Jazdy testowe na centralnym odcinku II linii metra rozpoczęły się w piątek. Jak informowali przedstawiciele Metra Warszawskiego, pociągi inspiro wyjeździć muszą bezawaryjnie 5 tys. kilometrów. W czwartek rano Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego potwierdziła w rozmowie z portalem tvnwarszawa.pl, że testy są już na finiszu.
- Przewidujemy, że zakończą się przed południem. Do tej pory nie odnotowaliśmy żadnych poważnych awarii - informowała Bartoń.
Tuż przed południem poinformowała nas: - Przejechaliśmy 5000 km.
"Otwarcie #metro2 coraz bliżej: testy pociągów zakończone pozytywnie, 5000 km przejechane bezawaryjnie" - podała po 12.00 na Twitterze prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz.
"Dzisiaj nie możemy jeszcze podać daty"
- Teraz raport z jazd testowych zostanie przekazany do Instytutu Kolejnictwa, który wyda o nim opinię. Bez tego metro nie może zostać otwarte. Dzisiaj nie możemy jeszcze podać daty jego uruchomienia. Musimy poczekać na zakończenie ostatnich testów systemu i dopracowanie kwestii związanych ze zmianą organizacji komunikacji miejskiej po otwarciu II linii metra. Prace przebiegają jednak bardzo szybko - powiedział Bartosz Milczarczyk, rzecznik ratusza.
Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie w poniedziałek, urzędnicy planują otwarcie w weekend. Czy termin jest nadal realny? Rzeczniczka metra nie chciała odpowiedzieć na to pytanie. Nie przesądza też, jak długo potrwa uzyskiwanie certyfikatu z Instytutu Kolejnictwa.
Teraz umyją pociągi
- Nie będziemy jednak w tym czasie próżnować. Mamy za sobą bardzo intensywne jazdy testowe. W tej chwili pociągi zjeżdżają do stacji postojowo-technicznej na Kabatach. Tam będą myte i czyszczone, łącznie z tapicerką, ponieważ w czasie jazd testowych na składach osiadł pył budowlany. Musimy także zdjąć wszystkie folie zabezpieczające na stacjach. Jeszcze raz sprawdzimy także działanie systemu informacji pasażerów i poprawność zamontowanych tabliczek - opisała Bartoń.
Bez fety
Wiadomo, że uruchomienie centralnego odcinka II linii metra odbędzie się bez wielkiej fety.
- Chcemy, jak najszybciej otworzyć metro dla mieszkańców, dlatego nie planujemy żadnej fety – zaznaczył Milczarczyk.
Straż przećwiczyła ewakuację
Metro zostało sprawdzone przez strażaków. We wtorek przeprowadzili oni duże ćwiczenia, w których uczestniczyli: jedenaście jednostek straży pożarnej, służby Metra Warszawskiego, policja, pogotowie ratunkowe i straż miejska. Jak poinformował nas w środę rzecznik ratusza, testy wypadły pozytywnie.
- Scenariusz przewidywał pożar pociągu za stacją Centrum Nauki Kopernik i ewakuację pasażerów. Strażacy nie mieli żadnych zastrzeżeń, co do systemów działających w metrze - podał Milczarczyk.
Metro z opóźnieniem
Hanna Gronkiewicz-Waltz zapowiadała otwarcie II linii podziemnej kolejki jeszcze na 2014 rok. Ratusz tłumacz, że opóźnienie spowodowane jest pożarem akumulatorów na stacji Rondo Daszyńskiego, do którego doszło 2 grudnia.
6 kilometrów trasy i 7 stacji
Centralny odcinek drugiej linii metra, o długości ponad 6 kilometrów, połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód są to: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy i Dworzec Wileński.
Metro budowała włosko-turecko-polska spółka AGP Metro, którą utworzyły firmy Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r.
Prezydent stolicy o otwarciu II linii
Przejechaliśmy II linią metra z kamerą:
Przejechaliśmy II linią metra
jk/lulu
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl