- W tym roku chcielibyśmy naprawić około tysiąca wagonów - zdradził Polskiej Agencji Prasowej prezes PKP Intercity. Na naprawy taboru spółka planuje wydać w tym roku 196 mln złotych - informuje Polska Agencja Prasowa.
- Nadal posiadamy zbyt małą liczbę wagonów, która spełniałyby oczekiwania pasażerów - powiedział Janusz Malinowski, który prezesem PKP Intercity został pod koniec marca 2011 r.
1/3 wagonów do kasacji
Codziennie w barwach PKP Intercity kursuje ok. 1120 wagonów. W grudniu było ich o ponad 100 mniej, dlatego w marcu ograniczono liczbę pociągów.
Malinowski wyjaśnił, że nawet 1000 z 3124 wagonów należących do spółki kwalifikuje się do kasacji. - Są bardzo stare, wyeksploatowane i ich remont jest nieopłacalny. Rozpoczęliśmy już proces pozbywania się ich. Jeżeli uda nam się w tym roku sprzedać lub zezłomować 500 wagonów, to będę zadowolony - wyjaśnił.
Prawie 200 mln zł na remonty
Dodał, że spółka zakontraktowała już na ten rok naprawy blisko 700 wagonów.
- To są wagony, które albo miały już w tym roku naprawy rewizyjne i ich naprawa właśnie trwa, albo zgodnie z harmonogramem dopiero pójdą do naprawy. W tym roku planujemy jeszcze zakontraktować do naprawy ok. 300 wagonów, czyli w 2011 r. chcemy wyremontować ok. tysiąc - zapowiedział Malinowski.
Według prezesa w tym roku spółka planuje wydać na remonty 196 mln zł, przy czym to nie dotyczy tylko wagonów, ale też lokomotyw. Malinowski podkreślił, że to o 70 mln zł więcej, niż przeznaczono na naprawy w zeszłym roku. Przyznał, że spółce nie starczy jednak pieniędzy na wszystkie planowane remonty.
20 szybkich pociągów
Prezes przypomniał, że PKP Intercity chce kupić 20 szybkich pociągów, które mogą osiągać prędkość ponad 200 km na godzinę. Mają jeździć na trasie Kraków - Warszawa - Gdańsk (linia E65). Pierwsze takie składy wyjadą na tory na przełomie 2013 i 2014 r. - Wagony, które obecnie są jeżdżą na linii E65, czyli nasz najlepszy tabor, zostaną skierowane na inne linie - wyjaśnił prezes.
Wagony zastąpione przez szybkie pociągi mają być skierowane m.in. na linię Poznań - Warszawa - Terespol, czy trasę Katowice - Kraków - Tarnów - Rzeszów, Warszawa- Lublin.
Agata Hernik(PAP)/bako/mz
Źródło zdjęcia głównego: | PAP/EPA/SPUTNIK/KREMLIN