Lejk poinformował, że dotychczas zakończone zostały 32 ze wszystkich 250 odbiorów wewnętrznych - dokonywanych między wykonawcą inwestycji a zamawiającym, tj. Metrem Warszawskim.
Zaznaczył, że po zakończeniu odbiorów wewnętrznych inwestycję będą musiały odebrać także instytucje państwowe. Jak powiedział, przedstawiciele Metra Warszawskiego spotykali się już w tej sprawie ze strażą pożarną, nadzorem budowlanym i policją.
Bez opóźnień
- Przeprowadziliśmy stosowne robocze uzgodnienia, żeby cały ten proces przebiegał sprawnie, bez zbędnych opóźnień. I po to, żeby deklaracja generalnego wykonawcy, który potwierdza, że przewiduje zakończenie przedmiotu zamówienia 30 września, mogła bardzo szybko przeistoczyć się w uruchomienie metra na odcinku centralnym dla pasażerów - zapewnił prezes spółki.
Z przedstawionych przez niego informacji wynika, że zakończyły się już roboty konstrukcyjne na wszystkich stacjach i wentylatorniach. Trwają tam prace wykończeniowe i instalacyjne, związane m.in. z montażem okładzin ściennych i podłogowych oraz technologicznym wyposażeniem pomieszczeń.
Zakończone są też roboty torowe we wszystkich tunelach oraz odtwarzana jest nawierzchnia ulic Świętokrzyskiej, Prostej i Targowej.
Miasto zapłaciło już wykonawcy ponad 3 mld 443 mln zł, co stanowi 88,3 proc. wartości kontraktu.
Całym tunelem w wakacje
Dopytywany o to, kiedy kierowcy będą mogli poruszać się całą szerokością tunelu Wisłostrady, powiedział, że stanie się to na przełomie lipca i sierpnia. Wyjaśnił, że wciąż znajduje się tam instalacja do mrożenia gruntu. Jej użycie było konieczne do wykonania tunelu łączącego obie części stacji "Centrum Nauki Kopernik", która powstaje pod tunelem Wisłostrady.
W sierpniu 2012 r. doszło w tym miejscu do awarii. Budowniczowie metra natrafili na ciek wodny; zalana została konstrukcja stacji, a woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady, który na blisko rok został zamknięty dla kierowców.
Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".
Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według początkowych planów budowa miała zakończyć się w październiku 2013 r. Obecny termin to 30 września br.
Zobacz jak idą pracę na budowie metra:
Postęp prac na stacji rondo Daszyńskiego
PAP/lata