Metro i Siemens walczą na ekspertyzy

Problem z Inspiro
Problem z Inspiro
Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Problem z InspiroArtur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl

Koła w pociągach Inspiro i tory, po których jeżdżą zużywają się zbyt szybko. Dlaczego? - Wina leży po stronie kół – wynika z ekspertyzy profesorów Politechniki Warszawskiej na zlecenie metra. – Problemem są tory – twierdzi biegły sądowy powołany na wniosek Siemensa. Sporem będzie się dziś zajmował sąd, ale mało prawdopodobne, że go rozstrzygnie.

Przed sądem rejonowym w Warszawie odbędzie się dziś sprawa między Metrem Warszawskim a firmą Siemens, która dostarczyła pociągi kursujące na II linii metra. Chodzi o ich zużywające się koła i zniszczone szyny.

CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT

Dotarliśmy do opinii biegłego, która w piątek zostanie oficjalne przedstawiona przed sądem. Jej autor skupia się przede wszystkim na torach, w szczególności ich smarowaniu. Biegły stwierdził, że rozjazdy na stacjach Rondo Daszyńskiego i Dworzec Wileński wykazują ślady zużycia, pomimo bliskiej odległości od smarownic. Wnioskuje, że wynika to z nieprawidłowego rozmieszczenie smarownic - na prostym odcinku, zamiast na łuku. Podkreśla także, że smarownice nieustannie się psują.

Autor opinii twierdzi, że twardość szyny zewnętrznej miała niewłaściwe parametry, ale wątku tego nie rozwija. Wprowadza też temat braku prowadnic na łukach, co ma wpływać na zbyt duże obciążenie krawędzi szyny.

Biegły relacjonuje, że nie udostępniono mu niezbędnej dokumentacji. W trakcie spotkania z przedstawicielem metra miało się okazać, że brakuje protokołów odbiorów końcowych wraz z pomiarami. Odmówiono mu wglądu do dzienników prowadzonych przez dyżurnych ruchu, gdzie na bieżąco zgłaszane są usterki. Krytykuje brak współpracy między miejską spółką a producentem taboru.

Metro krytycznie o opinii

Z opinią zapoznało się już Metro Warszawskie. – Pan biegły ograniczył się do jedynie do analizy smarownic, nie sprawdził nawet geometrii, tego jako koła wpisują się w tory, a to kluczowa sprawa. Pisze, że gdzieś nie dostrzegł smaru, przecież nie chodzi to, żeby był widoczny, to bardzo cienka warstwa rozprowadzana przez koła – dowodzi wiceprezes miejskiej spółki Marek Sokołowski.

Polemizuje też z wnioskiem o konieczności instalacji prowadnic, czyli wewnętrznych ograniczników między torami. – Takie urządzenie instaluje się wyłącznie w newralgicznych punktach, np. na mostach czy na małych łukach, aby nie doszło do wykolejenia. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wymagana są w miejscach, w których pociągi jeżdżą powyżej 90 km/h, metro takiej prędkości nie osiąga - tłumaczy członek zarządu Metra Warszawskiego.

Przekonuje, że inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego, którzy kontrolują właśnie metro, nie mieli żadnych zastrzeżeń, ani do smarowania, ani do twardości szyn.

Marek Sokołowski zapewnia też, że jego spółka nie chciała ukrywać żadnych dokumentów przed biegłym. – Wniosek o udostępnianie takich dokumentów musi złożyć któraś ze stron postępowania, w tym wypadku my albo Siemens. Kiedy dowiedzieliśmy się, że jest na nie zapotrzebowanie, powiadomiliśmy biegłego, że złożymy w sądzie stosowny wniosek, wtedy on powiadomił nas, że już ich nie potrzebuje – relacjonuje nasz rozmówca.

Eksperci wskazują na koła

Zapewnia, że wbrew uwagom biegłego, metro od niemal roku usiłuje nakłonić Siemensa do pomocy przy poszukiwaniu przyczyn problemów z kołami i torami. Wobec braku reakcji zgłosił tzw. wadę systemową i przejął środki zabezpieczone na specjalnym koncie bankowym. 65 mln zł było finansową gwarancją przelaną przez producenta.

Miejska spółka zleciła też swoją ekspertyzę. Dokument sygnowanego przez trzech profesorów Politechniki Warszawskiej - Andrzeja Chudzikiewicza z Wydziału Transportu oraz Krzysztofa Rożniatowskiego i Andrzeja Zagórskiego - z opinią biegłego więcej dzieli niż łączy. Taka sama jest tylko diagnoza – szyny na łukach i rozjazdach zużywają się zbyt szybko.

Eksperci wynajęci przez metro dokładnie zbadali materiały i parametry, prześwietlili zarówno infrastrukturę kolejową, jak i układ jezdny pociągów. Dane dla Inspiro zestawili z danymi dla składów Alstom Metropolis, który specjalnie w tym celu jeździł przez półtora miesiąca na II linii.

