Zmiany w zasadach działania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) od 1 lutego. Abonament mieszkańca będą mogły wyrobić tylko osoby rozliczające podatek PIT w Warszawie. W życie wejdzie także kilka innych zmian.
Zmiany Rada Warszawy przyjęła 9 grudnia, uchwała właśnie się uprawomocniła. Wojewoda mazowiecki nie zakwestionował tego aktu prawnego. Jak informuje Zarząd Dróg Miejskich, wejdzie on w życie 1 lutego.
"Najważniejszą nowością będzie powiązanie abonamentu mieszkańca z podatkiem PIT. Abonament będzie przysługiwał wyłącznie osobom, które rozliczyły się z fiskusem za poprzedni rok w Warszawie. Zmiana służy zachęceniu do płacenia PIT w stolicy i ograniczeniu dostępu do przywilejów parkingowych dla osób, które unikają płacenia podatków" - wyjaśniają drogowcy.
I precyzują, że w okresie przejściowym, do 30 kwietnia 2022 roku, dokumentem potwierdzającym rozliczanie PIT w Warszawie będzie również formularz ZAP-3, złożony w 2021 lub 2022 roku, w którym wskazano Warszawę jako miejsce zamieszkania i składania zeznania podatkowego. Dzięki temu nie trzeba będzie czekać na abonament do momentu pierwszego rozliczenia podatkowego.
"Wszystkie wydane dotychczas abonamenty zachowują swoją ważność. Dopiero gdy wygasną, ich posiadacze występując o przedłużenie uprawnień będą zobowiązani udowodnić rozliczenie podatku PIT w Warszawie" - podkreśla ZDM.
Podstawowym warunkiem uzyskania abonamentu pozostaje meldunek (stały lub czasowy) na terenie SPPN.
Zapytaliśmy rzecznika ZDM Jakuba Dybalskiego co z emerytami, którzy nie składają PIT-u. Jak się okazuje, jeśli chcą uzyskać abonament mieszkańca, to muszą zacząć to robić. - Trzeba mieć rezydencję podatkową w Warszawie. W przypadku emerytów może to być zerowy PIT, który każdy może złożyć i urząd skarbowy nie może tego odmówić - wyjaśnił w rozmowie z tvnwarszawa.pl.
Ułatwienia dla niepełnosprawnych
Od 1 lutego również będą obowiązywać nowe zasady karty N+, która daje osobom niepełnosprawnym możliwość darmowego postoju w całej płatnej strefie. Miasto wydłużyło termin ich ważności do maksymalnie pięciu lat, czyli tyle, ile jest ważna niebieska karta parkingowa, będąca podstawą nadania karty N+.
"Znika wymóg posiadania prawa jazdy. Od teraz kartę będzie mogła dostać osoba niepełnosprawna, która nie ma prawa jazdy i jest wożona przez rodzinę lub asystenta. Wnioskując o kartę N+, nie trzeba też będzie przynosić orzeczenia o niepełnosprawności - wystarczy obowiązująca karta parkingowa" - informują drogowcy.
Karta N+ również przysługiwać będzie wyłącznie tym osobom, które rozliczyły w Warszawie podatek PIT za rok poprzedni. Osoby niepełnosprawne, które tego nie robią, mogą korzystać z bezpłatnego postoju na tzw. kopertach, wykładając za szybą kartę parkingową.
Meldunek sprawdzą sami
Inne usprawniania w SPPN, które wejdą w życie od 1 lutego, dotyczą składania reklamacji, zaświadczeń o zameldowaniu, wezwań do zapłaty i monitów oraz Honorowych Obywateli Warszawy.
"Prostsza będzie procedura reklamacji. Od 1 lutego będzie się ją składać na specjalnym formularzu. Zmiana ma ułatwić i przyspieszyć procedurę reklamacji. Wprowadzamy również na stałe możliwość uzyskiwania abonamentu mieszkańca drogą elektroniczną i rezygnujemy z zaświadczeń o zameldowaniu przez osoby wnioskujące o abonament. Meldunek sprawdzamy sami w rejestrze CRDBEL" - podaje Zarząd Dróg Miejskich.
Wezwania do zapłaty i monity, w przypadku braku takiej opłaty w terminie, miasto będzie wysyłało drogą elektroniczną, o ile wcześniej użytkownik strefy się na to zgodzi. Łatwiej będzie też parkować Honorowym Obywatelom Warszawy. "Otrzymają oni Kartę Honorową, której parametry umożliwią jej odczytanie przez e-kontrolę. Dzięki temu nie ma ryzyka nałożenia opłaty dodatkowej przez e-kontrolę i konieczności jej późniejszego anulowania" - wyjaśniają drogowcy.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl