Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie wybuduje obiecanej drogi rowerowej wzdłuż Płaskowickiej. Dlaczego? Drogowcy twierdzą, że to wina ratusza, urząd miasta odbija piłeczkę.
Porozumienie w sprawie wybudowania nowej drogi rowerowej wzdłuż tunelu powstającej Południowej Obwodnicy Warszawy na Ursynowie zostało podpisane w maju 2017 roku. Ale teraz okazuje się, że wykonawca – firma Astaldi – odtworzy na Płaskowickiej jedynie to, co było tam przed rozpoczęciem inwestycji, czyli nie wybuduje brakujących odcinków pomiędzy Pileckiego i Lanciego i na wschód od tej drugiej ulicy. Odtwarzanie już trwa.
Po południowej stronie ulicy zaczęła pojawiać się nawet ścieżka… z kostki, choć w Warszawie od wielu lat nie stosuje się takiego rozwiązania.
Dlaczego rowerzyści nie dostaną obiecanej drogi? Urzędnicy przerzucają się odpowiedzialnością.
"Brak odpowiedzi miasta"
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zawiniło miasto. Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA, przypomina, że drogowcy w listopadzie 2018 roku do stołecznego ratusza oraz burmistrza Ursynowa skierowali pismo w tej sprawie.
- Warunkiem realizacji było pisemne uzgodnienie przekazanych przez GDDKiA rozwiązań projektowych przez wszystkie jednostki Warszawy, które zgodnie z kompetencjami opiniować miały projekt na dalszych etapach realizacji – mówi Tarnowska.
Ale – zdaniem rzeczniczki – odpowiedź do dziś nie przyszła. - Brak przekazania stanowiska i wymaganych dokumentów przez stronę samorządową uniemożliwiło GDDKiA realizację tych dróg rowerowych, z uwagi na konieczność uzyskania zamiennej decyzji ZRID oraz przygotowania dokumentów do zlecenia w trybie zamówienia uzupełniającego dla wykonawcy robót – tłumaczy.
Nie ma odwrotu
Tymczasem rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka odbija piłeczkę. – Jeżeli rzeczywiście Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad miałaby wolę, którą deklaruje, to powinna wystąpić o zmianę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Przez trzy lata miała wiedzę, że drogę powinna wybudować, a o zmianę nie wystąpiła – mówi Gałecka.
Oburzenia nie kryje burmistrz Ursynowa Robert Kempa, który kilka dni temu wysłał do GDDKiA pismo w sprawie budowy drogi. Nalegał w nim na "wypełnienie obiecanego zobowiązania".
Ale zdaniem drogowców czas na zmiany już minął.
- Obecnie trwają prace związane z odtworzeniem stanu istniejącego terenu przed budową drogi ekspresowej, a aktualny postęp prac nie pozwala na powrót do rozważań projektowych budowy ścieżki rowerowej – odpowiada rzeczniczka.
A co z parkiem nad tunelem?
Jeszcze pod koniec kwietnia prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski zwrócił się do dyrektora warszawskiego odcinka GDDKiA z prośbą o spotkanie. To miało dotyczyć odtwarzanego terenu nad tunelem POW. Jak informowaliśmy już na tvnwarszawa.pl, urzędnicy zaplanowali, że powstanie tam park lineralny.
Ale i na tej płaszczyźnie stołecznym urzędnikom i drogowcom trudno się porozumieć. Do dziś nie podpisali porozumienia w tej sprawie.
Postępy na budowie POW w kwietniu
Źródło: PAP/tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: SK