Do jakich wniosków doszli? Wskazują na wadliwość kół pociągów Siemensa.

"Współpraca kół zestawów kołowych z torem w przypadku pociągu Inspiro charakteryzuje się gorszymi warunkami w porównaniu z pociągiem Metropolis. Warunki te mogą powodować intensywniejsze zużycie profili szyn, co może skutkować intensywniejszym zużycie profili kół wszystkich pociągów eksploatowanych w warszawskim metrze oraz zwiększać tendencje pojazdów do wykolejeń" – czytamy w raporcie. W końcowej konkluzji profesorowie proponują modyfikację konstrukcji wózków w Inspiro.

Wiceprezes Sokołowski ubolewa, że Siemens nie ustosunkował się nigdy do dokumentu, a poszedł do sądu.

– Zwrócił się z wnioskiem o zabezpieczenie dowodu, dlatego sąd nie będzie rozstrzygał, kto ma rację. Obawiam się, że sprawa skończy się na przesłuchaniu świadków i przyjęciu opinii biegłego. O nasze argumenty w normalnym procesie jestem spokojny - podsumowuje.

Piotr Bakalarski, Robert Zieliński

Pozostałe wiadomości

Ksiądz pełniący posługę w jednej z warszawskich parafii został zatrzymany przez funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Duchowny jest podejrzany o oszustwa podatkowe oraz przywłaszczenie pieniędzy pochodzących z darowizn. Straty Skarbu Państwa mogły wynieść ponad pięć milionów złotych.

Ksiądz z warszawskiej parafii zatrzymany przez CBA

Ksiądz z warszawskiej parafii zatrzymany przez CBA

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prace przy budowie linii tramwajowej na Sielce w ciągu ulicy Spacerowej i Gagarina zbliżają się do końca. Ratusz zapowiada, że pierwsze składy z pasażerami pojadą na przełomie maja i czerwca. Otwarcie Spacerowej dla kierowców obu kierunkach ma nastąpić już w połowie przyszłego miesiąca.

Ostatni etap prac na Gagarina. Kolejne zmiany w ruchu i jazdy testowe tramwaju

Ostatni etap prac na Gagarina. Kolejne zmiany w ruchu i jazdy testowe tramwaju

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na ulicy Koszykowej będzie więcej zieleni. Miejsce betonowych płyt zajmą nasadzenia krzewów i bylin. Zmieni się otoczenie przy ulicy Lindleya, Chałubińskiego i Krzywickiego.

Na Koszykowej mniej betonu, więcej zieleni

Na Koszykowej mniej betonu, więcej zieleni

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Drogowcy na Placu Pięciu Rogów rozstawili kamery i rozpoczęli liczenie. Okazuje się, że miesięcznie przemieszcza się tamtędy ponad milion osób. Tygodniowo ponad 12 tysięcy spacerowiczów ogląda "niebieskie jajo" - interaktywną rzeźbą Joanny Rajkowskiej.

Policzyli ludzi na Placu Pięciu Rogów i sprawdzili zainteresowanie "niebieskim jajem"

Policzyli ludzi na Placu Pięciu Rogów i sprawdzili zainteresowanie "niebieskim jajem"

Źródło:
PAP

W czwartek rano nad południową Norwegią na trzy godziny zamknięto przestrzeń powietrzną. Powodem był "błąd techniczny" w centrum kontroli w Oslo - przekazał norweski operator portów lotniczych. Opóźnienia lotów mogą potrwać cały dzień. Zakłócenia dotknęły także podróżujących z Polski.

Na kilka godzin wstrzymano loty nad Norwegią. Powodem "błąd techniczny"

Na kilka godzin wstrzymano loty nad Norwegią. Powodem "błąd techniczny"

Źródło:
tvn24.pl, Kontakt 24, The Local, mojanorwegia.pl

Policjanci z warszawskiej Woli zatrzymali 46-latka, który popełnił wykroczenie drogowe. Okazało się, że jego prawo jazdy jest podrobione. Mężczyzna tłumaczył, że kupił je przez internet, bo właściwe mu odebrano. Grozi mu pięć lat więzienia.

Zabrali mu prawo jazdy, nowe kupił w sieci

Zabrali mu prawo jazdy, nowe kupił w sieci

Źródło:
PAP

Kierowcy musieli się rozstać z 55 samochodami. Skonfiskowała je policja, na podstawie nowych przepisów, które weszły w życie 14 marca. Chodzi o nietrzeźwe osoby, które wsiadły za kierownicę. Część tych aut trafiła do "osób godnych zaufania".

Trafiają na policyjne parkingi lub do "osób godnych zaufania". Ile aut skonfiskowano pijanym kierowcom?

Trafiają na policyjne parkingi lub do "osób godnych zaufania". Ile aut skonfiskowano pijanym kierowcom?

Źródło:
tvnwarszawa.pl

32-letni kierujący był tak pijany, że ledwo mówił i nie mógł dmuchnąć w policyjny alkomat. W nocy bez włączonych świateł wjechał pod prąd na jedną z głównych ulic w Piasecznie.

W nocy, bez świateł, jechał jedną z głównych ulic w mieście. Nie był w stanie dmuchnąć w alkomat

W nocy, bez świateł, jechał jedną z głównych ulic w mieście. Nie był w stanie dmuchnąć w alkomat

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Najpierw było "złe spojrzenie" i żądanie przeprosin. Sytuacja szybko jednak eskalowała. Pojawiły się groźby i żądanie pieniędzy. Napastnicy dostali dwa złote, a po chwili zostali zatrzymani. Dwaj mężczyźni oraz kobieta usłyszeli zarzuty i zostali tymczasowo aresztowani.

Zaczęło się w autobusie od "złego spojrzenia"

Zaczęło się w autobusie od "złego spojrzenia"

Źródło:
tvn24.pl

Dwóch mężczyzn usłyszało zarzut posiadania znacznej ilości narkotyków. W mieszkaniu na terenie Radomia i samochodach podejrzanych znaleziono łącznie 16,5 kilograma kokainy i heroiny.

"Nakryli ich, gdy rozdrabniali i pakowali narkotyki". O wartości sześciu milionów złotych

"Nakryli ich, gdy rozdrabniali i pakowali narkotyki". O wartości sześciu milionów złotych

Źródło:
PAP

Pomimo stałych napraw, które zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżnym, najstarszą nitkę podziemnej kolei w stolicy czekają spore prace modernizacyjne. Pojawią się nowe urządzenia sterowania ruchem, uszczelnione zostaną tunele i dylatacje. Wymienione zostaną też szyny.

Wozi warszawiaków od 30 lat. Wymienią kamery na najstarszych stacjach metra, uszczelnią tunele

Wozi warszawiaków od 30 lat. Wymienią kamery na najstarszych stacjach metra, uszczelnią tunele

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zarząd Dróg Miejskich ogłosił przetarg na włączenie do Systemu Informacji Parkingowej 18 parkingów. W ostatnim czasie dołączyły do niego też miejsca postojowe należącej do trzech prywatnych operatorów.

Przy 18 miejskich parkingach pojawi się informacja o wolnych miejscach. Dołączą też prywatne

Przy 18 miejskich parkingach pojawi się informacja o wolnych miejscach. Dołączą też prywatne

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwaj uczestnicy bójki na Nowym Świecie w centrum Warszawy zostali skazani na siedem lat więzienia. Sąd orzekł również nawiązkę po 10 tysięcy złotych. Wyrok usłyszał również kolega skazanych, który pomagał ukrywać się jednemu z nich - pięć miesięcy ograniczenia wolności. Głównego podejrzanego nie udało się sprowadzić z Turcji.

Zabójstwo na Nowym Świecie. Jest wyrok, ale główny podejrzany nie stanął przed sądem

Zabójstwo na Nowym Świecie. Jest wyrok, ale główny podejrzany nie stanął przed sądem

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Funkcjonariusze Centralnego Biura Antykorupcyjnego w śledztwie dotyczącym korupcji zatrzymali 65-letniego adwokata Waldemara G., będącego jednocześnie rektorem jednej z warszawskich uczelni. Do czasu wyjaśnienia sytuacji jego obowiązku przejmuje prof. dr hab. Roman Wieruszewski.

Rektor jednej z warszawskich uczelni usłyszał zarzuty. Dotyczą korupcji

Rektor jednej z warszawskich uczelni usłyszał zarzuty. Dotyczą korupcji

Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

Był historykiem i członkiem opozycji demokratycznej w okresie PRL. Na elewacji budynku przy ulicy Rudnickiego 6 odsłonięto w środę mural pamięci prof. Karola Modzelewskiego. Biało-czarne dzieło zaprojektował znany artysta Wilhelm Sasnal.

Odsłonięto mural upamiętniający profesora Karola Modzelewskiego

Odsłonięto mural upamiętniający profesora Karola Modzelewskiego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wernisaż wystawy "Dar Paderewskiego", zorganizowanej w Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim, odbędzie się w czwartek. Od piątku wystawa będzie dostępna dla zwiedzających. To prezentacja ponad 220 dzieł sztuki i pamiątek związanych z Ignacym Janem Paderewskim, jednym z największych polskich muzyków i mężów stanu XX wieku.

"O życiu Ignacego Jana Paderewskiego opowiadają należące do niego przedmioty"

"O życiu Ignacego Jana Paderewskiego opowiadają należące do niego przedmioty"

Źródło:
PAP