O wyniku kilkumiesięcznych negocjacji Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjny poinformował na stronie jednego z portali społecznościowych. - W dniu 3 lutego 2014 roku zostało zawarte Porozumienie pomiędzy MKP, a Zastępcą Prezydenta m.st. Warszawy - w sprawie biletów wolnej jazdy - napisali.
Informację potwierdziła Agnieszka Kłąb z biura prasowego stołecznego ratusza. - W poniedziałek wiceprezydent Jacek Wojciechowicz porozumiał się ze związkowcami w tej sprawie - powiedziała tvnwarszawa.pl.
Co zostało ustalone?
Oto co wynika z porozumienia:
1. Każdy pracownik posiadający umowę o pracę z MZA, TW, Metrem Warszawskim, SKM, Mobilisem, ITS Michalczewski, PKS Grodzisk, niezależnie od wymiaru umowy o pracę otrzyma bilet pracowniczy, który będzie dopełnieniem do legitymacji wydawanej przez ZTM w Warszawie. Koszt dopełnienia wyniesie 100 zł (sto zł) za jeden bilet roczny. Koszt dopłaty do biletu pokrywa pracodawca.
2. Oprócz tego, dziecko pracownika: MZA, TW, Metra, SKM na żądanie pracownika otrzyma bilet uprawniający do bezpłatnych przejazdów. Koszt zakupu biletu również pokryje pracodawca.
3. Każdy emeryt lub rencista z MZK, MZA, TW, Metra, SKM oraz ZTM w Warszawie zachowa swoje dotychczasowe uprawnienia do 31 grudnia 2019 roku.
Żony i mężowie mają płacić
- To jest kompromis, a nie porozumienie. Nie udało nam się wywalczyć zniżek dla współmałżonków. Jednak my się nie poddajemy i na przełomie lutego i marca wrócimy do rozmów z prezydentem. Może wtedy zawarty przez nas kompromis faktycznie stanie się porozumieniem, bo według naszych wyliczeń 10 tys. osób w naszych spółkach żyje w formalnych związkach i mogliby oni skorzystać z takich ulg - powiedział w rozmowie z tvnwarszawa.pl Leszek Grzechnik, członek Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjnego.
Kolejnym celem związkowców będzie wypracowanie sposobu przyznania ulg lub rekompensaty finansowej ze strony pracodawców pokrywających stratę z tytułu zlikwidowania biletów dla współmałżonków pracowników. Powyższe porozumienie ma zostać przyjęte na najbliższej sesji Rady Warszawy.
Stracą ulgi
Związkowcy negocjowali z ratuszem od kilku miesięcy. Nie godzili się na odebranie przywilejów, o czym Rada Warszawy, głosami Platformy Obywatelskiej, zdecydowała w maju ubiegłego roku. Miasto tłumaczyło to koniecznością oszczędności budżetowych. Związki zawodowe działające w spółkach rozpoczęły wówczas przygotowania do strajku. Zapowiadany był on na początek lipca.
Darmowe przejazdy dla pracowników komunikacji miejskiej w Warszawie obowiązują od 1932 r. Według wyliczeń ratusza z 2013 roku likwidacja tego przywileju dałaby 12 mln zł dodatkowych wpływów do miejskiej kasy.
Z darmowych przejazdów korzysta 38 tysięcy osób: 11 tys. pracowników spółek przewozowych i ZTM: 5,2 tys. byłych pracowników spółek (emeryci i renciści) oraz 14,5 tys. członków rodzin pracowników, w tym ich rodzice, małżonkowie i konkubenci, dzieci i teściowie.
su,ij//ec
Związkowcy protestują przed ratuszem
Źródło zdjęcia głównego: TVN24