Tak będzie wyglądać sześć kolejnych stacji II linii metra. Miasto podpisało właśnie umowę ze zwycięzcami konkursu na projekt budowlany trzech stacji w kierunku Bemowa i trzech w stronę Targówka.
- Budujemy centralny odcinek II linii metra, ale planujemy też dalszy rozwój Warszawy. Dziś mamy już koncepcje projektów dla 6 dalszych stacji II linii metra i odcinków je łączących. Podobnie jak przy centralnym odcinku, chcemy uzyskać na ich budowę środki unijne. Będziemy o to zabiegać - zapowiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Kolorowe stacje na Woli
Dach stacji Księcia Janusza utworzą zielone, jednolite oraz siatkowe trójkąty. Taka kolorystyka zostanie utrzymana także przy wyjściu ze stacji.
Nad peronami peronu stacji Moczydło znajdą się różnej wielkości koła udające świetliki. Ściany wiat chroniących schody ozdobione zostaną niebieskimi okręgami.
Na Wolskiej dominować będzie brązowy, ale projekt sufitu przypomina niecko klawiaturę fortepianu.
Motywy inspirowane miastem
Z drugiej strony miasta dominować będą eleganckie szkło, beton i metal. Dla każdej ze stacji powstanie inny motyw dekoracyjny. Będą to rdzawa cegła z przedwojennej Pragi na stacji Szwedzka, zielony roślinny ornament na stacji Targówek, oraz geometria bloków na stacji Targówek II.
Koncepcja i projekt budowlany trzech stacji dla odcinka zachodniego powstały w Biurze Projektów Metroprojekt. Firma dostanie za nie 19,4 mln zł. Natomiast konkurs na stacje odcinka wschodnio-północnego wygrała firma ILF Consulting Engineers Polska, która wyceniła swoje usługi na 13,5 mln zł.
W imieniu miasta umowę podpisało Metro Warszawskie, które jest inwestorem zastępczym.
Dwuczęściowy konkurs
Konkurs składał się z dwóch części. Obejmowały one wykonanie koncepcji architektoniczno-budowlanej odcinka zachodniego oraz wschodniego-północnego.
W ocenie projektów najważniejszą rolę grały koszty (35 proc.). Zwracano także uwagę na walory konstrukcyjno-technologiczne, eksploatacyjne, rozwiązania architektoniczne oraz oddziaływanie inwestycji na środowisko (po 15 proc.). Oceniano także powiązanie nowych stacji z innymi środkami komunikacji publicznej (5 proc.).
Ostatecznie prace konkursowe złożyło 14 firm, z czego 5 prac dotyczyło odcinka zachodniego, a 9 - wschodniego-północnego.
Cała II linia w 2022 roku?
Zarząd Transportu Miejskiego chce, by po ukończenia budowy centralnego odcinka drugiej linii metra, jak najszybciej rozpocząć przy kolejnych. Bardzo optymistyczny scenariusz zakłada, że na Targówek i daleką Wolę podziemną kolejką będzie można dotrzeć już w 2016 roku. – Do 2022 roku musi powstać cała II linia razem z "wąsem" na Gocław. Później o pieniądze będzie ciężko – przyznał w marcu ubiegłego roku Leszek Ruta, dyrektor ZTM.
Planowana lokalizacja stacji odcinka zachodniego II linii metra: - C8 (Wolska) – rejon skrzyżowania ulicy Płockiej z ulicą Wolską - C7 (Moczydło) – rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ul. Syreny - C6 (Księcia Janusza) – rejon skrzyżowania ul. Górczewskiej z ulicą Księcia Janusza
Planowana lokalizacja stacji odcinka wschodniego–północnego II linii metra: - C16 (Szwedzka) – rejon skrzyżowania ulicy Strzeleckiej z ulicą Szwedzką - C17 (Targówek I) – rejon skrzyżowania ulicy M. Ossowskiego z ulicą Pratulińską - C18 (Targówek II) – rejon skrzyżowania ulicy Pratulińskiej z ulicą Trocką
bako/par
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie