"Z wielkim entuzjazmem ogłaszamy, że Krystyna ma już 10 metrów za sobą" - poinformowali pracownicy Metra Warszawskiego. "Z każdym dniem będzie coraz więcej" - zapewnili. Tarcza drąży tunel od przyszłej stacji metra Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego.
Pracę Krystyny można śledzić na stronie Metra Warszawskiego. Przedstawiciele spółki aktualizują dane w każdy piątek. Rozruch Krystyny miał miejsce w ubiegłym tygodniu. "Poszedł gładko" - zapewniali miejscy urzędnicy. - Chciałabym, żeby tarcza pobiła dotychczasowe rekordy - miła sama Renata Kaznowska, zastępca Prezydenta Warszawy.
Tarcza ma do pokonania dystans długi na 3,5 kilometra: od stacji Księcia Janusza do Ronda Daszyńskiego, gdzie obecnie kończy się druga lina metra na Woli.
Drąży i buduje
Tarcza to długa niemal na 100 metrów maszyna, która drąży grunt i równocześnie buduje betonową obudowę tunelu. Elementy tarczy były włożone przez otwór w stropie stacji na poziom minus dwa (czyli ten, gdzie będą tory i perony) i montowane na dole.
Potem odbył się wspomniany próbny rozruch i rozpoczęło właściwe drążenie tunelu. Tarcza pod ziemią przechodzi przez betonowe konstrukcje kolejnych stacji (na każdej ma serwisowy postój), a po zakończeniu drążenia całego tunelu, po zdemontowaniu, zostanie wyjęta na powierzchnię.
Tarcze są dwie (bo dwa są też tunele).
W 12 minut do Świętokrzyskiej
Budowa metra na Wolę rozpoczęła się jesienią 2016 roku. Kolejka pojedzie ze stacji Rondo Daszyńskiego. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod Płocką w rejonie skrzyżowania z Wolską; dalej Młynów (C07) planowana pod Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod Górczewską w rejonie skrzyżowania z Księcia Janusza.
Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Dojazd ze stacji Księcia Janusza na Świętokrzyską będzie trwał około 12 minut.
Na Targówku tunele już są
Prace nad budową drugiej linii na Targówku bardziej zaawansowane. Tam tarcze - Anna i Maria - już wydrążyły oba tunele. Wszystko trwało osiem miesięcy. Planowane stacje po stronie wschodniej to: "Szwedzka" (C16) pod Strzelecką po wschodniej stronie Stalowej; "Targówek" (C17) w okolicy skrzyżowania Pratulińskiej z Ossowskiego oraz "Trocka" (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Jak mówił ostatnio rzecznik wykonawcy metra na Targówek Mateusz Witczyński, harmonogram prac przewiduje, że pociągi pojadą tam w maju 2019 roku.
Tarcza przebiła się przy Wileńskim
Tarcza przebiła się przy Wileńskim
Tarcza przebiła się przy Wileńskim
kw/r