Dopiero w niedzielę rano prezydent Warszawy potwierdziła ostatecznie, że centralny odcinek II linii metra zostanie otwarty w niedzielę o godz 9.30. Tak też się stało - chwilę później w trasę ruszył pierwszy skład z pasażerami.
- O 9.30 startuje #metro2 #Warszawa! Dzisiaj przejazd nową linią bezpłatny. Zapraszam wszystkich mieszkańców do korzystania! - poinformowała na twitterze Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Bez fajerwerków
Jak mówił w sobotę Jarosław Jóźwiak, wiceprezydent Warszawy, ratusz nie przygotowuje żadnej imprezy z okazji otwarcia II linii podziemnej kolejki, ponieważ warszawiacy długo na nie czekali. - Dzień otwarty w metrze już był, po zakończeniu prac budowlanych pokazaliśmy warszawiakom jak będzie to wyglądało i wtedy było mnóstwo atrakcji - przypomniał. Zdradził, że drobne niespodzianki dla pasażerów szykuje Metro Warszawskie.
PRZYGOTOWANIA DO OTWARCIA:
Centralny odcinek II linii przed otwarciem
II linia metra uzyskała wcześniej wszystkie pozwolenia potrzebne do jej otwarcia. Pociągi przejechały wymagane 5 tys. kilometrów bez awarii, a strażacy przeprowadzili pomyślnie testy na II linii.
Miało być otwarte w grudniu 2014
Centralny odcinek II linii metra to chyba pierwsza tak duża inwestycja, której otwarcie objęte było tajemnicą do ostatniej chwili. W ubiegłym roku sytuacja wyglądała nieco inaczej.
Hanna Gronkiewicz-Waltz przed II turą ostatnich wyborów samorządowych zapowiedziała, że metro zostanie otwarte 14 grudnia. Tak się jednak nie stało. Ratusz najpierw tłumaczył, że opóźnienie spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji Rondo Daszyńskiego, do którego doszło 2 grudnia.
Później prezydent przekonywała, że urzędnicy określali grudniowy termin na podstawie odbiorów czterech ostatnich stacji I linii metra na bielańskim odcinku. - Antycypowaliśmy, że to będzie mniej więcej ponad 60 dni od momentu zakończenia budowy – przekonywała w TVN24 Gronkiewicz-Waltz.
6 kilometrów trasy i 7 stacji
Centralny odcinek drugiej linii metra, o długości ponad 6 kilometrów, połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji Świętokrzyska.Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor. Poszczególne stacje różnią się kolorystyką.Stacja Nowy Świat-Uniwersytet jest w kolorze fioletowym, to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod ziemią. Wynika to z geologii Warszawy - konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.
Za 4,17 mld zł
"Głosem" drugiej linii warszawskiego metra będzie Maciej Gudowski, jeden z najpopularniejszych lektorów w Polsce. Kandydaturę Gudowskiego poparło niemal 50 proc. mieszkańców, którzy wzięli udział w internetowym głosowaniu.Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.
Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 r. budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r.
ZTM uczy, jak korzystać z bramek na II linii metra:
Jak korzystać z bramek w metrze?
My już przejechaliśmy centralnym odcinkiem II linii metra:
Przejechaliśmy II linią metra
ran,PAP/r