Remont Kleszczowej, poszerzenie Wołoskiej, przebudowa Prostej i Świętokrzyskiej, a także wymiana nawierzchni kilku dróg - to tylko niektóre prace zaplanowane na 2014 rok. W rozmowie z tvnwarszawa.pl drogowcy zdradzają szczegóły inwestycji.
– W 2013 roku na inwestycje przeznaczonych mieliśmy 250 milionów złotych. W tym roku mamy 760 milionów - informuje Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
Co zostanie zrobione?
Nowolazurowa, Kleszczowa, Wołoska
- Już niedługo podpiszemy umowę na budowę dalszego odcinka ul. Nowolazurowej, pomiędzy ul. Chrościckiego a ul. Połczyńską. Większość drogi będzie stanowił wiadukt nad torami kolejowymi - informuje Gajewska. Początkowo prace miały rozpocząć się jeszcze w tym roku. Budową zajmie się firma Skanska. Koszt to 78,7 mln zł.
Kolejną ważną inwestycją będzie likwidacja wąskiego gardła na ul. Wołoskiej, między ul. Racławicką a Konstruktorską. - Ulica będzie miała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu w każdym kierunku. Pośrodku, jak obecnie, będzie znajdowało się torowisko - mówi Gajewska. Rozpoczęcie prac zaplanowane jest na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2014.
ZMID przebuduje również ulicę Kleszczową. Nie zostanie poszerzona, ale zyska nową nawierzchnię, chodniki i zatoki autobusowe. Powstaną również dwa ronda na skrzyżowaniu z ul. Krańcową i Chrobrego. Początkowo remont zniszczonej ulicy miał się rozpocząć w 2012 roku. Stanie się to jednak na wiosnę 2014, o czym pisaliśmy pod koniec listopada.
Prace będą uciążliwe dla kierowców. Planowane jest całkowite zamknięcie ulicy, a objazd ma zostać poprowadzony Nowolazurową. Roboty mają potrwać około roku. Kwota zarezerwowana w budżecie na wypłatę odszkodowań i prace budowlane wynosi 21 milionów złotych.
Czerniakowska bis i tunel
Drogowcy planują również budowę ul. Czerniakowskiej bis. - W przyszłym roku skompletujemy dokumentację budowlaną dla ulicy, która połączy ul. Czerniakowską na wysokości ul. Nehru z Trasą Siekierkowską. Arteria będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu - mówi Gajewska.
2014 rok to także budowa tunelu pod torami PKP, który połączy ul. Żegańską z ul. Zwoleńską. - Po wybudowaniu tego tunelu przejazd w terenie przez tory zostanie zamknięty. Jezdnia w tunelu będzie miała po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstaną nowe ronda na skrzyżowaniu z ulicami Mrówczą, Dworcową i Pożaryskiego. W osobnym tunelu znajdować się będzie ścieżka dla rowerów i przejście dla pieszych - wymienia rzeczniczka ZMID.
Poszerzą i zwężą
Kolejna inwestycja planowana przez ZMID to przebudowa ulic zajętych przez robotników przygotowujących centralny odcinek II linii metra. Ulice Prosta i Świętokrzyska nie będą wyglądały tak, jak przed rozpoczęciem budowy podziemnej kolejki. - Ulica Prosta zostanie poszerzona. Będzie miała po dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku - wyjaśnia Gajewska.
Ulica Świętokrzyska natomiast zostanie zwężona. Na odcinku od ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej będzie miała dwa pasy ruchu, natomiast od Marszałkowskiej do Kopernika po jednym.
Na Świętokrzyskiej zostaną poszerzone chodniki i wybudowane ścieżki rowerowe.
Wyburzą estakady, poszerzą Żołnierską
W 2014 roku drogowcy planują wyburzyć pozostałe cztery estakady Trasy Łazienkowskiej, a w drugiej połowie roku wybudować pierwsze nowe.
Tam remont rozpoczął się 29 czerwca 2013 roku. Prace go prowadzi firma Strabag. Rozebranie starych estakad i postawienie nowych o łącznej długości 1420 metrów kosztować będzie ponad 30 mln złotych. Prace potrwają do 2015 roku.
- W przyszłym roku chcemy zakończyć już dokumentacje budowlaną, która pozwoli nam rozpocząć bardzo oczekiwaną inwestycję, a mianowicie poszerzenia ul. Żołnierskiej do granic miasta - informuje Gajewska. - Wybudowane zostaną dwa środkowe wiadukty w ciągu ul. Marsa, estakady na skrzyżowaniach ulic Marsa z Chełmżyńską i z Żołnierską. Ponadto na skrzyżowaniu Żołnierskiej z ul. Czwartaków powstanie wiadukt, a ten istniejący nad torami PKP zostanie poszerzony- dodaje.
W 2014 roku rozpocząć miała się również przebudowa Wybrzeża Helskiego. Okazuje się jednak, że drogowcy nie dostali jeszcze decyzji środowiskowej. Nie wiadomo więc, kiedy prace się rozpoczną.
"Frezowanki", powrót na most Łazienkowski
Swoje plany na 2014 rok zdradziła nam również Zarząd Dróg Miejskich.
- Jeśli chodzi o wymianę nawierzchni, to planujemy wyremontować ul. Mokotowską od pl. Zbawiciela do al. Armii Ludowej, al. Dzieci Polskich na odcinku od ul. Bielszowickiej do ul. Kociszewskich, ul. Modlińską od Trasy Mostu Marii Słodkowskiej-Curie do ul. Aluzyjnej, Przewodową od Patriotów do Wału Miedzeszyńskiego - wymienia Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich
Na tym nie koniec. Drogowcy wymienią również chodniki, między innymi przy ul. Andersa, Żelaznej, Jagiellońskiej i Grójeckiej.
ZDM wróci również na wiadukt wzdłuż ul. Łopuszańskiej nad torami WKD. Izolacja i nawierzchnia wraz z gzymsami wymieniona zostanie na nitce wschodniej, czyli tej która prowadzi z Mokotowa w stronę Ursusa.
Wejdą na estakady przy Centralnym
- Będziemy starali się również wyremontować gzymsy na estakadach przy Dworcu Centralnym oraz wymienić dylatację na wiadukcie w ciągu al. Prymasa Tysiąclecia nad ul. Górczewską - informuje rzeczniczka ZDM.
Drogowcy wrócą również na ul. Cierlicką w Ursusie i wykorzystując fakt, że ulica jest zamknięta, wymienią mury oporowe wzdłuż arterii.
Zniknie prowizoryczne przejście
W 2014 roku zniknie też prowizoryczne przejście dla pieszych na ul. Emilii Plater przy Złotych Tarasach. - Wybudujemy nową sygnalizację. Jest już wykonany projekt, został on przedstawiony inżynierowi ruchu. Procedury przetargowe ruszą w 2014 r. - mówi Gałecka.
Nowa sygnalizacja powstanie również na skrzyżowaniu ulic Człuchowskiej z Karabeli i Siemiatyckiej. ZDM wymieni także oświetlenie między innymi na ul. Idzikowskiego.
Sylwia Starzyńska (s.starzynska@tvn.pl)