- Te, które będą stawiane w najbliższych miesiącach, będą bardziej funkcjonalne i lepiej przystosowane do potrzeb mieszkańców – zapowiada Zarząd Transportu Miejskiego. Jak już informowaliśmy, nowe wiaty, których montaż rozpoczął się w 2013 roku, nie wszystkim przypadły do gustu.
Po apelach mieszkańców i krytyce mediów ZTM i firma AMS, która odpowiada za realizację projektu, postanowiły wprowadzić zmiany w projekcie wiat konkursowych i seryjnych (konkursowe to te z czerwoną lamówką, ustawiane są w reprezentacyjnych miejscach, seryjne - najprostsze, instalowane poza ścisłym centrum stolicy).
Poprawili projekt
Co się zmieni? Jak informuje ZTM, w nowych wiatach konkursowych zamontowane zostaną dłuższe ławki (kosztem jednego baneru reklamowego), a przy tych, których gabaryty pozwalają tylko na montaż ławki dwuosobowej, pojawią się dodatkowe, zewnętrzne ławki. Wygodniejsza będzie też sprowadzanie rozkładu - w wiatach seryjnych tablice z rozkładami jazdy będą montowane około 30 cm niżej.
Przypomnijmy, jeszcze w kwietniu rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego Igor Krajnow przekonywał nas, że jakiekolwiek zmiany w przyjętym projekcie są niemożliwe.
Istniejące wiaty nie będą korygowane, ale może zmienić się ich najbliższe otoczenie.
- Same wiaty konkursowe, które już stoją na ulicach, nie będą zmieniane. Będziemy jednak dostawiać ławki i słupki z rozkładem jazdy obok wiat. Tam, gdzie zajdzie taka konieczność, rozważamy również zamontowanie dodatkowej wiaty według nowego projektu. Chodzi o główne punkty przesiadkowe i przystanki, z których korzysta najwięcej pasażerów - zapowiada Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM.
Niestety, urzędnicy pozostają głusi na prośby o zmiany w projekcie, budzących największe kontrowersje, wiat konserwatorskich. Choć są estetyczne to nie przystają do polskich warunków atmosferycznych - nie zapewniają należytej ochrony przed wiatrem i deszczem.
Tysiąc wiat do ustawienia
W sumie do końca 2016 roku na ulicach stolicy pojawi się jeszcze ponad tysiąc nowych wiat wykonanych według poprawionego projektu (łącznie kontrakt partnerstwa prywatno-publicznego zakłada instalację 1580 wiat).
- Całość kontraktu ma być zakończona w roku 2016. Sto wiat ustawianych miesięcznie w tych najlepszych momentach daje nam gwarancję, że w tym określonym czasie zakończymy ustawianie nowych wiat – zapowiedział w środę Wiesław Witek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zmiany w nowych wiatach
315 nowych stojaków
Ponadto, na części przystanków autobusowych z nowymi wiatami planowany jest montaż stojaków rowerowych. Początkowo zakładano ustawianie stojaków z jednym stanowiskiem. Ostatecznie podjęto decyzję o montażu 315 stojaków z liczbą stanowisk od 3 do 5.
315 nowych stojaków
jk,kś/b