Do Euro 2012 w stolicy będzie jeździć co najmniej 120 Swingów. Ostatni z 186 zamówionych tramwajów pojawi się do końca 2013 roku. W środę pasażerowie mogli wsiąść do setnego składu.
- To jest ważne wydarzenie, bo pokazuje, że komunikacja w Warszawie zmienia się w bardzo szybkim tempie – cieszy się Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich.
Ważne jest przyśpieszenie
Dostarczane od 2009 roku tramwaje są w pełni klimatyzowane, wyposażone w biletomaty i elektroniczną informację pasażerską oraz monitoring. Każdy pojazd może zabrać 201 pasażerów, w tym 40 będzie mogło zająć miejsca siedzące. Tramwaje mają też system zdalnej diagnostyki - ewentualne awarie mogą być monitorowane przez dyspozytorów w Centrali Ruchu. Tramwaje są także dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych dzięki automatycznie wysuwanej rampie dla wózków inwalidzkich i przycisków pasażerskich dla osób słabowidzących.
Tomasz
- Nasze pojazdy mają też bardzo dobre parametry przyśpieszania i krótką drogę hamowania, co decyduje o czasie podróży – podkreśla Tomasz Zaboklicki, prezes firmy Pesa.
Tramwaje w dwie strony
Na tory mają wyjechać również tramwaje dwukierunkowe, czyli takie, które mogą zawracać bez potrzeby dojeżdżania na pętlę.
- Lada chwila ogłosimy kolejny przetarg na tramwaje dwukierunkowe, które mają jeździć m.in. po moście Marii Skłodowskiej-Curie – zapowiada Michał Powałka.
Michał
Nie tylko tramwaje
Modernizacje taboru komunikacji miejskiej to nie tylko zakup nowych Swingów. Szybka Kolej Miejska jest w trakcie dostaw 13 składów typu Elf. Będą obsługiwały m.in. połączenie z lotniskiem im. Fryderyka Chopina.
Miejskie Zakłady Autobusowe kupiły niedawno 168 autobusów, w tym 20 10-metrowych marki Solbus, 36 autobusów 12-metrowych oraz 112 autobusów 18- metrowych marki Solaris.
Nowe pojazdy zakupiło także Metro Warszawskie - 35 pojazdów 6 wagonowych z konsorcjum Siemens-Newag. Będą obsługiwały zarówno I jak i centralny odcinek II linii.
mjc