Dziedziniec na Starówce przykryją "szklanym baldachimem"

I nagroda - Are Stiasny/Wacławek
I nagroda - Are Stiasny/Wacławek
Źródło: Muzeum Warszawy
Pracownia Are Stiasny/Wacławek z Warszawy zwyciężyła w konkursie na koncepcję architektoniczną zadaszenia dziedzińca-lapidarium Muzeum Warszawy. Projekt zakłada przykrycie dziedzińca rodzajem "szklanego baldachimu".

Dziedziniec Muzeum Warszawy znajduje się pomiędzy zabytkowymi kamienicami przy Rynku Starego Miasta 36, 38 i 40 oraz Nowomiejską 4, 6 i 8. Według planów związanych z rozpoczynającą się rewitalizacją placówki ma on pełnić funkcję reprezentacyjną jako foyer muzeum. Ma również stanowić przestrzeń do organizacji różnego rodzaju wydarzeń np. koncertów kameralnych, małych wystaw czasowych, seminariów czy konferencji naukowych.

Lapidarium ma być także wykorzystywane dla obsługi ruchu zwiedzających, wejście dla osób niepełnosprawnych prowadzić ma przez bramę i sień przejazdową kamienicy przy ul. Nowomiejskiej 6. Dziedziniec ma również pomieścić stoliki kawiarniane.

"Delikatna, czysta i klarowna"

- Na konkurs wpłynęło kilkanaście prac. Zwycięska pracownia ma duże doświadczenie, dlatego cieszymy się, że zdobyła pierwszą nagrodę. Wybrana koncepcja zakłada przykrycie dziedzińca-lapidarium czymś w rodzaju baldachimu szklanego opartego na dwóch podporach, który w płynny sposób łączy się z elewacjami. Całość jest delikatna, czysta i klarowna - opowiadała PAP dyrektor Muzeum Warszawy Ewa Nekanda-Trepka.

Jak dodała, koncepcja proponuje również rozmieszczenie w przestrzeni dziedzińca m.in. postumentu Syrenki czy stolików dla gości.

- Na pewno większość mieszkańców pamięta, że podczas różnych imprez organizowanych w lapidarium z reguły stawiano tak jakąś scenę czy prowizoryczne przykrycie, ale to było zawsze na zasadzie tymczasowej. A dziedziniec naprawdę fantastycznie się sprawdza jako taka przestrzeń do różnego rodzaju wydarzeń - podkreśliła dyrektor.

25 tysięcy zł dla zwycięzcy

Zaznaczyła, że przykrycie dziedzińca stałym zadaszeniem umożliwi wykorzystywanie tej powierzchni również w chłodnych czy deszczowych okresach roku.

- Zwycięska koncepcja jest oczywiście dopiero punktem wyjścia do dyskusji, podczas której pragniemy skonsultować się zarówno z mieszkańcami, jak i ze środowiskiem specjalistów. Dopiero potem powstanie projekt budowlany, określone zostaną koszty, wydane pozwolenia konserwatorskie na realizację - powiedziała Nekanda-Trepka.

Autorzy zwycięskiego projektu otrzymają nagrodę w wysokości 25 tys. zł oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki na opracowanie dokumentacji projektowej stanowiącej szczegółowe opracowanie pracy konkursowej. Drugą nagrodę w konkursie wynoszącą 15 tys. zł zdobyła praca Mateusza Tańskiego z Warszawy.

II nagroda - Mateusz Tański
II nagroda - Mateusz Tański
Źródło: Muzeum Warszawy

Wystawa w piwnicach

Sąd konkursowy nie przyznał nagrody trzeciej. Zdecydował się jednak na wręczenie dwóch równorzędnych wyróżnień w wysokości 5 tys. zł. Otrzymały je projekty pracowni Brzozowski Grabowiecki Architekci Sp. z o.o. z Warszawy oraz Studia PZ Paweł Zaręba ze Szczecina.

Nadesłane prace oceniał sąd konkursowy w składzie: arch. Andrzej Bulanda (przewodniczący), arch. Stanisław Stefanowicz (sędzia referent) oraz zastępca dyrektora ds. merytorycznych Muzeum Warszawy Jarosław Trybuś, zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych Muzeum Warszawy arch. Artur Zbiegieni i Rafał Mroczkowski (sekretarz konkursu).

Projekty uczestniczące w konkursie można oglądać na wystawie pokonkursowej w staromiejskich piwnicach do 27 lutego. W piątek 20 lutego odbędzie się tam również dyskusja pokonkursowa.

Wyróżenienie
Wyróżenienie
Źródło: Muzeum Warszawy
Wyróżenienie
Wyróżenienie
Źródło: Muzeum Warszawy

PAP/b

Czytaj także: