przed drugą wojną i w trakcie okupacji. Eksperyment wzbudził ogromne zainteresowanie w sieci. Jednak eksperci alarmują, że produkcja może wprowadzać w błąd. Materiał Ewy Wagner z magazynu "Polska i Świat" w TVN24.

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Film o dawnej Warszawie stworzony przez sztuczną inteligencję. Eksperci: to groźne

Źródło:
TVN24