W tym roku szczególny nacisk położony jest na dbanie o naturę.Ratusz zwraca uwagę, że nad Wisłą każdy mieszkaniec może znaleźć coś dla siebie - ścieżki rowerowe i biegowe, plaże, bulwary, miejsca do aktywności sportowej oraz liczne klubokawiarnie. Jednak - jak zauważa - wciąż poważnym problemem są pozostawiane nad rzeką śmieci.
Jedyna w swoim rodzaju
Dyrektor Biura Marketingu Urzędu m.st. Warszawy Robert Zydel podkreślał na piątkowej konferencji, że żadne inne miasto nie ma takiej Wisły jak stolica. "Pamiętajmy, że jeśli teraz o nią nie zadbamy, to za kilka lat nie będziemy mieli tak niecodziennej przestrzeni. Mamy przed sobą jasny i długofalowy cel - chcemy przekonać wszystkich, że warto być odpowiedzialnym za własne działania nad rzeką" - przekonywał.Dominika Partyga z Fundacji Civis Polonus wyjaśniła, że od połowy kwietnia w czwartki, piątki i soboty w godzinach wieczornych tereny nadwiślańskie przemierzają edukatorzy. - W tym roku w kampanię zaangażowanych jest dziewięć edukatorek i dwóch edukatorów, część z nich pracowała z nami już w zeszłym roku - mówiła. - Rozdajemy m.in. worki na śmieci, prowadząc przy tym swobodne rozmowy nt. "Dzielnicy Wisła" - dodała.Na początku lipca otwarte zostaną punkty wymiany, w których każdy będzie mógł - w zamian za zebrane i posegregowane odpady - odebrać gadżety umilające czas nad Wisłą, np. drewno na ognisko lub kupony na atrakcje wodniackie. Punkty zlokalizowane będą w pobliżu mostu Poniatowskiego po stronie śródmiejskiej oraz na plaży Poniatówka na Pradze.
Pojawią się patrole
Wieczorami nad Wisłą będzie można spotkać także patrole Stowarzyszenia Komisja Klubowa - zrzeszającej nadwiślańskie klubokawiarnie - ich zadaniem będzie pilnowanie, aby w pobliskich lokalach nie było zbyt głośno.Nad rzeką, w pobliżu stacji metra Centrum Nauki Kopernik przygotowano tzw. Biuro Dzielnicy Wisła. Jest ono czynne od czwartku do niedzieli w godz. 10-18. Można w nim znaleźć informację o klubokawiarniach nad rzeką, a także planowanych atrakcjach. Pracownicy biura doradzą też, jak najlepiej spędzić czas nad Wisłą.Dodatkową atrakcją kampanii - jak zapowiada ratusz - będzie festiwal "Dzika Rzeka" zaplanowany od 20 do 26 czerwca. W tym czasie w wybranych klubokawiarniach odbędą się pokazy, warsztaty oraz koncerty nawiązujące do tematu przyrody.Częścią kampanii jest również multimedialna "iBarka", na której organizowane będą wystawy oraz projekcje filmów realizowanych w ramach programu.
PAP/ran