Kłótnia o inwestycję. Gocław chce tramwaju, Saska Kępa spokoju

Warianty lokalizacyjne trasy tramwajowejUM Warszawa

- Trzeba znaleźć alternatywę dla autobusu, bo Gocław to jedno z najbardziej rozwijających się osiedli miasta - mówił burmistrz Pragi Południe, który w poniedziałek dyskutował na ten temat z mieszkańcami. Na spotkanie przyszło ok. 150 osób. Atmosfera była gorąca, bo inwestycja wypatrywana z wielką nadzieją na Gocławiu, na Saskiej Kępie budzi nie mniejsze obawy.

Mieszkańcy Saskiej Kępy boją się przede wszystkim hałasu i związanego z nim spadku ceny mieszkań. Nie dali się przekonać urzędnikom twierdzącym, że nowe tramwaje są ciche i przywołującym przykład Tarchomina. Druga strona wolała pozostać przy odwołaniu do mostu Poniatowskiego i Alej Jerozolimskich, gdzie, faktycznie, remont torowiska i nowe składy w kwestii akustyki nic nie poprawiły.

- Musimy patrzeć na całą dzielnicę, nie tylko tych, którzy mieszkają obok przebiegu nowej linii. Trzeba znaleźć alternatywę dla autobusu, bo Gocław to jedno z najbardziej rozwijających się osiedli miasta. Musimy patrzeć na interes wszystkich mieszkańców, Warszawa musi się rozwijać – tłumaczył Tomasz Kucharski, burmistrz Pragi Południe i dodał, że tramwaj na Gocław pomoże także Saskiej Kępie, permanentnie zakorkowanej po zamknięciu mostu Łazienkowskiego.

Wtórował mu jeden z saskerów. - Kiedyś poziom ambicji na Saskiej Kępie był wyższy. Państwo patrzą wyłącznie na czubek własnego nosa – stwierdził Jan Kossakowski, który przedstawił się jako "obecnie najstarszy mieszkaniec Kępy". – Musimy podzielić się smrodem i hałasem. Gdyby sto lat temu mieszkańcy Powiśla, zachowywali się tak jak państwo, nie powstałby ani most Poniatowskiego, ani most Średnicowy. Wyobrażacie sobie Warszawę bez linii średnicowej? – dopytywał. Ale reakcją na apel o solidarność było główne buczenie.

Dlaczego nie metro albo metrobus?

Mieszkańcy dopytywali urzędników, dlaczego miasto zrezygnowało z budowy metra na Gocław. Usłyszeli, że tramwaj można zbudować znacznie szybciej (a potrzeba rozwiązania na już), 10-krotnie taniej (300 mln zamiast 3 mld) i jest większa szansa na dofinansowanie unijne (bo Unia Europejska wspiera rozwój transportu ekologicznego, niskoemisyjnego).

Pojawiły się też pytania, dlaczego miasto zrezygnowało z koncepcji metrobusu? Jak tłumaczył wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, jeśli taki środek transportu miałby być szybki, musiałby mieć trasę wytyczona dla siebie aż do Śródmieścia, bo byłoby bardzo trudne.

Tramwaj 20 metrów od bloku

Wiele pytań dotyczyło możliwości zmiany przebiegu trasy we fragmencie prostopadłym do al. Waszyngtona. W tej chwili najbardziej realne wydaje się, że tramwaje pojadą po wschodniej stronie Kanału Wystawowego. Będzie to wymagało likwidacji ok. 50 działek, co dla urzędników nie wydaje się większym kłopotem, ale obecna na spotkaniu przedstawicielka zarządu jednego z ogrodów już zapowiedziała, że działkowcy tanio skóry nie sprzedadzą. Mieszkańców bardzo interesowało w jakiej odległości od bloków znajdą się tory. Mieczysław Reksnis, szef biura drogownictwa w ratuszu odpowiedział, że precyzyjnego projektu jeszcze nie ma. Dociskany przez mieszkańców stwierdził, że "będzie to ok. 20-20-kilka metrów od budynków".

Reksnis wyjaśniał też, dlaczego odpadł drugi z rozpatrywanych wariantów, czyli wzdłuż Międzynarodowej i Afrykańskiej. – Przy wiadukcie nad al. Stanów Zjednoczonych linia byłaby zbyt blisko punktowców, ludzie mieliby tramwaje 10-15 metrów przed oknami – tłumaczył.

Niektórzy domagali się wyrzucenia linii jeszcze dalej na wschód . – Przy wariancie ul. Kinowej ten tramwaj traci sens – stwierdził Wojciechowicz dowodząc, że trasa byłaby zbyt okrężna. Przyklasnął mu założyciel inicjatywy Tramwaj na Gocław. – Państwo chcieliby mieć zieloną enklawę, a to niemożliwe – mówił w kierunku mieszkających na Saskiej Kępie.

Jeden obywatelski pomysł znalazł uznanie urzędników – to odsunięcie tramwaju od zabudowań przy ul. Afrykańskiej na tereny zarezerwowane pod Trasę Tysiąclecia, która nie powstanie. Wiceprezydent Wojciechowicz i prezes Karos zadeklarowali wyraźnie, że ta propozycja zostanie rozpatrzona jako jeden z wariantów dalszego przebiegu trasy.

Warianty lokalizacyjne trasy tramwajowejUM Warszawa

Co z przepustowością mostu?

Wątpliwości budziła też kwestia obciążenia ciągu al. Waszyngtona – most. Poniatowskiego – Al. Jerozolimskie, innymi słowy – czy zmieszczą się tu kolejne tramwaje?

– Tak, przepustowość tej linii, jej układ energetyczny jest przygotowany na 130 pojazdów na godzinę. Na ten cel zakupimy 18 nowych, cichych tramwajów – zadeklarował Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich. Zwrócił też uwagę, że część składów nie będzie wjeżdżała na most Poniatowskiego, bo wcześniej odbije w al. Zieleniecką i dalej w stronę dworca Wileńskiego. – Słyszę od ekspertów, że Gocław to najbardziej zaniedbane osiedle jeśli chodzi o transport zbiorowy. Ten tramwaj powinien powstać 15 lat temu – dodał.

Pojawił się także głos podający w wątpliwość ostatni odcinek trasy ul. Bora-Komorowskiego. – To północny Gocław rozwija się najintensywniej, czemu tramwaj nie pojedzie ul. Nowaka-Jeziorańskiego? – dopytywał jeden z mieszkańców, a inny krytykował brak skomunikowania linii z innymi, co w obliczu awarii czy kolizji oznaczać może całkowity paraliż trasy.

Ma być gotowy za 5 lat

Kiedy dojedziemy na torach na Gocław? Jak zapowiedział Krzysztof Karos do końca 2016 roku Tramwaje Warszawskie zamierzają zdobyć decyzję środowiskową dla inwestycji, a przeprowadzić ją w 2019-20 roku. Wcześniej zaplanowane są szerokie konsultacje społeczne. Tramwaj na Gocław znalazł się na liście priorytetowych inwestycji tramwajowych, które miasto zamierza zrealizować do 2020 roku dzięki środkom z UE.

Tak w czerwcu ogłoszono realizację inwestycji:

Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnych
Hanna Gronkiewicz-Waltz o inwestycjach komunikacyjnychArtur Węgrzynowicz /tvnwarszawa.pl

Piotr Bakalarski

Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa

Pozostałe wiadomości

Zarząd Zieleni rozpoczął przygotowania do budowy mostu pieszo-rowerowego w porcie Czerniakowskim. Przeprawa ma być gotowa na przełomie wiosny i lata przyszłego roku.

Tak będzie wyglądać nowy most przez Wisłę

Tak będzie wyglądać nowy most przez Wisłę

Źródło:
tvnwarszawa.pl

71-letni mężczyzna zasłabł w swoim domu i dwa dni leżał na podłodze. Na szczęście wołanie o pomoc usłyszała sąsiadka, która zaalarmowała policję. Pomoc przyszła w ostatniej chwili. W trakcie transportu do karetki stan mężczyzny nagle się pogorszył. Rozpoczęła się walka o jego życie.

Zasłabł i dwa dni leżał na podłodze. W drodze do karetki walczyli o jego życie

Zasłabł i dwa dni leżał na podłodze. W drodze do karetki walczyli o jego życie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Mieszkańcy Warszawy wybierali po raz 11. projekty budżetu obywatelskiego. Spośród 1183 pomysłów zrealizowanych zostanie 293, w tym 20 ogólnomiejskich. Łączna kwota przeznaczona na ten cel to ponad 105 milionów złotych.

293 projekty do realizacji za ponad 105 milionów

293 projekty do realizacji za ponad 105 milionów

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Dwuletni chłopiec zginął pod kołami samochodu ciężarowego w okolicach Ostrołęki (Mazowieckie). Do zdarzenia doszło, kiedy kierowca, który przyjechał z paszą dla zwierząt, manewrował na podwórku.

Tragedia pod Ostrołęką. Dwuletnie dziecko zginęło pod kołami ciężarówki

Tragedia pod Ostrołęką. Dwuletnie dziecko zginęło pod kołami ciężarówki

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W związku z kolejnym etapem przebudowy skrzyżowania stołecznych ulic Arkuszowej i Estrady z 3 Maja w podwarszawskich Mościskach od piątku nastąpi zmiana w organizacji ruchu. Zmiany dotyczą też pasażerów komunikacji miejskiej.

Zmiany w ruchu na wjeździe do Warszawy

Zmiany w ruchu na wjeździe do Warszawy

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do tragicznego w skutkach wypadku doszło w Korytowie koło Żyrardowa. Na leśnej drodze samochód osobowy uderzył w drzewo i stanął w płomieniach. Nie żyje jedna osoba.

Samochód spłonął po uderzeniu w drzewo, "w środku zwęglone ciało"

Samochód spłonął po uderzeniu w drzewo, "w środku zwęglone ciało"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Z powodu wypadku na stacji Politechnika nieczynnych było pięć stacji pierwszej linii metra. Utrudnienia trwały ponad trzy godziny.

Wypadek w metrze. Były utrudnienia na pierwszej linii

Wypadek w metrze. Były utrudnienia na pierwszej linii

Aktualizacja:
Źródło:
tvnwarszawa.pl

W sieci pojawiły się filmy nagrane podczas odbywającego się w weekend na Torze Wyścigów Konnych Służewiec Clout Festivalu. Widać na nich zachowanie niektórych ochroniarzy, którzy biją uczestników imprezy, wykręcają im ręce, a także ciągną ich po ziemi. Sprawą interesuje się policja, która zapewnia, że dostępne w sieci nagrania zostaną poddane analizie. Wyjaśnienia zapowiadają organizatorzy i firma ochroniarska.

Ochroniarze wykręcali ręce i ciągnęli po ziemi uczestników festiwalu. Policja analizuje nagrania

Ochroniarze wykręcali ręce i ciągnęli po ziemi uczestników festiwalu. Policja analizuje nagrania

Źródło:
tvnwarszawa.pl

- Do gmachu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na rogu Nowogrodzkiej i Brackiej wszedł mężczyzna, który w torbie miał niebezpieczne przedmioty - powiedział Jakub Pacyniak ze śródmiejskiej policji. 44-latek został zatrzymany. Wstępne ustalenia prokuratora wykazały, że w tym przypadku "nie można mówić o popełnieniu przestępstwa".

Wszedł do ministerstwa z "niebezpiecznymi przedmiotami". Jest decyzja prokuratury

Wszedł do ministerstwa z "niebezpiecznymi przedmiotami". Jest decyzja prokuratury

Aktualizacja:
Źródło:
PAP, tvnwarszawa.pl

- W cztery następujące po sobie weekendy pociągi kursujące po linii obwodowej nie zatrzymają się przy peronie 9. Dworca Zachodniego - poinformował rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski.

Pociągi nie zatrzymają się przy tym peronie. Utrudnienia dotyczą ponad 100 połączeń

Pociągi nie zatrzymają się przy tym peronie. Utrudnienia dotyczą ponad 100 połączeń

Źródło:
PAP

Minister sprawiedliwości Adam Bodnar po zapoznaniu się z treścią opinii Kolegium Sądu Okręgowego w Warszawie odwołał z pełnionych funkcji prezesa i czworo wiceprezesów Sądu Okręgowego w Warszawie - podano w komunikacie resortu sprawiedliwości.

Prezes i wiceprezesi Sądu Okręgowego w Warszawie odwołani

Prezes i wiceprezesi Sądu Okręgowego w Warszawie odwołani

Źródło:
tvn24.pl
On kradł, oni kupili po "okazyjnej cenie"

On kradł, oni kupili po "okazyjnej cenie"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Wracając po imprezie do domu, "stoczył walkę" z drzewkiem w parku. Nie wiedział, że wszystko nagrały kamery monitoringu. Policjanci skierowali sprawę do sądu, młodemu mężczyźnie grozi kara grzywny do tysiąca złotych.

Po imprezie "walczył" z drzewkiem w parku

Po imprezie "walczył" z drzewkiem w parku

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło we wtorek pod Garwolinem. Na auto, w którym znajdował się kierowca, runęło duże drzewo. Ze skutkami nocnej nawałnicy walczyli też straży z Wyszkowa. Dochodziło tam do podtopień, uszkodzone zostały dachy.

Drzewo runęło na auto, w środku był kierowca

Drzewo runęło na auto, w środku był kierowca

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Z utrudnieniami musieli się liczyć kierowcy, którzy w porannym szczycie wybrali podróż mostem Świętokrzyskim. Jezdnię zablokowali aktywiści i aktywistki z Ostatniego Pokolenia, którzy domagają się większych inwestycji w transport publiczny.

Aktywiści klimatyczni zablokowali most Świętokrzyski

Aktywiści klimatyczni zablokowali most Świętokrzyski

Źródło:
tvnwarszawa.pl

W ogrodzie zoologicznym w Warszawie na świat przyszedł samczyk irbisa śnieżnego, zwanego Duchem Gór. Kociak skończył właśnie sześć tygodni.

Ma słodko-puchaty wygląd, ale to "potężny drapieżnik". Duch Gór urodził się w Warszawie

Ma słodko-puchaty wygląd, ale to "potężny drapieżnik". Duch Gór urodził się w Warszawie

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Zaniepokojenie kota uratowało egzotycznego gościa - informuje stołeczne straż miejska. Mieszkańcy bloku na Bródnie zauważyli dziwne zachowanie swojego pupila, okazało się, że na ich balkonie pojawił się niespodziewany przybysz - gekon. Na miejsce wezwali ekopatrol.

Kot był zaniepokojony. Jego czujność wzbudził egzotyczny gość

Kot był zaniepokojony. Jego czujność wzbudził egzotyczny gość

Źródło:
tvnwarszawa.pl