- Południowa Obwodnica Warszawy zostanie dokończona kosztem odsunięcia w czasie budowy dwóch fragmentów trasy S7 - w kierunku Janek i Łomianek - poinformował w czwartek premier Donald Tusk. Ring warszawski ma zostać domknięty w 2019 roku.
Szef rządu wyjaśnił, że Południowa Obwodnica Warszawy jest absolutnie kluczowa i trzeba jej budowę rozpocząć jak najszybciej, co pokazały korki na ulicu Puławskiej, gdzie aktualnie kończy się ekspresówka.
Ponieważ jednak nie będzie żadnych dodatkowych pieniędzy na inwestycje drogowe w stolicy, konieczna jest racjonalizacja. - Oznacza ona, że ktoś będzie miał mniej i później - zaznaczył Tusk. Chodzi o budowę trasy S7 na południu i północy Warszawy. Według Tuska, opóźnienie budowy wylotówki w Jankach nie powinno być dla kierowców specjalnie uciążliwe, ponieważ gotowa już będzie trasa S8. - Natomiast odcinek wylotowy na północ przez Łomianki i tak trzeba wyznaczyć od nowa - powiedział.
Oszczędności na S7
Dodał, że z powodu braku niektórych decyzji środowiskowych, inwestycje te muszą i tak czekać. - Pieniądze z tamtych inwestycji chcemy szybko zaangażować w budowę POW - dodał Sławomir Nowak, minister transportu.
- Zaoszczędzone pieniądze z północnego przebiegu S7 Płońsk-Czosnów-Łomianki-Warszawa, plus zaoszczędzone wskutek przesunięcia w czasie realizacji inwestycji S7 od Grójca do węzła Lotnisko, pozwolą nam na sfinansowanie Południowej Obwodnicy Warszawy - powiedział minister.
Nowak poinformował też, że na początku przyszłego roku ma ruszyć pilna inwestycja po starym śladzie drogi w Łomiankach. Chodzi m.in. o budowę kładek, aby, jak mówił, wprowadzić pewne rozwiązania, które z punktu widzenia mieszkańców Łomianek poprawią komfort życia.
Kluczowa inwestycja
Minister podkreślił, że budowa obwodnicy Warszawy, choć jest droga, jest jednak inwestycją kluczową. - Z punktu widzenia rozwoju ekonomicznego, Warszawa jest kluczowym miejscem - zaznaczył.
Zgodnie z podanym na konferencji przez Nowaka harmonogramem kończenia budowy POW, pierwszy przetarg, na tunel pod Ursynowem, powinien ruszyć jeszcze w grudniu 2013 r. Minister dodał, że tunel i most powinny zostać zbudowane w latach 2015-2018, a estakada między 2016 i 2019.
Nowak zapewnił też, że budowa wschodniej obwodnicy Warszawy jest zabezpieczona finansowo. - W przypadku wschodniej obwodnicy musimy dokończyć uzgodnienia środowiskowe, rozpatrzeć protesty mieszkańców - dodał.
- Domknięcie ringu warszawskiego razem ze Wschodnią Obwodnicą Warszawy planujemy na 2019 rok. Szacujemy, że będzie to kosztować 9 mld zł - dodał minister.
Pismo do premiera
Kilka dni temu Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego i Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy napisali list do ministra transportu z apelem o dokończenie budowy POW. - Tylko pieniądze dedykowane kluczowym inwestycjom transportowym na terenie Warszawy i Mazowsza pozwolą nam skutecznie realizować te przedsięwzięcia – apelowali.
20 km POW
Na razie Południowa Obwodnica Warszawy ma 20 km. Można nią przejechać od węzła Konotopa (gdzie łączy się z trasami S8 i autostradą A2) do węzła Puławska. Docelowo trasa ma przejść tunelem pod Ursynowem, mostem nad Wisłą i połączyć się z trasami S17- Wschodnią Obwodnicą Warszawy. Dalej znów przejdzie w autostradę A2 na wschód.
wp, PAP/par