Przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Trwa walka z czasem na stacji CNK

Prace na stacji CNK trwają całą dobę
Prace na stacji CNK trwają całą dobę
Źródło: metro.waw.pl
Prace na najbardziej opóźnionej stacji, Centrum Nauki Kopernik, mają zakończyć się zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września - informuje wykonawca. Hala peronowa jest gotowa i będzie miała kolor jasnoniebieski. Stacja o czterech kondygnacjach będzie jedną z najgłębszych na centralnym odcinku II linii metra.

- Stacja zaczyna już przypominać inne stacje, zaczynamy właśnie zamykanie ostatniego stropu po stronie zachodniej - powiedział rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie, Mateusz Witczyński.

Zapewnił, że pod tunelem Wisłostrady gotowa jest już konstrukcja samej stacji i hala peronowa.

Kończą się prace związane z budową torowiska i instalacją systemów radiokomunikacji i zasilania.

Wejścia do stacji CNK będą w kolorze morskim:

Wejścia do stacji CNK

- Planujemy pod koniec miesiąca przejazdy pociągów w trybie testowym na całej linii metra- dodał Witczyński.

Każda stacja jest wykonana z podobnych materiałów, różnią się kolorami. - Na stacji Centrum Nauki Kopernik będzie to kolor morski. Tej barwy będzie m.in. podwieszany sufit, wejścia na stację oraz ściany zatorowe - powiedział Witczyński.

Prace non stop

W sierpniu 2012 r. budowniczowie metra podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady. Prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.

Witczyński pytany, czy w związku z tym nie będzie opóźnień w oddaniu budowy, powiedział, że prace na stacji przebiegają bardzo intensywnie i zapewnił, że stacja będzie ukończona zgodnie z planem budowy, czyli do 30 września br.

- Na terenie budowy stacji pracuje ponad 450 osób, w trybie czterobrygadowym, który pozwala na prace 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu - wyjaśnił rzecznik wykonawcy metra.

Zaczynają sprzątanie na powierzchni

Dodał, że w tym tygodniu rozpoczną się także prace odtworzeniowe, związane z przywracaniem powierzchni nad stacją metra, czyli jej posprzątanie i przygotowanie gruntu pod trawniki i elementy małej architektury.

Ochrona przed zalaniem

Stacja metra CNK, położona w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły, ma być chroniona przed zalaniem, np. przy wiosennych roztopach, poprzez umieszczenie wszystkich otworów stacji powyżej poziomu wody.

- Wyznaczona została granica wody dwustuletniej, czyli najwyższego stanu wody w ciągu ostatnich 200 lat i wszystkie otwory stacji, przede wszystkim hale wejściowe i hale wentylatorów, umieszczone są powyżej tej granicy - wyjaśnił Witczyński.

Najgłębsze stacje

Stacje Nowy Świat - Uniwersytet i Centrum Nauki Kopernik są najgłębszymi na II linii podziemnej kolejki. Obie mają po cztery kondygnacje. Peron stacji w pobliżu skrzyżowania ulicy Świętokrzyskiej i Nowy Świat położony jest na głębokości 23 m.

Odcinek między stacją przy Nowym Świecie i na Powiślu jest też najdłuższym na całej nitce centralnego odcinka II linii metra i charakteryzuje się największym spadkiem poziomu. Tunele pod Wisłą przebiegają osiem metrów poniżej jej dna.

Centralny odcinek II linii metra

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku.

Budowa metra na finiszu - zobacz reportaż Łukasza Wieczorka, reportera TVN24:

Budowa metra na ostatniej prostej

PAP/su/mz

Czytaj także: