W niedzielę wieczorem Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego poinformował, że tarcza "Maria" przeszła w całości pod tunelem zachodnim I linii (w stronę Kabat). Nie przeszła jednak pod tunelem wschodnim (w kierunku Młocin), stąd problemy.
- W niedzielę po godz. 20 wykonawca zgłosił nam, że jeszcze nie możemy otworzyć tunelu - mówił rano w TVN 24. - Wykonawca zapewnia, że jutro rano wszystko zostanie oddane do użytku - dodał.
"W trakcie prac w rejonie tunelu urządzenia pomiarowe zarejestrowały przemieszczenia tunelu o amplitudzie 2,5 milimetra. Drgania te nie zagroziły bezpieczeństwu tunelu - napisał Malawko.
Duże utrudnienia dla pasażerów
Tarcza pod wschodnim tunelem
Czoło tarczy dotarło w rejon zachodniej ściany przyszłej stacji C11 Świętokrzyska, a korpus znajduje się pod tunelem wschodnim I linii.
"W związku z tym, zgodnie z przyjętymi procedurami bezpieczeństwa, została podjęta decyzja o przedłużeniu zamknięcia stacji A13 Centrum i A14 Świętokrzyska I linii metra. Otwarcie obu stacji nastąpi po całkowitym opuszczeniu przez tarczę rejonu tunelu wschodniego i wykonaniu pomiarów geodezyjnych oraz analiz" - dodał rzecznik metra.
Według niego analizy są konieczne dla upewnienia się, że wznowienie pełnego ruchu na I linii metra jest całkowicie bezpieczne. Malawko przyznał również, że część prac trwała dłużej niż prognozowano, a według stanu na godzinę 21 tarcza "Maria" ma do pokonania ścianę stacji Świętokrzyska.
- Stacje Centrum i Świętokrzyska mają zostać otwarte we wtorek rano - zapewnił Malawko.
Mówi Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy AGP Metro
Komunikacja zastępcza
Z powodu zamknięcia stacji Centrum i Świętokrzyska przedłużono funkcjonowanie komunikacji zastępczej. CZYTAJ O KOMUNIKACJI ZASTĘPCZEJ
Schemat pokazujący, gdzie znajduje się tarcza "Maria":
Wkrótce kolejne wyłączenia
Wyłączenie ruchu na I linii metra, w podobnym zakresie planowane jest także dwa tygodnie później - na weekend 25-26 maja. wtedy pod tunelami przejdzie kolejny TBM. Jak się dowiedzieliśmy, operacja nie odbędzie się w dniach 18-19 maja, ze względu na planowaną wtedy Noc Muzeów.
Natomiast podczas wakacji centralne stacje mogą być zamknięte znacznie dłużej. - Będzie to potrzebne do wykonania pieszego połączenia między peronem I i II linii metra. Przewidujemy, że operacja potrwa 2-3 miesiące - mówił w TVN 24 Mateusz Witczyński, rzecznik AGP Metro Polska, wykonawcy II linii metra.
lata/par//b