Nowe linie, zmiany tras i węzeł przesiadkowy przy Stadionie Narodowym - wraz z otwarciem centralnego odcinka II linii metra zmieniła się organizacja komunikacji miejskiej. Część pasażerów bardzo negatywnie ocenia te plany.
Zmiany, które ZTM wprowadzi po zeszłorocznych konsultacjach społecznych, uwzględniają także zamknięcie mostu Łazienkowskiego.
Z Gocławia do metra
Linie, które obecnie kursują objazdami, ze względu na zamknięcie przeprawy, po otwarciu metra znowu zmienią swoje trasy.
Przy stacji Stadion Narodowy powstanie węzeł przesiadkowy i do niego będą dojeżdżać linie: 151, 411 i 502 ze Starej Miłosny oraz 514. Powstanie także nowa linia ekspresowa E-1, która Gocław połączy z metrem. To nie jedyne zmiany.
Linia 143 skończy bieg na rondzie Wiatraczna.
ZTM uruchomi też linie, które dotrą do stacji metra Politechnika z zachodu. Będą to:
- 382 z Dworca Zachodniego, przez Al. Jerozolimskie, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego,
- 423 z Bemowa ulicami: Radiową, Powstańców Śląskich, Górczewską, al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskimi, Grzymały-Sokołowskiego, Kopińską, Wawelską, al. Armii Ludowej i Waryńskiego.
Nie chcą się przesiadać
Nie wszyscy są jednak zadowoleni z takich zmian. Mieszkańcy Gocławia denerwują się, że ZTM zabiera im bezpośredni dojazd do centrum i "każe się przesiadać". - Będzie makabra w dojeździe do centrum - napisali na jednym z portali społecznościowych. Chodzi między innymi o wymienioną linię 151, która obecnie kursuje mostem Poniatowskiego do centrum (trasa objazdowa na czas wyłączenia mostu Łazienkowskiego). Po otwarciu centralnego odcinka II linii metra dojedzie tylko do Stadionu Narodowego.
- To właśnie metro zapewni mieszkańcom Gocławia najszybszy dojazd do ścisłego centrum Warszawy - tłumaczy swoją decyzję ZTM.
Jak wyjaśnia Magdalena Potocka, z ZTM czasem przesiadka nie oznacza wydłużenia czasu przejazdu. - Zawsze jakaś grupa mieszkańców krytycznie podchodzi do zmian. Jednakże my nie chcemy utrudnić im życia, ale jeszcze bardziej usprawnić komunikację miejską - tłumaczy.
Dodaje, że mniej autobusów na moście Poniatowskiego to także płynniejszy ruch i mniej korków, w stoją także pojazdy komunikacji miejskiej.
Nie jedyne zmiany
Po otwarciu metra ZTM uruchomi także nową linię dowozową 202, która kursować będzie z Gocławka przez Szaserów, Mińską i Lubelską do stacji metra Stadion.
Powstanie także nowa linia E-5, która połączy Jelonki ze stacją metra Rondo Daszyńskiego. Kursować będzie ulicami: Górczewską, Lazurową, Wolską, Kasparzaka i Prostą co 8-10 minut w szczycie.
Linia 155 jeździć będzie z Koła na plac Zawiszy. "Głównym jej zadaniem będzie dowóz mieszkańców Koła do stacji podziemnej kolei. Ponadto zastąpi na Woli wycofaną stamtąd linię 159" – informuje ZTM.
Kolejna nowa linia to ekspresowa E-3, która zapewni połączenie osiedla Targówek z II linią metra. Linia kursować będzie jednokierunkowo, co 10 minut. Rano dowozić będzie tylko pasażerów do Dworca Wileńskiego a popołudniu tylko z Dworca Wileńskiego na Targówek. Na trasie będzie mieć tylko 6 przystanków: Pratulińska, Handlowa, DKS Targówek, Witebska, Myszkowska i Piotra Skargi.
Do Dworca Wileńskiego dojadą także autobusy oznaczone symbolem E-7, które wyruszą z ul. Zaułek na Białołęce, by pojechać ulicami Berensona, Skarbka z Gór, Magiczną, Głębocką, św. Wincentego, Kondratowicza, Młodzieńczą, Radzymińską i al. Solidarności.
Linia ta będzie jednokierunkowa. Rano pojedzie tylko w kierunku stacji metra, a po południu w kierunku osiedla. Zatrzymywać się będzie wyłącznie na przystankach: Kąty Grodziskie, Skarbka z Gór, Os. Derby VI, Os. Derby III, Os. Derby i Jesiennych Liści.
Skorygowane trasy
Kolejne zmiany czekają na pasażerów linii 512. To z niej "wydzielona" zostanie linia 412, której zadaniem jest wzmocnienie dojazdu z Zacisza do stacji metra Dworzec Wileński. Linia kursować będzie tylko w jednym kierunku – z Zacisza do Dworca Wileńskiego i tylko w godzinach porannego szczytu.
Linia 159 została wycofana z korkującego się odcinka ul. Towarowej i skierowana od strony Siekierek przez Dworzec Zachodni do pętli przy centrum handlowym Blue City.
Jak przekonuje ZTM, pozwoli to na uatrakcyjnienie komunikacji na ciągu ul. Koszykowej i połączenia z Dolnym Mokotowem poprzez zwiększenie częstotliwości kursowania linii.
Autobusy z numerem 512 zostaną skierowane ul. Targową i południowym odcinkiem ul. Jagiellońskiej do stacji metra przy Stadionie Narodowym. "To rozwiązanie, spełni także postulaty mieszkańców Starej Pragi o uruchomienie połączenia lokalnego" – przekonuje ZTM.
Skorygowana zostanie trasa linii 174 w Śródmieściu. Zostanie wycofana z okolic Zachęty i pojedzie al. Jana Pawła II, Świętokrzyską do E. Plater.
Linia 338 pojedzie przez ul. Dąbrowszczaków i będzie kursowała także przez cały dzień co pozwoli na zapewnienie połączenia Targówka Przemysłowego i Szmulowizny z II linią metra.
Pojazdy z tabliczką 527 dotrą do pętli Esperanto w związku z likwidacją pętli na pl. Bankowym.
Linie 718, 738 i 805 wrócą na swoją trasę sprzed rozpoczęcia budowy metra, czyli na al. Solidarności, Targową i Kijowską. Ponadto linie 105, 160 będą kursowały rzadziej niż dziś.
Jak zapewnia Potocka, po wprowadzeniu zmian, ZTM będzie obserwować, na ile nowa organizacja komunikacji się sprawdza. - Wtedy też ewentualnie będzie można myśleć o jakiś korektach - dodaje.
Tramwaje po otwarciu metra kursować będą bez zmian. Początkowo ZTM informowało, że one także pojadą inaczej. - W związku z zamknięciem mostu Łazienkowskiego planowe zmiany zostały wprowadzone wcześniej - tłumaczy Potocka.
b/su/r