Ciężarówki pozostaną na POW przez całą dobę. Drogowcy nie wrócą do czasowego zakazu

Nowy most na Południowej Obwodnicy Warszawy
Przejazd Południową Obwodnicą Warszawy
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Drogowcy na stałe znoszą ograniczenia tonażowe dla ciężarówek na Południowej Obwodnicy Warszawy. Oznacza to, że przez całą dobę pojazdy o masie całkowitej powyżej 16 ton będą mogły swobodnie korzystać z ekspresówki pomiędzy węzłami Opacz i Lubelska. Z obserwacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że nowa organizacja ruchu pozytywnie wpłynęła na natężenia ruchu na trasie S8 i krajowej "50", które służyły dotychczas za objazd dla trasy S2.

Tuż po otwarciu Południowej Obwodnicy Warszawy samochody ciężarowe o masie powyżej 16 ton nie mogły korzystać z ekspresówki w trakcie porannego (od godziny 7 do 10) i popołudniowego szczytu (od 16 do 20). Ograniczenia dotyczyły odcinka pomiędzy węzłami Opacz i Lubelska. Na początku sierpnia zakaz został zniesiony na dwa miesiące, a następnie do końca roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że od piątku 30 grudnia ograniczenia znikną na stałe. Ciężarówki mogą więc korzystać z trasy przez całą dobę. W tunelu nadal obowiązuje jednak zakaz przejazdu pojazdów przewożących materiały niebezpieczne.

Drogowcy obserwowali w ostatnich miesiącach, jak zniesienie ograniczeń wpłynęło na ruch na samej Południowej Obwodnicy Warszawy oraz trasach, z których kierowcy ciężarówek korzystali w celu ominięcia S2 w godzinach obowiązywania zakazu wjazdu dla pojazdów powyżej 16 ton. Z analiz GDDKiA wynika, że spadło natężenie ruchu na drodze krajowej numer 50 oraz na trasie S8 na odcinku Janki - Opacz, co wpłynęło także na poprawę bezpieczeństwa. Nowa organizacja wpłynęła także pozytywnie na poprawę płynności ruchu w newralgicznych punktach krajowej "50", czyli na rondach i skrzyżowaniach.

Mniej ciężarówek i korków na krajowej "50"

"Wnioskiem podstawowym jest wzrost natężenia ruchu pojazdów ciężarowych na POW S2. W pierwszym okresie pomiarowym, sierpień - wrzesień, wzrósł on o około 10-12 procent. Wstępne wyniki analizy wskazały, że wprowadzone zmiany nie wpłynęły negatywnie na zachowania kierowców, a zaobserwowany wzrost natężenia ruchu jest akceptowalny dla funkcjonowania S2 oraz tunelu. Pomimo wzrostu natężenia nie było ciężkich zdarzeń drogowych" - wskazuje GDDKiA w komunikacie.

Dalej wskazano, że na DK50 natężenie ruchu pojazdów ciężarowych spadło o około 25 procent. "Na tej drodze, w dużej mierze jednojezdniowej dwupasowej, zmiana powinna przynieść dużą poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego" - oceniają drogowcy. I dodają, że już teraz kierowcy powinni odczuć poprawę płynności ruchu w zwykle zakorkowanych punktach.

Na trasie S8 pomiędzy węzłami Konotopa i Marki natężenie ruchu ciężarówek spadło o 14 procent. "Luźniej" jest też na MOP-ach wzdłuż autostrady A2, gdzie także jeździ obecnie nieco mniej ciężarówek. "Nie ma też już sytuacji, w których z braku miejsca na MOP, parkowały one na pasach włączenia czy wyłączenia" - zauważa GDDKiA.

Drogowcy przewidują, że w przyszłości ruch pojazdów na ringu warszawskim - a zwłaszcza na trasie S2 oraz na węźle Opacz - ulegnie zmianom, gdy do użytku oddany zostanie odcinek drogi ekspresowej S7 Lesznowola - Tarczyn Północ.

23 miliony pojazdów w tunelu POW

W grudniu ubiegłego roku otwarty został tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. W tym czasie przejechało nim około 23 milionów pojazdów. Kamery odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały 46,5 tysiąca przypadków przekroczenia prędkości. Częściej dochodzi do nich na jezdni w kierunku Poznania. Rekordzista przekroczył dozwoloną prędkość o 110 kilometrów na godzinę.

GDDKiA podkreśla, że w ciągu roku funkcjonowania nowego odcinka ekspresówki nie doszło do awarii i nie było też poważnych zdarzeń drogowych. 

Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy
Tunel Południowej Obwodnicy Warszawy
Źródło: Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
Czytaj także: