Od poniedziałku mieszkańcy Nowodworów będą mogli dojechać tramwajem do metra Młociny. Ale pierwsze, promocyjne kursy na nowym odcinku miasto zaplanowało już w niedzielę. Na trasę wyjedzie m.in. zabytkowy tramwaj z 1940 roku.
Pierwsi pasażerowie, będą mogli wypróbować wydłużony odcinek już w niedzielę. Od godz. 13 do 18 po nowym odcinku trasy kursować będą tramwaje specjalnej linii "N". Tego dnia na tory wyjadą nowoczesne tramwaje typu 128N Jazz Duo. Pojawi się też zabytkowy tramwaj typu K o numerze taborowym 445 z 1940 roku.
Składy, które wyjadą w niedzielę w kierunku Nowodworów, będą oznakowane specjalnymi naklejkami, a pierwszych 500 pasażerów dostanie specjalny certyfikat poświadczający przejazd tramwajem po nowym odcinku. Dla pierwszych podróżnych Tramwaje Warszawskie zapowiadają słodką niespodziankę oraz ciepłe napoje.
Co cztery minuty
Od poniedziałku ZTM planuje już regularne kursy. Tramwaje na nowym odcinku mają jeździć bardzo często: co 4 minuty w szczycie, co 6 minut poza szczytem, a w święta i niedziele co 7,5 minuty. Dodatkowe składy w stronę metra Młociny będą ruszać z pętli Tarchomin Kościelny. To oznacza, że z Tarchomina na Bielany "dwójka" w godzinach szczytu będzie odjeżdżać co dwie minuty.
Na spotkaniu podsumowującym konsultacje społeczne przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego zadeklarowali, że - jeśli wagony będą przepełnione – uruchomią kolejne składy.
Nowe przystanki
Czas przejazdu z Nowodworów do stacji metra Młociny ma wynosić 14 minut, niezależnie od pory dnia i utrudnień na drogach m.in. dzięki zastosowaniu priorytetu w sygnalizacji świetlnej.
Budowa trasy tramwajowej na Białołękę rozpoczęła się w 2013 roku. Pierwszy odcinek, do przystanku Stare Świdry, został uruchomiony wraz z otwarciem mostu Marii Skłodowskiej-Curie w styczniu 2013 r. Drugi, do pętli Tarchomin Kościelny, był gotowy w grudniu 2014 r. Obecnie oddawany do użytku odcinek, wydłużył istniejącą trasę do siedmiu kilometrów. Powstały dwa nowe zespoły przystankowe – przy skrzyżowaniu ulicy Światowida z ulicami Štefánika i Ordonówny.
Planowane jest dalsze przedłużenie trasy tramwajowej do pętli Winnica w pobliżu ul. Modlińskiej. Tramwaj miałby tam dojechać w drugim kwartale 2019 r.
Ciszej i szybciej
Prace przy budowie nowego odcinka rozpoczęły się w czerwcu ubiegłego roku. Za 31 mln zł wybudowały go dwie firmy: ZUE i Strabag.
Tramwaje Warszawskie chwalą się nowoczesnymi technologiami, które wdrożono po raz pierwszy w Polsce. Na trasie zastosowano rozjazdy z krzyżownicami głębokorowkowymi. Eliminują one drgania i hałas. Oprócz tego tramwaj może pokonać rozjazd z większą prędkością. Według urzędników dzięki temu składy pojadą ciszej i szybciej, a podróż będzie bardziej komfortowa.
Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, spółka planuje podobne rozjazdy zainstalować na całej sieci w stolicy.
Tak wyglądała ul.Światowida przed wybudowaniem torowiska:
md/pm
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl