To będzie najbardziej uciążliwy etap budowy II linii metra w centrum miasta. 30 kwietnia zamknięta zostanie ul. Marszałkowska. Samochody i tramwaje wrócą na nią dopiero w połowie września. Metro Warszawskie informuje, co będzie się działo w tym czasie na placu budowy.
Najbardziej skomplikowaną operacją podczas budowy drugiej linii podziemnej kolejki będzie budowa dwupoziomowej stacji Świętokrzyska, łączącej I i II linię metra. Po północnej i południowej stronie skrzyżowania ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej powstaną ściany szczelinowe o głębokości 32 metrów. Będą budowane przez maszyny o wysokości 12 metrów. Na skrzyżowaniu powstanie strop stacji - będzie miał szerokość 24 metrów i długość ok. 50 metrów. Po zakończeniu jego budowy prace przeniosą się pod ziemię, a na powierzchni powstanie nowa jezdnia i torowisko tramwajowe.
Kolektor i sieć cieplna
Ul. Marszałkowska będzie rozkopana na północ i południe od skrzyżowania z ul. Świętokrzyską. W tym miejscu będzie przebudowywany kolektor ściekowy. Wzdłuż ul. Świętokrzyskiej przebudowana zostanie sieć cieplna, która przecina ul. Marszałkowską na wysokości północnych części skrzyżowania. Ta sieć to dwie biegnące obok siebie rury średnicy ponad jednego metra. Magistrala ta pozwala na dostarczenie ciepła do kilkudziesięciu tysięcy mieszkań w Warszawie. Na długości 115 metrów pod zachodnią jezdnią ul. Marszałkowskiej powstanie z kolei docelowa trasa sieci energetycznej.
Znowu zamkną stację Świętokrzyska
Prace przy budowie łącznika I i II linii trwają bez przerwy. Dlatego przez trzy najbliższe weekendy pasażerowie znowu będą musieli sobie radzić bez stacji Świętokrzyska. Pierwsze utrudnienia już w ten weekend, a później jeszcze przez dwa kolejne weekendy: 20–22 oraz 27–29 kwietnia. Za każdym razem stacja będzie wyłączona z ruchu w piątki od godziny 22.00 do godziny 4.00 w poniedziałek nad ranem.
Pasażerowie będą musieli przygotować się na utrudnienia, ponieważ metro będzie kursować na odcinku Kabaty – Centrum oraz Ratusz Arsenał – Młociny.
Nowa organizacja ruchu Jak powiedział rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko, nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądać organizacja ruchu w centrum miasta w czasie zamknięcia ul. Marszałkowskiej. Na przyszły tydzień zaplanowana jest konferencja prasowa w ratuszu w tej sprawie. Można jednak zakładać, że poprzeczny ruch normalnie będzie się odbywał al. Jerozolimskimi i ul. Królewską.
7 stacji Centralny odcinek drugiej linii metra będzie miał siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
PAP/par
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie