Przygotuj się na:

ZMIANY W KODEKSIE DROGOWYM

Szóstego grudnia weszły w życie nowe przepisy o tworzeniu drogowych korytarzy życia oraz jazdy na suwak.

Nowe słupki będą się zginać. Dla bezpieczeństwa rowerzystów

Warszawa

ZDMSłupki zostaną wymienione

Zarząd Dróg Miejskich postanowił wymienić metalowe słupki stojące w osi ścieżek rowerowych na nowe - elastyczne. Na początek zostanie ich zainstalowanych 300 sztuk.Słupki ustawiane zwykle w miejscach, gdzie ścieżka styka się z prostopadłą drogą. Chodzi o uniemożliwienia wjazdu samochodów na drogę dla rowerów lub chodnik. Tam gdzie to możliwe, ZDM postanowił wymienić żeliwne konstrukcje, na słupki z mas elastycznych. Chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa - wjechanie w metalowa przeszkodę zapewne nie należy do najprzyjemniejszych.Drogowcy ogłosili właśnie przetarg na wykonawcę. Firma, która przedstawi najlepszą ofertę dostarczy pilotażowo 300 słupków i zamontuje je w miejsce już stojących konstrukcji.

Słupek, który się zginą

Wymagania są wysokie. Jak czytamy w specyfikacji, słupki muszą spełniać międzynarodowe standardy oceny obrażeń głowy (HIC) i minimalizować skutki ewentualnej kolizji. "Muszą też być wykonane z mas elastycznych z pamięcią kształtu. Elastyczność słupka oraz pamięć kształtu powinna umożliwić 60 pełnych wygięć (90 stopni) w tym samym kierunku i powrócić do początkowego kształtu. Słupek musi wytrzymać siłę uderzenia pojazdu o masie 1500 kg, jadącego z prędkością 80 km/h i powrócić do pierwotnego kształtu bez deformacji" - informują drogowcy.

Słupki będą oklejone folią odblaskową, a ich zwieńczenia pomalowane żółtą farbą. Zostaną posadowione w specjalnych gniazdach, które umożliwią ich demontaż na czas odśnieżania.b//ec