- Stacja zaczyna już przypominać inne stacje, zaczynamy właśnie zamykanie ostatniego stropu po stronie zachodniej - powiedział rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, Mateusz Witczyński.
Zapewnił, że pod tunelem Wisłostrady gotowa jest już konstrukcja samej stacji i hala peronowa.
Kończą się prace związane z budową torowiska i instalacją systemów radiokomunikacji i zasilania.
Wejścia do stacji CNK będą w kolorze morskim:
Wejścia do stacji CNK
- Planujemy pod koniec miesiąca przejazdy pociągów w trybie testowym na całej linii metra- dodał Witczyński.
Każda stacja jest wykonana z podobnych materiałów, różnią się kolorami. - Na stacji Centrum Nauki Kopernik będzie to kolor morski. Tej barwy będzie m.in. podwieszany sufit, wejścia na stację oraz ściany zatorowe - powiedział Witczyński.
Prace non stop
Witczyński pytany, czy w związku z tym nie będzie opóźnień w oddaniu budowy, powiedział, że prace na stacji przebiegają bardzo intensywnie i zapewnił, że stacja będzie ukończona zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września br.
- Na terenie budowy stacji pracuje ponad 450 osób, w trybie czterobrygadowym, który pozwala na prace 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu - wyjaśnił rzecznik wykonawcy metra.
Zaczynają sprzątanie na powierzchni
Dodał, że w tym tygodniu rozpoczną się także prace odtworzeniowe, związane z przywracaniem powierzchni nad stacją metra, czyli jej posprzątanie i przygotowanie gruntu pod trawniki i elementy małej architektury.
Ochrona przed zalaniem
Stacja metra CNK, położona w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły, ma być chroniona przed zalaniem, np. przy wiosennych roztopach, poprzez umieszczenie wszystkich otworów stacji powyżej poziomu wody.
- Wyznaczona została granica wody dwustuletniej, czyli najwyższego stanu wody w ciągu ostatnich 200 lat i wszystkie otwory stacji, przede wszystkim hale wejściowe i hale wentylatorów, umieszczone są powyżej tej granicy - wyjaśnił Witczyński.
Najgłębsze stacje
Stacje Nowy Świat - Uniwersytet i Centrum Nauki Kopernik są najgłębszymi na II linii podziemnej kolejki. Obie mają po cztery kondygnacje. Peron stacji w pobliżu skrzyżowania ulicy Świętokrzyskiej i Nowy Świat położony jest na głębokości 23 m.
Odcinek między stacją przy Nowym Świecie i na Powiślu jest też najdłuższym na całej nitce centralnego odcinka II linii metra i charakteryzuje się największym spadkiem poziomu. Tunele pod Wisłą przebiegają osiem metrów poniżej jej dna.
Centralny odcinek II linii metra
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku.
Budowa metra na finiszu - zobacz reportaż Łukasza Wieczorka, reportera TVN24:
Budowa metra na ostatniej prostej
PAP/su/mz
Źródło zdjęcia głównego: metro.waw.pl