Więcej połączeń tramwajowych w zachodniej Białołęce, a autobusowych dla obsługi osiedli Zielonej Białołęki. ZTM podsumował konsultacje społeczne i przedstawił propozycje nowego układu komunikacji miejskiej w dzielnicy.
Konsultacje z mieszkańcami Białołęcki prowadzone były od 24 listopada ubiegłego roku do 11 stycznia i związane były ze zmianami tras dla komunikacji miejskiej po oddaniu nowej trasy tramwajowej od pętli Tarchomin Kościelny do rejonu pętli autobusowej Nowodwory. Jak zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego, każdy głos, uwaga i postulat były analizowane, a te najczęściej powtarzające się uwzględnione w nowym projekcje. Same zmiany będą wprowadzane etapami. Mają polegać na zastąpieniu części autobusów kursujących w zachodniej części dzielnicy Białołęka przez tramwaje. Z kolei więcej autobusów obsłuży osiedla Zielonej Białołęce.
Nowa trasa tramwajowa
Po uruchomieniu nowej trasy tramwaje zatrzymywać się będą przy skrzyżowaniach z ulicami Štefánika i Ordonówny. - Dzięki temu możliwy będzie szybki i niezależny od utrudnień w ruchu drogowym dojazd z Nowodworów do węzła przesiadkowego Młociny, w tym do linii metra M1 – informuje ZTM. Linia tramwajowa 2 zostanie wydłużona do okolic pętli autobusowej Nowodwory. Tam składy zmienią kierunek jazdy. Linia będzie kursować na trasie: Metro Młociny – Kasprowicza – Zgrupowania AK Kampinos – most Skłodowskiej-Curie – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – Nowodwory. Częstotliwość kursowania - co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut poza szczytem i co 7,5 minuty w dni świąteczne. Pasażerowie z Tarchomina będą mogli skorzystać z dodatkowych kursów w godzinach szczytu na trasie skróconej: Metro Młociny – Kasprowicza – Zgrupowania AK Kampinos – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – Tarchomin Kościelny. Tramwaje kursować będą co 8 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Jak informuje ZTM, czas przejazdu tramwajem z Nowodworów do stacji metra Młociny będzie wynosił 14 minut niezależnie od pory dnia i utrudnień na drogach m.in. dzięki zastosowaniu priorytetu w sygnalizacji świetlnej.
Zmiany w komunikacji autobusowej
Autobusy dotychczas kursujące na liniach 101 i E-8 zostaną wykorzystane do poprawy oferty komunikacyjnej w innych rejonach Białołęki, nie posiadających komunikacji szynowej w tym m.in. do obsługi linii 134 na wydłużonej trasie oraz nowo uruchamianej linii 214. Z chwilą wydłużenia trasy linii 2 do Nowodworów linie 101 i E-8 ulegną likwidacji. Linia 214 zapewni połączenie pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią dzielnicy Białołęka, kursująca z os. Derby przez os. Bródno i Żerań na Tarchomin. Autobusy pojadą trasą: Tarchomin – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Świderska – Ćmielowska – Światowida - Świętosławskiego) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – Toruńska – Wysockiego – Bazyliańska – Kondratowicza – Łabiszyńska – Toruńska – Ostródzka – Berensona – Oknicka – Lewandów – Grodzisk. Linia 314 z chwilą wprowadzenia planowanej zmiany trasy linii 518 i przejęcia przez nią funkcji bezpośredniego połączenia na ciągu ulic: Odkryta – Nowodworska – Świderska linia 314 zostanie zlikwidowana. Mieszkańcy zarówno północnej jak i południowej części ulicy Odkrytej będą mieli do dyspozycji linię 516 kursującą ze zwiększoną częstotliwością, dowożącą m.in. na przesiadkę do tramwajów (przystanki Tarchomin i Żerań FSO). Linia 518 dalej będzie jeździć z zachodniej Białołęki do Śródmieścia trasą: Nowodwory – Światowida – Ordonówny – Odkryta – Nowodworska – Mehoffera – Świderska – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – Pl. Trzech Krzyży. Przewidywany termin wprowadzenia zmian dla linii 314 i 518 to 1.09.2017.
516 po staremu
Kursowanie linii 516 w godzinach porannego szczytu będzie częstsze. Trasa natomiast pozostanie bez zmian. Podobnie linia 511 – na niej autobusy też będą jeździć jak dotychczas. Linia 211 - na pełnej trasie Buków – Żerań FSO - co 10 minut w godzinach szczytu, co 15 minut poza szczytem i co 20 minut w święta. Kursy skrócone na trasie Dąbrówka Wiślana – Ćwiklińskiej pozostaną bez zmian. Linie 705 i 735 nadal będą dojeżdżać do pętli Metro Marymont. Trasa kursów podstawowych linii 120: Olesin – Kobiałka – Mochtyńska – Zdziarska – Kąty Grodziskie – Berensona – Głębocka – Malborska – Kondratowicza – Św. Wincentego – Gilarska – Samarytanka – Jórskiego – Radzymińska – al. Solidarności – Targowa – Kijowska – Dw. Wschodni (Kijowska). Autobusy linii 132 pojadą trasą: Grodzisk – Głębocka – Berensona – Oknicka – Lewandów – Głębocka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – Metro Marymont (powrót: Włościańska – Żelazowska) Jak podaje ZTM, propozycja wydłużenia trasy linii 134 do pętli Metro Marymont bezpośrednio Trasą Toruńską bez przejazdu przez os. Bródno spotkała się z pozytywnym odbiorem ze strony mieszkańców. Jej autobusy zostaną skierowane na trasę: Olesin – Kobiałka – Ruskowy Bród – Zdziarska – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – Metro Marymont (powrót: Włościańska – Żelazowska).
E-7 będzie przyspieszona
Linia 527 stanie się podstawową trasą dla mieszkańców os. Derby łączącą ciąg ul. Skarbka z Gór z pierwszą i drugą linią metra oraz Śródmieściem. Dzięki skierowaniu linii nowym odcinkiem ul. Skarbka z Gór do ul. Jesiennych Liści pasażerowie ze wspomnianego osiedla zyskają krótszy czas przejazdu do metra, bez potrzeby okrążania osiedla ulicami: Głębocką i Berensona. Linia E-7 zostanie przekształcona w linię przyspieszoną kursującą we wszystkie dni tygodnia następującą trasą w obu kierunkach: Grodzisk – Głębocka – Berensona – Oknicka – Lewandów – Głębocka – Toruńska – al. Piłsudskiego – Radzymińska – al. Solidarności – Dw. Wileński. Linia E-9 pojedzie trasą: Metro Marymont (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Trasa AK - most Grota-Roweckiego – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – Metro Marymont (powrót: Włościańska – Żelazowska). Częstotliwość kursowania bez zmian.
Mieszkańcy chcą dojazdu do przychodni
Jak podaje ZTM, dużo głosów w konsultacjach było za utrzymaniem bezpośredniego dojazdu z rejonu Choszczówki i Płud do placu Hallera w tym m.in. do przychodni znajdującej się przy ulicy Dąbrowszczaków. - Wychodząc naprzeciw potrzebom przede wszystkim starszej grupy pasażerów podjęliśmy decyzję o utrzymaniu obecnej trasy linii 176 – podaje ZTM. Linia 204 będzie wykorzystana do przedłużenia linii 334, która połączy zieloną Białołękę z liniami tramwajowymi na Żeraniu Wschodnim. - W związku z tym obecnie częstotliwość kursowania linii 204 nie ulegnie zmianie, natomiast w przyszłości jej rozkład jazdy zostanie skoordynowany z nowym rozkładem jazdy linii 334 dojeżdżającej do Żerania Wschodniego – podaje ZTM. Linia 334 po 1 września kursować będzie na trasie: Olesin – Kobiałka – Mochtyńska – Ostródzka – Juranda ze Spychowa – Białołęcka – Daniszewska – Annopol – Żerań Wschodni.
Linia 152 będzie wydłużona
Linia 152 będzie mieć wydłużoną trasę, która obecnie kończy się na Białołęce Dworskiej. Część kursów tej linii w przyszłości pojedzie dalej m.in. przez ul. Cieślewskich i ul. Hemara do os. Derby. Szczegółowa trasa: Tarchomin – Świętosławskiego – Świderska – Ćmielowska – Światowida (powrót Światowida – Świętosławskiego) – Modlińska – Klasyków – Bohaterów – Wałuszewska – Żyrardowska – Zegarynki – Białołęka Dworska – Cieślewskich – Białołęcka – Hemara – Ostródzka – Berensona – Skarbka z Gór – Os. Derby. Jak informuje ZTM, wydłużenie trasy linii 152 na wschodnią Białołękę będzie możliwe po przebudowie ulicy Cieślewskich, której termin nie jest obecnie znany, oraz po wybudowaniu połączenia ulicy Hemara do ul. Białołęckiej co Dzielnica Białołęka planuje zrealizować w IV kwartale 2017 roku.
Zobacz, jak tramwaje stoją w korku przy Rondzie Zgrupowania "Radosław":
skw/mś
Źródło zdjęcia głównego: ZTM